Fiat Ducato: Ducato 1.9 TD rookt ontzettend en komt niet op toeren (geen verm

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TD

Volgende probleem: Na een harde knal op de snelweg liep de motor erg beroert. Bij nadere inspectie bleek de distributieriem 2 tanden verschoven te zijn. Ik weet helaas niet welke onderdelen verschoven zijn.
Daarna rookte de motor erg (dikke zwarte rook) en liep nog max 80 - 90. Omdat de garage dacht dat er een paar kleppen krom zijn hebben wij de cilinderkop vervangen door een nieuwe (incl pakking, schroeven, waterpomp etc). Tevens de verstuivers laten controleren en die waren ook ok.
Nu is alles weer in elkaar en loopt de motor eigenlijk slechter als voor de hele operatie. Starten lopen, maar zodra je weg wilt rijden alleen maar dikke zwarte rook en totaal geen vermogen. Je kan ongeveer in de 1 tot 2000 toeren gaan daarna is niks meer. We hebben de inspuitpomp laten controleren en die staat op 0,66 na BDP (uit mijn hoofd) en zou goed moeten staan. Krukas en nokkenas staan ook goed (extra gecontroleerd door de garage).
Nu is het verdacht op de turbo gevallen. Ik zelf denk dat het probleem ergens anders zit. Wat ik nog niet verteld heb, is dat op het moment dat de motor niet meer wil er een geluid optreedt alsof er een lading knikkers rammelt in de motor.
Wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn??

Elwin

Geplaatst door Elwin (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Oei, klinkt niet goed. Maar hoe kom je erbij om de cilinderkop al te vernieuwen, als er nog geen compressie is gemeten? Hoe was de toestand van de motorolie die je hebt afgetapt?
Eerst compressie meten en Turbo controleren..

Elwin (0), 12 jaar geleden

Tsja het is de camper van een familielid en die wilde persé (op aanraden van de garage...) de kop vervangen. Het idee was ook, dat doordat de distributieriem verschoven was er iets in de kop kapot was (klep krom oid). Dat het ergens anders zit merken we waarschijnlijk nu pas doordat de motor nog niet lekker loopt.
We hebben de olie nog niet vervangen, dat wilden we pas doen als de motor goed loopt. Compressie meting is het volgende, dat gebeurt misschien nog vandaag. De turbo kan je met de hand ronddraaien, loopt volgens de man in de garage niet echt soepel en heeft geen zijdelings speling. Nu ben ik geen turbo expert dus kan dit niet beoordelen.

T.P. (0) PRO, 12 jaar geleden

Denk eens aan de pomptiming..

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Elwin, ik neem niet aan dat de camper ´mee´ op vakantie is.?! Wat is de status nu.?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.