👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
ik heb een fiat coupe 2.0 16v turbo waarvan de hoofdlagers van de krukas ingefreten zijn, dit is gekomen nadat ik de motor niet goed warm had gereden en direkt op heb getrokken naar +-200km/h (na +- 3km).
Nu is mijn vraag heeft iemand dit al eerder meegemaakt? Ik zou namelijk denken dat eerst je drijfstanglagers er aan gaan en dan pas je hoofdlagers.
Wat kan de oorzaak hiervan zijn zodat ik niet als ik straks alles weer gemonteerd heb voor hetzelfde probleem kom te staan.
Alvast bedankt voor je reactie
Groeten Iman
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het vervelende is dat je turbo het grootste temperatuurverschil in korte tijd om zijn oren krijgt, en bij de drijfstangen en eigenlijk alle andere motoronderdelen duurt dat veel langer. Die staan onder invloed van convectiewarmte, terwijl de turbo direct de volle hete uitlaatgassen over zich heenkrijgt. Als dan ook nog de turbo wordt gekoeld met relatief koud koelwater, kun je je wel voorstellen dat er zeer grote inwendige temperatuurverschillen gaan optreden.
Dus elke auto met turbo eerst fatsoenlijk warmdraaien, zodat het huis/schoepenrad/lagers /olie en water allemaal op temperatuur kunnen komen.
hetzelfde geldt voor uitzetten, als je even een flink stuk hebt geblazen, dan moet je de auto ook niet direct uitzetten, maar laat hem eerst even enkele minuten stationair draaien, zodat de warmte nog afgevoerd kan worden (turbo's kunnen roodgloeiend worden hoor)
hoi ik wil je niet teleurstellen maar heb dit ook twee keer gehad met de zelfde motor de lagers is een zwak plek
en probeer maar een andere motor te vinden want je krukas is meestal zo ver beschadigd dat het niets meer word
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar