close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat 500: fiat 500 slaat tijdens rijden af

Bouwjaar: 1970, Brandstof: Benzine, Motorcode: 500

De auto van mijn schoonvader slaat na een kilometer of 7 af ,
en is niet weer aan de praat te krijgen,
pas na een kwartier als de motor weer wat afgekoeld is wil hij weer starten.
Bij de garage hebben ze de condensator vervangen en
zelf heb ik er nieuwe contactpunten opgezet met 0.5 mm tussen ruimte
de bobine vervangen omdat deze niet meer aan te pakken was vanwege de warmte.
Ondanks dat ik er een nieuwe bobine opgezet heb wordt deze ook gloeiend heet
is dit normaal?
De benzine druk heb ik ook opgemeten en deze was prima.
alvast bedankt namens mij en mijn schoonvader

Geplaatst door

econic (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de motor niet meer wil aanslaan heb je dan vonk?
Zo nee, dan is de bobine inderdaad te warm geworden.

Zit de bobine op de standaard plaats?

oldford 0
badge

15 jaar

Wat kan de oorzaakzijn dat de bobine te warm wordt?
en de bobine zit tegen over de ontsteking tegen binnenkant wielkast aan gemonteerd.

econic 0

15 jaar

Is de laadspanning niet toevallig veels te hoog waardoor het e.e.a. te warm gaat worden ?

stefan84 0

15 jaar

Of de laadtijd te lang omdat de punten niet goed zijn afgesteld.
Is wel heel lang geleden, maar volgens mij moet je dwell meten.

oldford 0
badge

15 jaar

Hij start nu weer en de laadspanning was met gas geven bijna 13 volt,
jammer dat is het ook niet .
maar bedankt

econic 0

15 jaar

Heeft die Fiat 500 toevallig geen voorschakelweerstand nodig?

thei11316 0

15 jaar

.
. Als de timing niet goed is kunnen er veel problemen optreden. Als de timing maar een paar graden verkeerd staat zal de acceleratie slecht zijn en het brandstofverbruik hoog. Als de afwijking groter is zal de motor waarschijnlijk warm lopen. Als de afwijking een te vroege ontsteking is zal de motor ruw klinken. Langere tijd zo doorrijden zal de motor beschadigen.

lees dit maar eens door komt uit het onderhoudsboek van de 500 dus mijn vemoeden is dat het onstekingstijdstip niet klopt

harnak 0

15 jaar

Verdeler
Statische voorontsteking 10º (komt overeen met 13 mm op de poelie)
Centrifugaal: Sedan 18º
Bestelwagen 28º
Veerdruk contactpunten 475 ± 50 gr
Contactpunt afstand 0.47 tot 0.53 mm
Contacthoek 78º ± 3º
Condensator capaciteit bij 50 - 100 Hz 0.15 tot 0.20 uF
Olie voor het vilt op de onderbrekernok
en het verdeler smeerpunt Motor olie

Bobine
Weerstand primaire winding bij 20º ± 5ºC, niet minder dan 3.2 Ohms
Weerstand secundaire winding bij 20º ± 5ºC 5.000 ± 100 Ohms
Isolatie waarde naar aarde bij 500 V d.c., niet minder dan 50 M Ohms

Bougies
Draad diameter en spoed M14 x 1.25
Type: Sedan Marelli CW 225 N of 6 N
bestelwagen Marelli CW 260 N
Alle modellen Champion L 7 of L 87 Y
Elektrode afstand: Marelli 0.5 tot 0.6 mm
Champion 0.6 tot 0.7 mm

harnak 0

15 jaar

ik ben er nog niet achter ,
de kleppen zijn gesteld,
bobine vervangen,
nieuwe contact punten,
nieuwe bougies,
nieuwe condensator,
nieuw contactslot,
ontsteking op tijd gezet,
is het normaal dat de condensator en bobine boven de 60 graden worden?
wie heeft er nog een tip
alvast bedankt

econic 0

15 jaar

Krijg je wel benzine ?

Hij krijgt zeker weten benzine ,
maar op het moment dat hij niet starten wil is er een maar heel klein vonkje
op de bobine kabel

econic 0

15 jaar

Massapunten van bobine en motor al gecontroleerd. Massa van verdeler ook goed? Staat me vaag bij dat er ook een gevlochten massadraadje op de grondplaat van de verdeler zat. Als dat zo is deze massa ook goed controleren.


vr.gr. Theo

er ligt een massa kabel van de motor naar de chassis ,
en er zit geen gevlochten massa kabel in de ontsteking,
de bobine zit ook goed aan de massa

econic 0

15 jaar

Gezien je verhaal, zwakke vonk na een paar minuten, zal je het toch in de ontsteking moeten zoeken. Is de nieuw geplaatste condensator wel van de juiste capaciteit en goed? Alle aansluitingen van het ontstekingssysteem schoon en goed vast.
Anders even bij een garage de auto aan de scoop laten zetten. Meten is weten.

vr.gr. Theo

En werkt de fiat al weer ?? en wat was er aan de hand

jr2d3 0

15 jaar

De auto werkt weer perfect , ondanks dat er een nieuwe verdeelkap op zat
was dat toch de boosdoener.
maar allemaal bedankt voor de reactie's

econic 0

15 jaar

Nu mag je misschien weer even een stukje rijden van je schoonvader

jr2d3 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 500 of stel zelf een nieuwe vraag.