Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of het het geen kwaad kan om te blijven rijden met een motor die veel te veel olie verbruikt.
Kan ik hiermee blijven rijden zolang ik het oliepeil in de gaten houd? Of zal de motor vroeg of laat het begeven?
Punto uit 2000 verbruikt al geruime tijd veel te veel olie, heel veel olie zelfs. Met een normale dunne olie rijd ik 800 km, en dan is echt de hele inhoud van de olie weg! Ik heb inmiddels het verbruik kunnen beperken door dikkere olie te gebruiken 15/40 en met deze olie doe ik inmiddels 1500 km met de hele inhoud van de olie. Iets beter, maar nog steeds veel te veel. Ik heb deze week iets anders geprobeerd, een toevoeging (B2 van Bardhal) die de olie verdikt en de compressie verbetert, althans volgens de claims van de fabrikant. Ik ben benieuwd wat dit gaat doen met het olieverbruik.
Meestal is het hoge olieverbruik het gevolg van versleten zuigerveren. Door slijtage ontstaat meer ruimte bij de zuigerveren waardoor meer olie naar de verbrandingskamer doorloopt. Ik ben er niet zeker of dit het geval is. Ik heb recent de compressie laten meten en volgens de garage is de compressie in orde. Er is wel een beetje een afwijking bij 2 cilinders, maar volgens de garage is dit geen probleem omdat de gemiddelde compressie prima is. De garage had ook gezegd dat het niet de zuigerveren zijn die het hoge olieverbruik veroorzaken.
Dit is de gemeten compressie van de 4 cilinders:
C 1: 14,5.
C 2: 15.
C 3: 13.
C 4 13,5
Ik had begrepen dat een afwijking tussen de cilinder met de hoogste en laagste compressie niet meer mag bedragen dan 10%.
In mijn geval is dat precies 10%.
Voor de volledigheid, de auto rijdt perfect! Hij heeft al 215 k op de teller.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zijn meerdere oorzaken voor een hoog olieverbruik,laat je garage die onderzoeken,op afstand is het moeilijk aan te geven waar het probleem zit.
Kan ook carterventilatie of olieschraapveren zijn.De laatste is een dure reparatie.Maar heb je al gekeken of er sprake is van lekkage.Rookt de auto enz.Overigens kan je als je het peil in de gaten houdt ,gewoon door rijden.Mijn buurman doet dat al jaren.Zijn auto gebruikt 1 op 800 km.Maar wat gebruikt je auto nou werkelijk.Je schrijft de hele inhoud is weg.Maar hoeveel moet je bijvullen en op hoeveel km.
ferry
10 jaar
Compressie is zelfs aan de hoge kant , wat kan duiden op olie bovenop de zuigers.
Of olieschraapveren slecht of de klepsteelrubbers slecht, dit komt regelmatig voor.
Als je de bougies er uit draaid , zit er dan 1 bij die helemaal vet en aangekoekt is ?
Heb al eens mee gemaakt dat het oliekanaal van de koppakking doorgeslagen was naar de verbrandingsruimte.
Ferrie,als er olie op de zuigers ligt,dan moet hij toch roken.Overigens loopt de auto volgens TS goed.
ferry
10 jaar
Lijkt me met zo een olieverbruik ook logisch dat hij rookt, lees hier trouwens niets over ?
Maar als hij het verbruikt kan het niet anders dan door de uitlaat verdwijnen , dus via de verbrandingskamers.
Een auto die olie verbruikt kan trouwens gewoon goed lopen .
Bedankt allemaal voor jullie feedback! Die garages is perecies mijn probleem, want ze weten het niet. Ben bij minstens 3 garages geweest en niemand kon mij vertellen wat de oorzaak is. De eerste garage had alleen het vermoeden dat de zuigerveren de oorzaak zouden kunnen zijn en reparatie kostbaar is. De tweede garage heeft de auto onderzocht op mogelijke olielekkage, dit bleek niet het geval te zijn. Hij zei dat het probleem in de motor zit en heeft mij zelfs geadviseerd om de motor te vervangen. Op advies van de Fiat-dealer en de Kwik-Fit heb ik bij een derde garage de compressie laten meten. Dit laatste bleek in orde te zijn.
Zoals eerder gezegd de auto rijdt als nieuw!
10 jaar
Ik zou gewoon blijven rijden. Verder onderzoek zal alleen maar kosten met zich brengen.Ik ben bang dat dan de verhouding kosten en waarde auto in gevaar komt.y
ferr
10 jaar
@Ferdinand, van lekkage is er dus geen sprake van. De auto rookt idd (blauw/wit?) als je bij stationair draaien flink gas geeft. Toevallig heb ik net een ANWB-man bij een tankstation aangesproken. Wij hebben samen flink gas gegeven en naar de uitlaat gekeken. Aan de hand van de rook kon hij mij vertellen dat het idd een olie-kwestie is, maar hij is niet lek. Hij zei mogelijk dat de motor een keer heet is geweest en mogelijk zijn daardoor de zuigerveren opengesprongen. Hij zei dat ik gewoon kan blijven rijden zolang ik maar het oliepeil goed in de gaten houd.
Als ik een rit rijd van Rotterdam - Parijs 500 km met een volle oliepeil (dunne olie) dan is het oliepeil nog een paar milimeter. Dus ik denk dat ie 700 km haalt. Meestal doe ik ongeveer 2 a 2,5 liter olie bij als het oliepeil bijna leeg is. Dus retour Rotterdam Parijs met volle oliepeil (dunne olie) haal ik niet!
De situatie is nu iets verbetert omdat ik dikkere olie gebruik (15/40). Hiermee doe ik ongeveer 1300 km. Flinke verbetering dus, maar nog steeds te veel.
@ Kaleido, toen ik de compressie heb laten meten bij de laatste garage, vertelden ze mij de dat bougies helemaal vuil waren door de olie. De olie liep zo uit de bougies. Hij vroeg mij of er sprake is van lekkage. Heeft ook meteen de bougies vervangen. Deze waren 5 maanden eerder al vervangen.
Hij rookt idd, maar alleen als je het gaspedaal flink intrapt. Bij stationair draaien en tijdens het rijden merk je hier niets van.
Overigens misschien interessant om te vermelden: ik heb 3 weken geleden met pech gestaan midden op de snelweg in Frankrijk wegens een Katalysator die kapot was. De auto deed niets meer en moest weggesleept worden. Ik weet niet of dit met olieverbruik te maken heeft, de katalysator was verstopt. Het mooie hiervan, de garage (in Lille) waar ik naar toe was gesleept vroeg 1500,- om te maken! Die zijn echt goed feaux! Ik heb zelf een tweedehands katalysator uit Nederland voor 75,- meegenomen en daar in Lille laten maken bij een andere garage voor 50,-.
10 jaar
Kijk dit is een duidelijk verhaal.
Katalisator is inderdaad doorhet olieverbruik overleden.
Zou er geen moeite/geld meer in steken , waarom niet ? omdat dit motortje op is.
Of motor volledig reviseren , indien mogelijk, of andere motor er in , of auto inruilen met de mededeling olieverbruik.
Dus een van de garages had toch gelijk....
Kan het trouwens weer gebeuren dat de katalysator op de korte termijn weer kapot gaat als gevolg van het olieverbruik?
En zal het additief/olieverdikker iets uitmaken, althans de levensduur van de motor verlengen?
Motor vervangen ben ik 600.- kwijt met montage. Hoop geld, maar nog altijd beter dan weer een gok met een andere tweedehands auto...)
10 jaar
Door dit exstreme verbruik zal het niet lang duren voordat deze kat. ook weer verstopt raakt.
Een toevoeging heeft geen zin , alles wat hier nog aan uitgegeven wordt is zonde geld.
Zou wel een motortje met garantie op geen olieverbruik proberen te krijgen.
Als de rest van de auto nog goed is , is het de moeite waard.
Als de auto binnenkort voor de apk moet , zou ik hem eerst laten keuren , zodat je zo meteen niet voor nog meer kosten komt te staan.
Succes
600 is voor in en uitbouwen inclusief een motor niet veel geld.Daar zou ik nog voor doen.Een hoger bedrag is de auto niet waard.
ferry
10 jaar
600 is idd een mooie prijs. De garage in Lille die de katalysator had gemonteerd kan de motor inzetten voor 200.
In januari verloopt de APK en als de auto nog goed is, dan zal ik overwegen om een andere motor on te zetten.
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar