Fiat Bravo: Fiat Bravo slaat niet aan bij vochtig weer

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 liter

Fiat Bravo slaat niet aan bij vochtig weer hoe kan dit?

Wat gebeurt er bij het starten bij vochtig weer (dauw):
- ik hoor de benzinepomp inschakelen
- ik start hem maar hij slaat niet aan hij draait wel flink rond
- hij heeft wel de neiging tot aanslaan met af en toe een plofje in de uitlaat en een tijdje geleden ging het reservelampje van de benzine branden tijdens het starten, nu gaat de km stand uit tijden het starten (m.a.w. het dashboard valt uit bij de neiging tot aanslaan)

Wat gebeurt er bij het starten als de zon begint te schijnen:
- ik hoor de benzinepomp inschakelen
- draait flink rond en slaat dan ongeveer na een minuut aan
- ALS hij aanslaat dan hoor ik net na het aanslaan een slurpend geluid (volgens mij onder bij de versnellingspook console)
- na het vervangen van de bougies en de bobine, zie hieronder, als hij loopt dan is het net een Ferrari, voor die tijd nog nooit zo goed gelopen
- als hij een keer gelopen heeft dan start hij daarna meteen

Wat heb ik al gedaan:
- de 30 ampere zekering van de achterruitverwarming vervangen want hier was het plastic van gesmolten, de zekering deed het nog wel
- bobine vervangen door een bobine van een andere bravo
- bougies vervangen door bougies uit een andere bravo
- stekkers van de bobine en de carburateur nagekeken
- nieuwe Beru bougiekabels ZEG 968 erop gezet
- het massapunt bij de accu, het massapunt wat onder dat bakje voor de accu zit en het massapunt achter de motor geschuurd
- mijn 44 ah accu vervangen door een 50 ah accu met meer startcapaciteit

Nu heb ik een Haynes sleutelboek en ben met het Fault finding stuk bezig geweest en nu vraag ik me af kan ik het volgende al uitsluiten:
- weinig cilinder compressie want als hij loopt dan loopt hij zeer pittig?
- bovenste dode punt sensor want af en toe start hij wel?
- de ECU want bij warmer weer start hij wel?

Ik zit er nu aan te denken om maar weer vooraan te beginnen:
- luchtfilter
- ventilatieslang bij de kleppendeksel
- enz

Iemand nog een idee? Ik weet het namelijk niet meer.

salsaboy

Geplaatst door salsaboy (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Bravo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

thei11316 (0), 12 jaar geleden

Begin maar met de BDP sensor,hebben veel Fiats een abonnement op

salsaboy (0), 12 jaar geleden

[quote=thei11316]Begin maar met de BDP sensor,hebben veel Fiats een abonnement op[/quote]
Nou heb ik net onder mijn auto gelegen en lijkt het mij erg moeilijk om de BDP sensor zonder brug te vervangen ik kan net een zwart dopje zien onder de startmotor. Het boutje kan ik zelfs niet zien. Klopt het ook dat dit ding met een ribe boutje vastzit en welke maat dan? Wel heb ik de connector een keer los gehad. Als ik hier aan begin wil ik toch iets meer zekerheid hebben als dat mogelijk is want:
- als ik aansleep met een andere auto dan loopt hij na een meter in zijn twee te hebben gestaan
- hij start als hij warm is meteen
- als hij koud is dan start hij ook meteen

Kan het dan nog aan de BDP sensor liggen? Wat kan ik nog meer uitsluiten, testen, enzovoort? Voordat ik hem aan heb gesleept kreeg ik bij het starten af en toe een plofje in de uitlaat en weer die neiging tot aanslaan maar net niet doen.

Ik heb de indruk dat hij drie dagen start want dit heb ik al meegemaakt toen ik mijn oude accu drie dagen aan de lader heb gehad toen ik deze erin had gezet sloeg hij meteen aan. Daarom dacht ik ook dat het aan de accu lag. Zou het ook aan de zekeringenkast kunnen liggen omdat er een 30 ampere zekering van de (Achteruitverwarming, en het controlelampje van de achterruitverwarming) waarvan het plastic flink gesmolten was in heeft gezeten? Kun je zo'n zekeringkast testen want ik denk dat ik deze er makkelijker uit kan schroeven met hulp van mijn sleutelboek dan de BDP sensor.

Vandaag weer proberen te starten en nu slaat de motor niet aan. De motor loopt dus twee dagen na aanslepen. Iemand dit ooit meegemaakt zodat ik dingen kan uitsluiten. Nou wordt het nog spannender twee uur later starten en hij slaat aan met het volgende:
- de motor loopt niet mooi hij schudt op en neer
- een snel trommelend geluid net als bij de duracell konijntjes reclame maar dan veel sneller uit de Throttle body airbox (gasklephuis airbox m.a.w. zwart doosje boven de carberateur)

Wat maakt er zo'n geluid onder dit doosje dit is toch zeker niet de injector want die heb ik jaren geleden een splinternieuwe ingezet.

salsaboy (0), 12 jaar geleden

Een betere titel zou denk ik zijn Fiat Bravo slaat niet aan bij koud weer. Ik heb de BDP sensor zo vervangen:
- *** schroef de min los ***
- klinkers achter de achterwielen en op de handrem. versnelling heeft geen zin want de voorwielen zijn van de grond.
- houten balkjes gemaakt die je op de kokerrand klemt 400 x 70 x 50 mm met in de 70 mm zijde een sleuf van 22 mm diep en 12 mm breed op 90 mm van de voorkant af moet je nog wat eruit halen want daar zit een verdikking bij de kokerrand voor de kriksteun. hieronder heb ik assteunen gezet net achter de voorwielen. die balkjes klem je aan de koker vast.
- een blokje voor de garagekrik gemaakt 180 x 155 x 60 mm en dit past achter de versnellingsbak op een stukje subframe. wel opletten want dit moet tussen de uitlaat en het aftappunt vallen
- startmotor losgeschroeft met kleine ratel dop 13 en aan de kant gelegd door hier ook een blokje hout onder te leggen. let op dit zijn drie verschillende bouten dus markeren LB LINKSBOVEN enz.
- BDP sensor stekkertje losgemaakt
- sensor losgeschroeft bij mij is dit inbus 5 en dit ook weer met een kleine ratel want je kunt er lastig bij
- nieuwe sensor bij een automatrialenzaak gehaald en alleen bij de O ring wat vaseline eraan gedaan en toen eerst helemaal erin gedrukt want anders krijg je die sensor niet erin en heb je kans dat je de bevestiging van de sensor afbreekt.

Nou hoop ik dat het gemaakt is Thei alvast bedankt en ook de rest van de meedenkers. Wat wel opvalt is dat toen ik de sensor los had geschroeft dat ik op de middelste poot en 1 van de buitenste pootjes 1140 heb gemeten. En nu hij warm is zit hij wel tussen de 774 en 946 OHM. Dus ik denk dat het gemaakt is omdat de sensor bij kou een verkeerde waarde aangeeft.

En er viel mij nog iets meer op als hij niet wilde starten dan zet ik de sleutel net van het stuurslot af je hoort de benzinepomp lopen maar de dashboard lampjes zet ik niet aan. Daarna ging ik flink duwen met de deur open erin springen en dan in zijn 2 zetten. Als ik dit gedaan had dan sloeg hij gewoon als ik weer stilstond met de sleutel in een keer aan. Soms bij de eerste keer duwen maar altijd bij de 4de keer duwen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Bravo of stel zelf een nieuwe vraag.