Fiat Punto: Fiat Grande Punto Dynamic 90 1.3JTD ; Schurend metaal geluid.

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3JTD 90Pk

Mijn Grande Punto uit 2007 heeft 145.000Km op de klok staan.
Het betreft een dualogic 6-bak. (Dit is niets anders dan een gerobottiseerde handbak.)


Rond de 2000-2500 toeren doet zich een schurend metaalgeluid voor wat duidelijk een roterend geluid is.
Het roterende geluid versnelt in rotatie gelijk met het toerental en is tussen de 2500 en 2800 toeren verdwenen.


Dit geluid doet zich in alle versnellingen voor en is toeren gerelateerd.
Er is 1 uitzondering: bij (handmatig) terugschakelen naar een "te lage" versnelling is het geluid extreem hoorbaar.


Zodra je de bak in zijn vrij zet is het geluid verdwenen.
Op basis hiervan zijn wiellagers, tussenaslager en homokineten uitgesloten.
Bij inschakelen van de bak is het geluid direct terug.


De motor onbelast in de toeren laten klimmen 2000-2500 toeren geeft geen enkel bijgeluid.
Op basis hiervan zijn distributieketting+"rollen"/lagers en multiriem+spanrollen/lagers uitgesloten.


Om schade in de versnellingsbak op te sporen is vandaag de bakolie vervangen.
De olie was schoon, kraakhelder en had de juiste heldere gele kleur.
De hoop was dat de olie grijs zou zijn of dat er metaaldeeltjes in zouden zitten dan was de zoektocht gerichter geweest.
Niets van dit alles dus.
Op basis hiervan heeft de garage (startende) lagerschade en bakschade uitgesloten.

De bak is weer voorzien van de juiste olie waaraan nog eens een baktoevoeging van Forte is toegevoegd.
Dit geeft geen verandering in het schurende geluid.


De bak schakelt probleemloos zonder hapering of bijgeluid zowel van 1 naar de 6 als terug van de 6 naar zijn 1. Inschakelen van de achteruit gaat ook feilloos.
Zo nu en dan wil van zijn 1 naar zijn vrij (door de schakelrobot) wat bruusk gaan, het lijkt alsof de robot twijfelt of je wel echt wil stoppen.
Dit gebeurd echter incidenteel en is zeker niet structureel het geval.


Kan het zijn dat de koppeling/drukgroep aan zijn eind is? (door de schakelrobot is dit niet te beoordelen door met het pedaal te spelen)
Kan het priseaslager versleten zijn?
Welk onderdeel blijft er over waarop de garage zou kunnen zoeken?
Fiat Nederland is ook al geïnformeerd maar daar komen we niet verder mee, zij zeggen het simpel niet te kunnen beoordelen.

De garagebedrijven waar ik ben geweest zijn een uitsluitend Fiat Garagebedrijf waar ik al 5 jaar voor alle onderhoud kom en een gerespecteerd AlfaRomeo/Abart garagebedrijf.
Het laatste bedrijf gekozen vanwege de eventuele Mito ervaring/kennis (technisch gelijk aan de GP) en de ervaring met extreem belaste onderdelen in de GP Abarts die hier ook nog eens worden getuned.

Help!

maurice1336

Geplaatst door maurice1336 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Wat het ook is , de bak of de koppeling , in beide gevallen moet de boel uit elkaar.

RRuud (0), 10 jaar geleden

Is de oplossing al gevonden?
Ik heb namelijk hetzelfde probleem, hoewel bij mij het geluid alleen duidelijk te horen is in de 2e versnelling.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Als het de bak niet is dan is het druklager van de koppeling verdacht.
Een garage kan dat toch wel vinden lijkt me?.
Ze zullen toch de boel los moeten maken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.