close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: ECU voor CVT vervangen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Om de ECU voor mijn cvt- automaat te vervangen, moet ik de middenconsole losmaken (zegt men). Maar .... wat moet ik daarvoor doen. Is dat binnenin de auto, of onder de motorkap. Daar zit ook een soort computer met een grote plug er aan. Is dat hem, of moet ik elders zijn. Een plaatje erbij zou wellicht handig zijn.
Zijn er meer ECU's in deze auto?
Alvast bedankt!

Geplaatst door

Saksementi (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik neem aan dat je een goede reden hebt om de selecta schakel module te vervangen !??!
Er zijn namelijk meerdere onderdelen van groot belang om de cvt goed te laten funktioneren .

Middenconsole zit in je auto , daar waar de versnellings keuze hendel zit ,(tussen handrem en dashbord ) .

zit meestal met een paar schroeven vast , heb geen afbeelding bij de hand .
maar dacht dat deze vast zit achter het opbergbakje tussen asbak en radio en tussen je voorstoelen bij de gordel houders ,
De selecta (cvt) module zit onder /aan de versnellings hendel , dus complete versnellings hendel moet er uit .

succes . .

limbra 1520
vip badge

12 jaar

Ron, bedankt voor je feedback.
Er is inderdaad een reden om er aan te moeten denken die module te moeten vervangen. Of zelfs een ander onderdeel in die range. Mijn cvt weigert af en toe in te schakelen. Soms kan ik met uit en aan zetten verder rijden. Maar soms duurt het véél langer voor die opeens het zomaar weer doet. Het lijkt geen mechanisch probleem te zijn, maar een electrisch. Misschien is het wel zo simpel dat er ergens een draadbreuk is die onder invloed van de temperatuur al dan niet contact maakt. Maar ik ben bang dat er een dieper probleem zit en dan kom je uiteindelijk bij de ECU terecht.
Maar ik sta open voor suggesties.

Saksementi 0

12 jaar

Ik denk eerder dat het probleem in 1 van de onderdelen gezocht dient te worden en niet direct in de schakel module van de cvt .

m.n. versleten koolborstels , een defecte koppelomvormer , defecte micro rem schakelaar boven je rem pedaal , kapot/geoxideerd relais etc. . .
zelfs een te lage accu spanning kan voor vreemde problemen zorgen met de cvt .

is dus moeilijk om aan te geven waar het probleem precies zit of gezocht dient te worden ,omdat het zoveel kan zijn .
brand toevallig het lampje van de cvt ?

zelf denk ik aan defecte koppelomvormer of versleten kool borstels , maar gokken is duur .
miss. een betere optie om er iemand naar te laten kijken met meer technische kennis op dit gebied .

succes .

limbra 1520
vip badge

12 jaar

... het zal geen defecte koppelomvormer kunnen zijn, want dat is een mechanisch probleem. Er zou -hoorde ik- een asje kunnen opschuiven en dan moet de bak uit elkaar. Asje terugschuiven, modificatie-stopje er op en bak in elkaar zetten. Definitief een garageklus van veel tijd en geld.

Hier lijkt het zeker electrisch van aard te zijn, omdat het maar af en toe is dat het probleem optreedt. Het maakt de auto wel onbetrouwbaar. Het lampje brandt soms wel bij de klacht, maar soms ook niet. Wel zijn op dat moment soms meerdere verklikkerlichtjes op de schakelstick aan. Kerstboom. Dan denk je toch gauw aan een defecte computer.

Wat is de rol van die andere ecu onder de motorkap? Die met die grote stekker er aan.

Koolborstels zijn gecontroleerd en hebben nog ruim voldoende stift over. Remschakelaar is in het voorjaar vervangen. Hielp ook niet.

Afgezien van de ecu, zou het relais (welke en waar zit dat dan?) of de accuspanning kunnen zijn. Die accuspanning kan ik laten opmeten.

Ik hoor graag van je waar ik het RELAIS moet zoeken waarover je schreef.

Wederom bedankt.

Saksementi 0

12 jaar

De andere "ECU" die je bedoeld onder de motorkap , is de inspuit computer .

Relais van de cvt zit tegen het schutbord (bij de parafan), waar het precies zit weet ik zo 1-2-3- niet .

Zoals jij het beschrijft lijkt het idd op een electrisch probleem .

Als het lampje van de CVT brand kun je de auto het beste uit laten lezen bij de garage .
Het cvt systeem is behoorlijk ingewikkeld , zeker wat betreft de electrische aansturing etc . .

kabelbreuk - geoxideerde contacten - in het ergste geval is de cvt bak overleden , wordt een zoekplaatje :-(

limbra 1520
vip badge

12 jaar

Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken.

De bak zelf is niet overleden. Het is een kwaal van een half jaar oud. Als de ecvt uiteindelijk wordt ingeschakeld doet die het prima. Soms weken achter elkaar wel, soms dagen niet.
Er moet iets zijn met de computer want er is ooit een belachelijke foutmelding op de computer zichtbaar geweest dat ik met de'mastersleutel' zou hebben gereden. Nou was dat zo, maar dan staat die fout in het boek: ongedocumenteerde storingen. De garagist meende het zelfs (op dat moment, later schaamde hij zich er ook voor). Een reset was toen voldoende om weer verder te kunnen.

Het kan zelfs heel primitief een draadbreukje zijn van de koolborstels naar de ecu. Zo dat die soms wel, en soms geen contact maakt. Als ik teneinde raad ben, leg ik een nieuwe draad. De auto is verder tip top, rijdt als een scheermes. Ik wil hem niet kwijt.

Ik blijf open staan voor nagekomen suggesties en laat je weten of ik vorderingen heb geboekt.

Thnx

Saksementi 0

12 jaar

beste Saksementi


herken vrijwel gelijk mn Punto problemen die jij hebt/had
Hoe is het afgelopen bij Jou aub?
Heb al veel rondgevraagd, en evenveel antwoorden en contradicties gelezen,ttz lijkt niet 1 voudig, maar zelf hoopte ik op een Kenner die a de hand van de heel specifieke symptomen een link kon leggen naar het probleem.
Kijk, iets heel bizar:
in de garage worden de bougiekabels vervangen, en de punto schakelt 75 procent beter nadien ….Bij navraag deed de garagist niks anders dan dat,…?( dus de wagen had dit probleem al n jaartje, lichtjes toenemend)
Dit duurde een kleine maand , en toen het accu leeg was geraakt door lichten te laten branden,accu opgeladen en het euvel was er terug ??
Reset (= accu er af voor paar uur ,terug aangesloten en dan contact keer of 5 aan/uit, ),bracht slechts beetje verschil voor een paar dagen.
Vreemde dingen allemaal, en duidelijk iets "electronisch " denk ik dan.
Pijnlijk is het feit dat we ondertussen de bak stuk gaan rijden ,telkens waar je de hendel met teveel weerstand "er in " moet duwen, lastig om zo deze wagen stuk te rijden.
Jij nog wat goede raad aub?
en wat bedoelt men met de koppelomvormer.?
dank
mvg

patt2 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.