auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Seicento: Fan radiator en kokende motor fiat seicento 2001

Bouwjaar: 2001

Beste allemaal,
Ik ben echt een leek als het aankomt op auto's, maar wil toch graag proberen om informatie te winnen voor mijn vader.
Ik heb gisteren een fiat seicento gekocht. Mijn eerste auto aangezien ik net mijn rijbewijs heb.
Vanaf het moment dat ik de tank vol had gegooid begon het gezeur.
De auto begon enorm naar benzine te ruiken, ik kon amper normaal ademen. Ik ben meteen naar mijn vader gereden, aangezien het ook de motor kap ook even licht gerookt had.
Eenmaal bij mijn ouders aangekomen was de stank minder en zo goed als weg. We vermoeden dat de tank misschien iets te vol heeft gezeten. Er zit net een tweedehands (nieuwe) tank onder, dus een lek lijkt uitgesloten.
Maar goed, dat probleem kijken we dus even aan. Toen begon het volgende. Toen ik weer ging rijden (niet zo hard) begon de motor te koken. Bij een garagebedrijf bij iemand thuis gekeken en die zei dat de ventilator van de radiator (voor koelvloeistof) vast zat? Volgens mij heet dat de fan?
Alle stekkertjes hadden ze los getrokken en opnieuw vast gezet en de ventilator een tikje gegeven. Het leek weer te werken en de vloeistof werd weer rondgepompt. Motor opnieuw stationair laten lopen en we hoorden de fan aanslaan. Nog niet constant. Na een paar minuten begon de koelvloeistof weer te koken en spoot alle kanten op.
Het lampje dat er een storing is van de motor blijft nu ook branden. We denken dat er een nieuwe ventilator in moet, maar weten het niet zeker. Het kon ook de sensor zijn had ik gelezen, maar zitten er 1 of meerdere? Volgens mij moet de hele voorkap er af als we de ventilator goed willen bekijken en loshalen. We zouden graag wat dingen willen uitsluiten. Iemand hulp of tips? (In leken taal?) Of een tekening waar mijn vader na kan kijken? Hij heeft er wel meer verstand van en kan de meeste dingen wel zelf repareren. Het probleem is alleen dat we deze auto niet goed kennen van binnen.

Geplaatst door

minoes91 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zo te horen is de auto niet voor niets verkocht. Weet je zeker dat je hem wil houden en niet wil terug geven i.v.m. verborgen gebreken?

Ik zou de motor-elektronika laten uitlezen. Dat motor-storings lampje geeft aan dat er een foutcode is en dat is niet voor niets.

Wat betreft de tank: als deze vol is en dan stinkt naar benzine is er iets niet goed (gemonteerd).
Ook al vul je de tank tot aan de tankdop, dan nog mag je binnen niets ruiken.

oldford 0
badge

9 jaar

kijk de tank maar eens na. Het is een probleem van de Sei's dat de tank lekt. Een nieuwe kost 65 euro, dan weet je het zeker. Meestal is hij rot op de lasnaad, krab maar eens de tectiel eraf, dan zie je het.
Het motorkoken kan een lekke koppakking zijn. Als de motor warm is (niet heet) draai dan voorzichtig de koelvloeistofdop van het tankje en kijk of de vloeistof omhoog komt en of er schuim op zit. Dat zijn signalen dat er uitlaatgas in het koelsysteem komt (lekke koppakking).

tulp msk 0

9 jaar

Ik vrees dat dit financieel een bodemloze put gaat worden , ik weet niet waar je hem gekocht hebt en wat de verkopende partij voor antwoord gegeven heeft op de door jou gestelde "vraag" heeft de auto nog mankementen , ik neem aan dat je dat gevraagd hebt.
Ik zou terug gaan , en kijken wat er te regelen valt .
Tank er onderuit en kijken waar hij lekt.
Koken , is waarschijnlijk een divers probleem , fanmotor of aansturing defect , met als resultaat een defecte koppakking , staan ze om bekend.
Ik wil niet zeggen dat je vader niet handig is , maar laat even iemand met kijk op de zaak er naar kijken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.