Hoi, wie heeft er een idee wat er aan de hand is met mijn Marea Weekend 2.0 HLX uit 1997 met nog geen 140.000 km op de teller?
Het is namelijk zo, de auto loopt eigenlijk super, maar tikt oftewel knakt in het draaiende gedeelte van het onderstel, ik bedoel dus wielen, wiellagers, remschijven, abs delen, of aandrijsassen/differentieel. Zo lijkt het erop alsof hij het eigenlijk altijd doet, maar de laatste tijd lijkt het meer en meer dat hij dit doet als hij warm is. Je voelt het ook minimaal in het stuur trillen, dus lijkt me van vooruit te komen.
Wat geen verschilmaakt is:
1 in welke versnelling je rijdt, doet het dus altijd.
2 of de auto aangedreven wordt of uitrolt, het blijft hetzelfde.
3 of je over drempels rijdt of stuurt, maakt net zo min verschil.
4 remt of niet remt en koppelt of niet koppelt maakt ook geen verschil.
Wat wel wat verschil maakt:
1 De rijsnelheid bepaalde hoe snel het gaat knakken, dus hoe harder de auto rolt, hoe sneller hij gaat knakken, dit gaat dus linear mee met de snelheid van de auto.
2 Waar ik niet helemaal zeker over ben is dat hij dit voornamelijk doet als hij een paar km heeft warm gelopen, hierbij is dan 3-5 km voldoende.
Wat is er al aan gedaan:
1 Draagarm rechts vervangen en Stabilisatorstang rechts, de andere zijde was reeds eerder gedaan.
2 Het makkelijke, banden nagevoeld op vlakke plekken of dergelijke on ronde zaken, maar op een paar steentjes na was er niets merkbaar.
3 Wielen hebben geen spelling.
Nog mensen met serieuze ideeen om dit probleem op te lossen? Wegdoen kan ik natuurlijk ook op komen, maar auto bevalt verder goed.
Graag hoor ik van jullie en vooral van de professionals.
Mijn mening is ergens een of meer kapotte kogels in een lager, maar wiellagers? Lijkt me niet zonder spelling. Differentieel??? Homokineten?? Lijkt niet op die in de bak neem ik aan? Dus wiel zijde? Of iets eenvoudigers, zoals remklauw die ergens tegen aankomt? Abs vertanding die ergens tegenaan loopt? Hij komt net terug uit de garage voor dit probleem en heeft niet geholpen die draagarm en stabilisatorstang.
Vriendelijke groet Markiesje.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Homokineet links of rechts.
Zet het stuur eens helemaal naar links en rij eens langzaam voor en achteruit.
Hetzelfde doe je de andere kant op,knakt tie dan meer,dan is het zo goed als zeker je homokineet.
Oke zal het morgen uitproberen. Ik neem aan in die uiterste standen zou die dan meer moeten knakken.
Ik geloof dat het geen verschil maakt maar zal het eens degelijk testen morgen. Ik neem aan dat je aan wielzijde dan ook bedoeld.
Want met langzaam rijden merkt je het niet zo, want het gaat per wiel omdraaiing lijkt het.
Vriendelijke groet Markiesje.
13 jaar
Hoi Primera en anderen, geen verschil merkbaar met draaien van de auto tot het uiterste, het reageert echt alleen maar op snelheid waarop de auto zich verplaatst. De eerste 10 km ongeveer als de auto nog koud is doet hij het ook niet!!! Daarna begint het. Ligt het dan in de versnellingsbak, het deel van het differentieel?
Welke versnelling maakt ook niets uit. Bak olie vervangen nog zin? Nog andere ideeen?? Een wiellager zou het altijd moeten doen of niet?
Vriendelijke groet Markiesje.
13 jaar
Bij deze de oplossing, de linker achterband had karkas breuken waardoor deze hobbelde. Helaas maar waar.
Een louche garage had al een draagarm en een stabilisator stang vervangen.......
Heb er 2 nieuwe energy savers op laten monteren en de voorbanden naar achteren en nu is alles goed op dit gebiedt.
Bedankt voor de moeite allemaal zover, zal zeker nog meer vragen hebben.
13 jaar
Opgelost
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar