Hallo,
Ik heb een Fiat 500 0,9 Twinair (85pk) uit 2011. Ik heb een beurt uitgevoerd en de olie met filter vervangen, luchtfilter en bougies. Na heel even goed te hebben gelopen lijkt het alsof hij op een cilinder loopt. Ik dacht een kapotte bobine, maar dit vervangen heeft ook niet geholpen.
Een bougie is wel nattig en de uitlaatgassen ruiken behoorlijk naar benzine.
Wat kan dit nog zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben nog eens aan het stoeien en zoeken geweest en ik denk dat ik het zelf al heb gevonden.
Blijkbaar moet zo'n Twinair/Multiair na het olie verversen ontlucht worden.
Multiair systeem werkt natuurlijk door de inlaatklep veren te vervangen door oliedruk en deze aan te sturen met elektronica. Bij het verversen kan er blijkbaar na de eerste start wat lucht naar boven ontsnappen waardoor de kleppen van slag raken. Dit lijkt op lopen op een cilinder.
Tussen de bobines zit een bout in het kleppendeksel en ik heb deze tijdens het lopen los gedraaid. Na een paar seconden liep hij weer als een zonnetje. Hopelijk blijft het zo!
Er is een filmpje op het net over dit systeem.
De klepveer is gebleven maar het indrukken gaat m.b.v. oliedruk en kan daarmee wat indruktijd van de klep gevarieerd worden.
Mooi systeem maar vuil gevoelig . Het druksysteem ontlucht zich continu maar bij vervuiling werkt het niet goed meer .met gevolg
uitval.
Vr. Groet.
Bedankt voor de reactie.
Ik heb toch nog een vraag/probleem. Ik heb geen idee of het enigzins met bovenstaande verband houdt.
De auto loopt 's morgens bij koude start beroerd. Motor schud behoorlijk, vooral als de shoke nog op staat zo lijkt het. Als de motor warmer is loopt hij uitstekend.
De auto start wel prima. Later op de dag na het werk en dus langer stilstaan loopt hij vanaf de start al een stuk beter dan 's morgens. De volgende dag begint het weer van voren.
Iemand enig idee wat het kan zijn?
8 jaar
Wat voor olie zit er nu in? In een twinair alleen de originele Selenia van Fiat doen, anders krijg je geheid vroeg of laat problemen met de multiair module.
8 jaar
Zit nu wel gewoon de gevraagde Fiat 9.55535 S2 olie (ACEA C3, 5W-40) in volgens het boekje. Niet van Selenia, maar minstens net zo'n goede.
8 jaar
TimR,
Dit probleem heb ik nu ook wat was de oplossing?
Wel met verschil dat ik wel de Fiat olie 9.55535S2 van Selenia erin heb zitten.
6 jaar
heb gehoord spoelen met forte motorflusch, verse filter en olie met een aditief van forte
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 500 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar