auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: Fiat heeft startproblemen, of hapert en slaat af tijdens rijden

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1200 S

Beste forumbezoekers,

Mijn autootje lekt geen olie meer (pakking vervangen van kleppendeksel) maar gisteren begon de auto gedurende een reis van ruim 2 uur (heen en terug met een onderbreking van 3 uur) opeens in te houden en te haperen. Het lampje in de dashboard met een afbeelding van een injector (inspuiter) ging hierbij steeds branden. Op de terugweg stopte de auto er helemaal mee. De Wegenwacht concludeerde na uitgebreid onderzoek en meetwerk een defecte 'Dubbelwerkende Relais'. (Deze witte relais met een brede stekker onderop zit onder de motorkap in het midden achter de motor, dus zeg maar onder de ruitenwissers assen). Deze relais zit onder een kap met 2 kruiskopschroeven.

Ik heb de betreffende relais vervangen maar het probleem is hiermee niet opgelost.
Toen ik de nieuwe plaatste, startte de auto na korte tijd wel, maar sloeg weer af en ging daarna weer helemaal niet meer aan.

Voor de duidelijkheid: De auto start wel, maar de motor slaat niet aan. De startmotor werkt dus wel goed en alle lampjes doen het ook goed.
Bij het maken van contact heb ik wel problemen met de startblokkering (ik moet de sleutel zeker 7x in het contact steken er eruit halen voordat het sleutellampje in de dashboard dooft) maar hiervoor kon de auto daarna altijd in 1x starten (en vlot). Dus starten gaat prima, maar de motor gaat niet lopen...

Wie kent dit probleem of is professional en weet de oplossing?

Graag zoveel mogelijk reacties!

Vriendelijke groet,
Arno.

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Inmiddels heb ik een diagnose aan de Wegenwacht gevraagd n.a.v. het niet helpen van vorige 'oplossing' door de WW collega.
Deze WW monteur houd het op de BDP/Krukas sensor.

Die ga ik dus maar vervangen morgen als ik vervoer kan regelen :)

Omdat er niemand op dit onderwerp reageert geef ikzelf ook de oplossing maar, daar ik die inmiddels gevonden heb (Want van de Wegenwacht moet je het hebben maar dit hebben ze niet gevonden...)

Volgens Wegenwacht nummer 1 was het de dubbelwerkende relais. Vervangen, maar dat hielp niet. Oude terug gezet.
Volgens Wegenwacht nummer 2 was het de BDP Sensor. Vervangen, maar hielp ook niet. Oude terug gezet.

Zoeken zoeken zoeken...

Laat nou de stroomtoevoer naar de injectoren en meewerkende sensors apart op de accupool zitten met een klein stukje draadeind aan de accupool vast en hierop een M6 moertje. Hier zat het moertje van los en daartussen zat vuil. Toen ik de draadboom aanraakte bij de dubbelwerkende relais begon deze relais te klikken. Ik dus de diverse draadbomen gevolgd, tot ik bij de + pool van de accu uit kwam en het losse moertje ontdekte...

Ik denk dat de wegenwacht ook een brilletje nodig heeft. Enfin, ik heb het zelf gevonden (Dat kon ik niet bij de eerste storing omdat ze veel te laat kwamen, het toen al donker was en ik geen zaklampje in de auto heb zoals de wegenwacht heeft)

ik heb de oplossing dus gevonden (zie voorgaande).
Het bleek een los boutje op de accu. deze regelt de stroomvoorziening voor de injectoren.

Bedankt voor de reacties.

Hé Arno!
Zit hier nu ook met een sputterende Punto dus beetje aan het zoeken naar al topic's over dit probleem en kwam je postje tegen!
Tijdens de verlofperiode waren er misschien wel wat mensen op verlof die u konden raad geven want mijn ervaring met dit forum is dat ze hier meestal heel vlug zijn om u te helpen!
Aangezien u na 2 dagen al de oplossing gepost had is het ook logisch dat niemand daar nog iets gaat bijschrijven!
Dus zeker niet te vlug boos worden want ik kan alleen maar zeggen dat ik hier soms ook al eens iemand kan raad geven maar ook al heel veel goede tips gekregen heb waardoor ik heel goed geholpen ben.
Dat het dan nog dikwijls professionals zijn die voor onze vragen een oplossing geven is nog meer te bewonderen en is iets dat we hier in België nooit zullen meemaken.
En nu ga ik verder zoeken achter mijn gesputter maar ga u oplossing straks toch ook eens bekijken dus ook bedankt om de oplossing van u probleem te plaatsen.

ovi 60

12 jaar

Beste Ivo,

Hierbij acte van jou mededeling.
Ook ik weet dat ze hier snel raad geven en meestal ook goed. Ik kom hier dan ook al langere tijd en heb voor meerdere auto's goede adviezen gehad en ook van professionals. Dat kan ik alleen maar bevestigen.
Maar ben ik op iemand hier boos geworden dan? Ik ben alleen teleurgesteld en dan bedoel ik in de ANWB Wegenwacht. Ze stellen vooraf allerlei eisen van de klant (en bij aankomst nog eens) maar blijken zelf weinig te bieden dan auto afvoeren.

Begrijp mij niet verkeerd: Ik ben blij dat de ANWB Wegenwacht hier in Nederland bestaat en ben al heel lang lid, maar de monteurs hebben vaak praatjes terwijl ik wel vaker de oplossing heb gevonden die zij niet konden vinden. Zo hebben zij mij eens een nieuwe accu verkocht met de opmerking dat ik snel mijn dynamo moest vervangen want die was ook defect. Ik heb de volgende dag (toen ik van de schrik bekomen was) mijn oude accu terug geeist en de dynamo nagelopen. Er bleek slechts een draadje los. Die heb ik vast gezet en de zaak liep. Oude accu kwam terug, ook geplaatst en geen problemen meer. Maar ze hadden mij ondertussen wel 120 euro laten betalen voor een nieuwe accu en wilden mij ook nog een nieuwe dynamo laten kopen. Daarvoor hadden ze mij al 2 uur in de ijskou van de winter laten staan met mijn zieke vriendin (ze wisten hiervan). Maar dan wel steeds een grote mond die monteurs en dan bedoel ik met name de jongere monteurs.

Ik kan met een schoon geweten zeggen dat ik veel meer vertrouwen heb in de mensen (vooral ook de professionals maar ook particulieren) die hier reageren dan in de meeste ANWB Wegenwacht monteurs. Maar nogmaals: Het is goed dat de ANWB er is want ze proberen altijd wel van alles. Dus hun insteek is beslist goed!

Hierbij wil ik overigens nogmaals iedereen bedanken voor de tips en adviezen!

Dit topic mag wat mij betreft gesloten worden.

Ik heb deze Fiat Punto als donor ingezet en een andere gehaald van 2 jaar jonger en in iets betere staat. Deze Fiat gaf al in die paar maanden dat ik m heb zoveel technische problemen dat het financieel niet acceptabel meer voor mij was.

Iedereen erg bedankt voor het mee denken!

Arno.

Hé Arno,
ik heb ondertussen even een 2° hands bobijn gestoken omdat de bougies van cilinder 2 en 3 zwart waren maar het zal wel degelijk de ECU zijn die stuk is dus we hebben gisteren een ander autotje gekocht.
Mijn dochter had de Punto enkele maanden geleden een beetje smaller gemaakt en aangezien ik geen koetwerkhersteller ben gaat mij dit een hoop euro's kosten en nu hij dan ook nog eens beginnen sputteren is geef ik het op!

ovi 60

12 jaar

** Dit topic mag gesloten worden **

Auto is gereed voor afvoer naar de sloop. Ik heb een andere gekocht.

Iedereen bedankt voor het reageren!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.