Fiat Punto: motor loopt heet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Ik heb een fiat punto 1.2 van 1999 die steeds heet loopt.

De kachel geeft geen warmte af en het peil in het expansievat zakt niet. De ventilator merkt prima.
De thermostaat is vervangen. De waterpomp is eruit geweest en die zag er nog prima uit, helemaal intact en de waaier zit stevig vast op de as.
Alles terug gemonteerd gevuld en ontlucht.
Alles werkt goed voor tien dagen dan begint de motor terug heet te lopen.

Na lang en moeizaam ontluchten begint het peil in het expansievat te zakken en geeft de kachel terug warmte, motor loopt vervolgens ook niet meer heet… maar na 2 dagen zitten we terug in dezelfde situatie.

Schijnbaar loopt er dus water verloren en komt er een grote luchtbel in de plaats… maar waarom zakt het expansievat dan niet??
Terwijl de motor heet is en de thermostaat dus open staat loopt er ook van hier geen water naar de radiator aangezien het hier ook vol met lucht zit.

Heeft er iemand enig idee wat hier de oorzaak van is??

Zijn er ergens trouwens schema’s te vinden van het volledige koelcircuit?

troubleman

Geplaatst door troubleman (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

sjaak321 (0), 15 jaar geleden

Dit lijkt verdacht veel op een kapotte koppakking.
Kijk eens of er veel witte rook uit de uitlaat komt.

Een andere mogelijkheid is een kapotte kachelradiateur. Kenmerken daarvan zijn beslagen ramen en een natte vloer aan de bijrijderskant.

In beide gevallen verlies je koelwater er ontstaat dan een enorme luchtbel en aan de vulkant lijkt het of alles nog mooi op peil is.

troubleman (0), 15 jaar geleden

[quote=sjaak321]Dit lijkt verdacht veel op een kapotte koppakking.
Kijk eens of er veel witte rook uit de uitlaat komt.

Een andere mogelijkheid is een kapotte kachelradiateur. Kenmerken daarvan zijn beslagen ramen en een natte vloer aan de bijrijderskant.

In beide gevallen verlies je koelwater er ontstaat dan een enorme luchtbel en aan de vulkant lijkt het of alles nog mooi op peil is.[/quote]
Alvast bedankt voor de tip!

De koppaking was inderdaad 1 van de mogelijkheden waar ik ook aan zat te denken, maar liefst als laatste optie houd gezien het werk dat dit meebrengt.

Wist wel niet dat de luchtbel zo kan ontstaan met een normaal peil aan de vulkant.

Kachelradiator is het zeker niet aangezien binnen alles netjes droog blijft.

Witte rook ga ik nog eens extra goed checken straks, maar het lijkt mij sowieso moeilijk aangezien in de winter alle auto's roken..

Theo Sparenburg (10), 15 jaar geleden

Laat het koelsysteem bij de garage even onder druk zetten. Als dit niets oplevert even de snuffeltest of lekverliestest laten uitvoeren. Geeft je in ieder geval meer zekerheid.


vr.gr. Theo

troubleman (0), 15 jaar geleden

Motor laten testen en verdict is; koppaking stuk :-(

Ik weet dus wat te doen in de volgende dagen.

Weet iemand waar je op het net enige uitleg vindt over aantrekmoment en volgorde voor de bouten?

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

zit bij de koppakking set een schema met aanhaalmomenten
wel de kopbouten vervangen
en de stoters controleren voor je alles dicht maakt
heb je wel de kachel op de kachelslangen ontlucht

troubleman (0), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]zit bij de koppakking set een schema met aanhaalmomenten
wel de kopbouten vervangen
en de stoters controleren voor je alles dicht maakt
heb je wel de kachel op de kachelslangen ontlucht[/quote]
Bedankt! ik zie wel wat de aanhaalmomenten en volgorde zijn als ik de koppaking afhaal.

De ontluchting is gebeurd op de kachelslangen met de kachel op...

Wat bedoel je met stoters controleren?? Hier was volgens mij geen probleem mee.

Wat betreft de kopbouten hoor ik tegenstrijdige berichten, sommige zeggen "helemaal niet nodig" en anderen zeggen dan weer "zeker vervangen"..!?

goofyke (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik vervang de kopbouten nooit, nog geen probleme mee gehad en geloof me heb al heel wat 1.2 fire van een nieuwe kopppakking voorzien

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=troubleman]Wat betreft de kopbouten hoor ik tegenstrijdige berichten, sommige zeggen "helemaal niet nodig" en anderen zeggen dan weer "zeker vervangen"..!?[/quote]
Het betreffen zgn rekbouten, altijd vervangen....

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.