Hallo, wie kan mij helpen?
Als ik mijn fiat start, slaat hij keurig aan en loopt (ogenschijnlijk) stationaire.
Maar als ik ook maar iets het gaspedaal aan raak, dan gaat het inspuitlampje branden en begint de motor direct te haperen en te bokken.
Gas geven lukt niet, want dan slaat hij direct af? Net of hij verzuipt of helemaal geen brandstof meer krijgt.
Ik heb een aantal dingen gedaan om te kijken of ik het probleem kan verhelpen:
- nieuwe bougies erin gedraaid
- nieuwe bougie kabels gemonteerd
Het leek de oplossing, want ik heb direct daarna een lekker ritje kunnen maken en was zeer blij verrast dat ik het had opgelost.
Maar dat was tijdelijk, want na thuiskomst en een bakkie koffie gedronken te hebben, wilde ik de auto parkeren in de garage...en het probleem was terug!
- een vriend van mij heeft met "uitleesapparatuur" geprobeerd het probleem uit te lezen, maar op het moment van uitlezen...was het probleem er NET even NIET!?
Zeer frustrerend, maar goed, we gaan het zeker nog een keer proberen als de storing zich weer meld.
Toen las ik iets over de bobine`s?
Ik heb de tip opgevolgd nl: Als de motor draait moet je de stekker van de bobine loos nemen, als de motor beroerder gaat draaien dan is die bobine niet stuk?
Dat moest ik dan ook bij de andere bobine doen (eerst de stekker weer op de andere gedaan) maar ook nu ging de motor slechter draaien?
De conclusie zou moeten zijn: als bij het los nemen van de bobine stekker, bij een draaiende motor, er GEEN verschil zou zijn, is de bobine ZEKER stuk!
Oke, dacht ik, klinkt heel logisch. Maar na deze proef gedaan te hebben loopt de motor alleen maar nog beroerder en vraag mij af of ik nu ECHT kan uitsluiten dat de bobine`s heel zijn.
Goed, dit ter zijde...is er iemand die mij kan helpen en een goede tip kan geven?
Ik ben even ten einde raad en aangezien mijn Fiat een Cabrio is....wil ik graag de weg op, haha.
Alle tips, trucs, foto`s en video`s omtrent dit probleem, zijn ZEER welkom.
Groet, Boergeert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst de brandstof opbrengst eens meten.
Heb zelf wel eens meegemaakt dat er allemaal roest in de tank zat doordat de tankdop niet meer water dicht was en regenwater in kwam.
Toen begon hij ook te bokken en het inspuiting lampje ging ook branden enz.
Heb toen nieuwe tank,vul hals,tankdop geplaatst en brandstof pomp,leidingen tot filter schoongemaakt en nieuw filtertje geplaatst.
Probleem was toen opgelost en de auto rijd nog steeds vrolijk rond. :)
Vriendelijk dank voor de snelle reactie.
Ik moet inderdaad zeggen dat de problemen wel ontstaan zijn na een tankbeurt?
De dag na de tankbeurt kwamen de problemen maar zag daar niet direct het probleem liggen, ik begrijp dus dat dat wel degelijk zo zou kunnen?
Het vreemde is wel, ik had de tank nog helemaal niet leeg gereden?
Nu de hamvraag: Leidingen schoonmaken en brandstofpomp vervangen, filter plaatsen...tja, ik ben geen monteur?
Onhandig ben ik zeker niet, maar hoe pak je dat aan?
En is zo`n brandstofpomp niet erg kostbaar, zeker als je bedenkt dat je niet zeker weet of dat de oplossing is?
Begrijp me goed, ik waardeer de tip, maar ja?
Ik zal eens onder de "kap" kruipen en kijken wat ik kan doen.
Gekke vraag misschien, maar waar zit dat filtertje eigenlijk? In de buurt van de motor of bij de tank zelf?
12 jaar
ik heb de brandstof pomp alleen schoongemaakt omdat er allemaal benzine met water in de tank zat ivm roest.
bij mij was de kleur van de benzine ook oranje door al het roest
brandstof filter weet ik niet zo 123 te zitten
Ik zie dat dit topic nooit gesloten is.
Ik wil dan ook voor andere lezers toch even een suggestie hieronder zetten:
- Brandstoffilter vervangen
- Injectoren reiniger kopen bij de tankstation voor 14 euro en dit bij de brandstof gooien.
Als ik dit lees zeg ik "er zitten 1 of meerdere injectoren verstopt of de brandstofleiding".
Ook kan het zo zijn dat de stroomtoevoer naar de injectoren (een draad op de + van de accu die middels een zwart plastic hoes afgeschermd is en richting de achterzijde van de motor loopt, naar het 4 injectoren systeem) geen goed contact maakt. Deze draad moet de injectoren openen door deze spanning te leveren wanneer het contact wordt aan gezet. Is dit contact gebrekkig (of de accu zeer slecht, maar dat zou wel opgevallen zijn bij het starten) dan gaan de injectoren niet goed open en krijgt de motor brandstof te kort. Dat wordt duidelijk wanneer er vermogen wordt gevraagd (bij wegrijden, optrekken...)
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar