Fiat Punto: elektrische stuurbekrachtiging

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 130hgt 1.8 16v

Bij deze auto doet de stuurbekrachting het niet meer. Weet iemand of dit vaker voorkomt
bij dit type auto? Heb de auto uitgelezen en de elektrischemotor van de stuurbekrachting
kwam er als fout uit. Zekering zijn heel kan ik nog ergens wat meten voor dat ik dadelijk
een motor bestel voor niks??

m.v.g. ed

niemand dit eerder aan de hand gehad?

ed13

Geplaatst door ed13 (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Arnold689 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ja komt meer voor waarschijnlijk complete electromotor vervangen.

ed13 (0) PRO, 15 jaar geleden

Had op onderdelencdrom gezien dat je ook losse onderdelen kan bestellen maar
dat is dus niet wijs om te doen? Je weet toevallig ook niet of ik eerst wat kan meten aan
die elektromotor?

m.v.g. ed

Frank3158 (0), 15 jaar geleden

Ik vond vandaag een interessant draadje waarin staat dat het probleem weleens aan loszittende solderingen op de print van de electromotor kan liggen.
Aangezien het inderdaad een veel voorkomend probleem bij deze auto's is zou het fijn zijn als de pro's hier eens kunnen kijken of dit inderdaad het euvel is, en resultaten kunnen melden.

Hier de letterlijke tekst van iemand op een punto forum:
"Het probleem van een defecte stuurbekrachtiging komt nogal een voor bij een MK2a. Dit probleem heb ik ook gehad. Stuurbekrachtiging viel uit tijdens het rijden, soms doet ie het wel soms niet. Na verloop van tijd werkte de stuurbekrachtiging helemaal niet meer. De garage stelde voor de hele unit incl computer te vervangen á 700 euri ofzo.

Na even zoeken op google heb ik een Italiaanse site gevonden waar een mogelijke oplossing voor dit probleem beschreven stond.

Wat ik heb gedaan: de kappen bij het stuur weggehaald, een viertal moeren los gedraaid en de stuurkolom iets laten zakken. Je kunt dan de electromotor losdraaien (3 boutjes meen ik). Ik heb toen de printplaat van de electromotor eens goed bekeken en het bleek dat een aantal gesoldeerde contactjes niet zo fijn meer waren. Nieuwe soldeer erop gebakken en sindsdien werkt alles als vanouds. Om bij de onderkant van de printplaat te komen moest ik de draden eerst los solderen.

Dus ben je een beetje handig en heb je geen zin om iets van 700 euri te betalen om de hele stuurkolom te laten vervangen is dit denk ik de moeite waard om eens te bekijken. Voor een handleiding om de electromotor te verwijderen: http://home.student.utwente.nl/j.jansen-... "

ed13 (0) PRO, 15 jaar geleden

kijk dat is super man! Aankomende donderdag ga ik aan de gang met de punto
zal mijn bevindingen hier posten.

m.v.g. ed

ed13 (0) PRO, 15 jaar geleden

Nou de beschrijving was perfect frank maar helaas heb ik niks kunnen zien aan de print.
Klus zelf is goed te doen als je beetje handig bent. Heb nu nieuwe motor besteld in overleg
met de klant.

m.v.g. ed

Frank3158 (0), 15 jaar geleden

Jammer maar 't was het proberen waard hoop ik.

ed13 (0) PRO, 15 jaar geleden

vandaag nieuwe elektromotor gemonteerd en auto stuurt weer als vanouds!!

pegpeg (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=ed13]vandaag nieuwe elektromotor gemonteerd en auto stuurt weer als vanouds!![/quote]
ik heb juist hetzelfde probleem, de fout die ik had was, elektro motor positie sensoren koppel stuurkolom motor , buiten bereik.. ik heb de elektro motor vervangen maar geen resultaat bij mij :o(

of moet ik eerst terug de examiner aansluiten??

alvast bedankt

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.