auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat SCUDO 1200 L H1 2.0 MJ 120 DC: roetfilter + diesel + olie

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000

Hallo allen,

2 maanden geleden een 2e hands fiat scudo 2L multijet gekocht met 75.000km op de teller.
Op een gegeven moment viel mij op dat ik wel erg weinig kilometer reed met een volle tank. Met een volle tank diesel van 80liter rij ik ongeveer 800km - 850km.
Laten we zeggen 1 op 10. Terwijl ik volgens mij wel 1000km - 1100km moet kunnen halen.

Ook heb ik er onlangs een liter olie ingegooid maar na nog geeneens 3000km verder klaagt de auto al weer over een laag oliepijl.

Af en toe krijg ik ook storingen dat het roetfilter vol zit.

Zou het misschien kunnen dat het diesel- en olieverbruik zo hoog is omdat het roetfilter niet meer goed is?

Ik zit er aan te denken om het roetfilter gewoon te laten verwijderen. En ja ik weet dat dit niet mag officieel.

Wat denken jullie? Zou dit het probleem met het verbruik op kunnen lossen?

Thanks

Geplaatst door

kokkerhout (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je e auto nij een bedrijf gekocht? Zo ja, dan heb je recht op de wettelijke garantie en gratis reparatie door de verkoper.
Dat geldt in ieder geval voor de klachten over foutmeldingen dat het roetfilter vol zit.
Mocht het filter inderdaad vol zitten dat is dat wel heel erg vroeg en is er iets wat dat veroorzaakt.
Alleen verwijderen of vernieuwen los dan de klachten maar heel even op.
N.B.: De verwachting is dat in 2021 er een deeltjesteller voor roet komt die bij de APK gebruikt gaat worden en dan val je door de mand.
In België gaan ze zo'n meter volgend jaar al gebruikten.
Zie: https://www.consuwijzer.nl/garantie-repa...

Zijn de foutcodes al eens uitgelezen? En zo ja, wat waren deze?
Is de motor verder al eens gecontroleerd waarom dat verbruik zo hoog is?

Bij een roetfilter dat te vaak geregenereerd wordt, is vaak de klacht dat het oliepeil stijgt (door diesel die het carter in loopt).
Bij jouw zakt het peil. Dat is iets anders en wordt niet door het roetfilter veroorzaakt.
Een verbruik van 1 liter olie op 3000 kilometer is nog acceptabel, tenzij het verbruik hoger is, maar je dat niet merkt omdat de olie vermengt is met diesel.
Is dat laatste het geval dan zou ik niet te vaak alleen maar bijvullen. Diesel smeert niet zoals olie.

oldford 0
badge

5 jaar

Hoi,

Bedankt voor je antwoordt. Kan het wel kloppen dat er een relatie is tussen een volle roetfilter en het hoge dieselverbruik?

kokkerhout 0

5 jaar

Ik vind 1 liter olieverbruik per 3000 km best veel.
Ik denk niet dat je hoger verbruik iets te maken heeft met je roetfilter. Hoe wordt met Fiat gereden, korte ritten? Hoe is het gesteld met onderhoud; brandstoffilter, luchtfilter e.d.?

Als e.e.a. met je roetfilter niet in orde is, heb je al snel een storing te pakken. Ik weet niet of je alleen korte ritjes maakt, maar je zou een keer op de snel weg boel "schoon" kunnen branden. Motor goed warm rijden en dan op de snelweg gedurende km of 30-40 auto rond 3000 toeren houden. Bij het uitlezen kan men ook zien hoeveel procent roetfilter vol zit. Boven een bepaalde percentage wordt het door motormanagement schoon gebrand. Vaak kunnen de garages ook met uitlees apparatuur regeneratie (schoon branden) activeren.

metins 110

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Scudo of stel zelf een nieuwe vraag.