close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Fiat lekt olie

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 S

Hallo allemaal,

Mijn Punto lekt olie, maar met een kanttekening:

1. Hij loopt niet helemaal leeg, maar als ik hem bijvul tot de goede waarde (4 ltr zeker?), dan loopt er zeker 2 liter olie onder weer uit (direct druppelend).
2. De auto loopt gewoon goed en heel zuinig (de laatste ronde was het 1:22 en dat is geen grap of misrekening!)
3. De auto wordt niet extreem heet of zo
4. Er zit geen koelvloeistof bij de olie (dat wijst op gescheurde koppakking is mij gezegd)
5. De koelvloeistof zit er goed in en lekt niet
6. De auto trekt goed op, start goed enz.

Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten als ik de lek ga zoeken en hoe ik dat het beste kan aanpakken?
Het is waarschijnlijk niet de aftapdop want ik neem aan dat die onderop de motor zit en dit komt van de achterwand voor zover ik dat kon zien.

Ik heb niet op een steen gereden of zo.

Ben benieuwd naar de reacties (en bedankt allemaal voor jullie bijdrage)

Arno.

Geplaatst door

Arno Streekvos (480)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

2 liter dat is een grote plas!! maak de motor schoon en als hij zo snel lekt kun je het zeker zien zet de aoto op een brug dan zie je het misschien beter, lekt hij ook zonder draaiende motor

jan5047 0
badge

12 jaar

Waarschijnlijk carterpan doorgeroest, komt heel vaak voor.
Kijk maar eens met stationair aan de voorzijde van de carterpan, ik denk dat bij een roestprop de olie er uitloopt.

peter55 0

12 jaar

Ja goede vraag met draaiende of stilstaande motor?
Als deze lekt bij motor uit dan 99,9 % carterpan of stop want dat is de enige plek waar zich dan zoveel olie bevind.
Bij draaiende motor kan het op een fors druklek gaan vanaf de oliepomp .

C.Jonker 0
badge

12 jaar

[quote=jan5047]lekt hij ook zonder draaiende motor[/quote]
Hij lekt volgens mij alleen met draaiende motor. Als ik de motor af zet dan stopt het lekken na enkele minuten...

Overigens moet ik er iets bij vertellen:
Het blok is ook 'nat' ter hoogte van de horizontale scheidingslijn (onderzijde / bovenzijde) van het motorblok. Ik dacht eerst dat het uit de kleppendeksel kwam, maar de bouten daarvan zitten gewoon muurvast. Daaronder zit nog een scheiding (is dat waar de koppakking zit?) en daar is het blok erg nat maar ik betwijfel of dat olie is...

Ik herhaal:
De auto loopt prima. Laatste tank reed ie 1:22!

ik zou toch eens de oliedrukschakelaar nakijken, en eventueel t oliefilter op lekkage gezien t feit dat er lekkage is bij draaiende motor.

leg eens stuk karton eronder en probeer zo eens de locatie beter te vinden.

320 0

12 jaar

[quote=320]ik zou toch eens de oliedrukschakelaar nakijken, en eventueel t oliefilter op lekkage gezien t feit dat er lekkage is bij draaiende motor.[/quote]
Bedankt voor dit advies, ik ga het zeker doen. Alleen heb ik 2 vragen:

1. De lekkage komt van de achterzijde van de motor en ik denk van halverwege qua hoogte. De oliefilter zit voorop onderaan. Dan heeft die er toch niets mee te maken?

2. Waar zit de oliedruk schakelaar? Is dat net als een sensor iets wat in het blok gedraaid zit?

Beste Arno,

Olie kan vanuit koppakking komen. Maar dan moet je wel kijken/ wij moeten hier maar raden. Plaats anders eens een fototje.
Zovéél lekkage is eenvoudig te zien. Hiervoor behoeft geen nadere uitleg. Kijk nou gewoon waar dit zit.
Als je dit niet beheerst vraag dan een monteur om mee te kijken. Zoveel olielek loont meteen als dit wordt verholpen.

Wat heb je aan een brandstofverbruik van 1:22 als je net zoveel olie moet tanken............?

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Beste Ralf,

Ik snap jou punt, als het niet al weken van dat verschrikkelijk weer zou zijn had ik allang onder de auto gelegen. Want ik wil nog liever weten dan wie ook, is waar de olie vandaan komt.

Maar los van het weer kun je niet onder een auto gaan liggen waar olie uit stroomt... tenzij ik hele oude kleren aan trek en mij in de schuur verkleed... Ik heb dus iets nodig om de auto op te zetten en ik heb hier geen werkplaats voor handen. En een monteur inhuren is altijd duurder dan de hele Punto want die kostte mij maar 300 euro... en dat voor een autootje die 1:22 blijkt te lopen...
Dit is tevens de reden dat ik reacties vroeg, want het had best gekund dat het een bekend probleem van de Punto is en iemand mij kan vertellen waar ik exact moet kijken. Dan was de zoektocht een stuk makkelijker geweest voor mij begrijp je? Iemand zei dan ook 'oliedrukschakelaar', nou dat is zo'n punt. Nu nog de vraag waar dat punt in de motor zit want dat weet ik niet.

Als jij denkt dat het de koppakking is en je hebt gelijk, dan lijkt de volgende stap mij duidelijk: Dan gaat die auto naar de sloop. Want daar ga ik echt niet in investeren. Weer een reden dus om eerst goed de reacties af te wachten. En als ik zelf al wist waar de lek exact zit, dan stond hier nu geen topic op het forum...

Maar je laatste punt is helder. En daarom dat ik nu dus probeer uit te vinden wat er nou echt loos is.
Inderdaad heb ik aan een auto die 2 liter olie per dag kost niet veel...

Wat ik alleen niet snap is dat ik al weken in dat ding rijd en geen problemen had. Als de koppakking lekt dan zou de motor toch droog zijn komen te staan en had ik toch al veel eerder een brandend olielampje moeten hebben gehad? Eerst lekt ie weken blijkbaar niet en nu opeens 2 liter per dag... Ik denk daarom ook eerder dat er iets los getrild is wat ergens in de motor zit. En ook daarom zoek ik ervaringen...

Vandaag ga ik in ieder geval kijken of ik wat meer in de buurt van de storing kan komen. Maar de hele blok ziet zwart van de vuil (buitenzijde) en de olie loopt langs het blok dus ik weet niet of het gaat lukken. Kan moeilijk het blok er even uit tillen... Maar misschien kan ik met een flinke lamp meer te weten komen...

In ieder geval jij en iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.

Hoi, de aangedragen lekke carterpan was een goede, dit komt id.vaker voor.

"Als de koppakking lekt dan zou de motor toch droog zijn komen te staan en had ik toch al veel eerder een brandend olielampje moeten hebben gehad? Eerst lekt ie weken blijkbaar niet en nu opeens 2 liter per dag... "

Bij zoveel olieverlies komt je motor inderdaad zonder olie te staan. Indien het oliepel zover gezakt is, zuigt de oliepomp ´lucht´ aan. dan zal zeker je oliedruklampje moeten gaan branden.
Het brandstofverbruik is mooi, wat duidt op geen onregelmatigheden (lekkage) van de koppakking naar de cilinders toe. Maar door de koppakking loopt ook een oliekanaal (hogedruk) indien deze naar buiten toe lekt, heb je ongeveer de door jouw gemelde symptomen. Dat jij je kleppendeksel hebt getest door de boutjes aan te draaien, is niet correct. Bouten kunnen vast zitten, maar de pakking ertussen kan defect of uitgehard zijn.
Maar omdat jij meld dat het plotseling is begonnen ................ is het aannemelijk dat de koppakking defect is. Het "enkele minuten" nálekken, is de olie die nog van het motorblok afloopt.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Dit schiet niet op zo... het is droog genoeg af en toen om flink te sleutelen.... Ik ben mijn huis aan het schilderen dus ik kan het weten.
Koop een bus gele dasty van de wibra, spuit alles wat nat is van de olie flink in en spuit de boel schoon met de tuinslang of hogedruk.
Koop desnoods een bus remreiniger of ontvetter...
als alles redelijk droog is pak je een zaklantaarn en kijkt naar de achterzijde motor en starten maar....en wachten.
Bij 2 liter per dag moet het er uit druppen..
Bijna 100% kopppakking of schakelaar... en maak een closeup foto en plaats deze even hier.

Succes

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Halverwege het blok aan de achterkant zit de oliepeilstok,als het rubber niet meer goed afdicht gooit hij daar ook olie uit en die spreidt dan weer uit over het blok.

thei11316 0

12 jaar

Het woord is nu aan Arno. We wachten wel af.

Ralf_Jensen 0
badge

12 jaar

Inmiddels heb ik dit probleem opgelost (het duurde wel even door omstandigheden).

Het was de kleppendekselpakking. Ik de heb de deksel gelicht, de randen schoon gemaakt en een nieuwe pakking geplaatst. Hierna de bouten beetje bij beetje vast gedraaid. Er lekt geen olie meer.

Iedereen bedankt voor de bijdrage!

Mvg,
Arno.

Zoveel olie via een kleppendekselpakking ??

C.Jonker 0
badge

12 jaar

[quote=C.Jonker]Zoveel olie via een kleppendekselpakking ??[/quote]
Lieg ik dan?

Ongeloofwaardig is het wel.

Klepdekselpakking kan best een beetje lekken, maar 2 liter op een dag???

Frank3158 0

12 jaar

Kijk, in die kleppendekselpakking zit een boog aan iedere zijde. Aan het eind van die boog (in het knikje, dat zijn er dus 2 aan elke zijde van de boogjes, dus 4 knikjes in totaal) lekte de zaak rondom. Dat hele blok was dus zeiknat. Ze hebben geprobeert met een rubberachtige kit (vloeibare pakking, siliconenkit?) te dichten, maar dat spul had gewoon los gelaten en hing ernaast aan het laatste puntje houvast...

Maar ik ben er nog niet hoor. Wie weet vind ik nog meer lekken, maar ik krijg in ieder geval geen olielampje meer (ook niet na een recente reis van 2 uur) en er lekt geen olie meer vanaf de kleppendekselpakking. Dwz... dat was zo...

Ik ga dat in een nieuw topic zetten want de auto is weer defect (geen beste dus ben ik bang). Het nieuwe topic krijgt als titel:
'Ratelende motor en alarmlichten doen het niet'

Nogmaals iedereen dank voor het meedenken!

Ik ben gestopt met onderzoeken en investeren in deze auto.

Voor de geinteresseerden plaats ik nog een foto van de kleppen. Misschien dat hier iets mis mee is / was want die ratelen (is spontaan tijdens het rijden begonnen) en wie weet kan ik nog iets leren van de reacties op deze foto.

In ieder geval hoeft deze auto niet meer herstelt te worden (tenzij het heel goedkoop is) want hij gaat als donor dienen voor een andere Punto die ik heb aangeschaft. Deze Punto kreeg in die paar maanden dat ik m heb al zoveel problemen dat ik het financieel niet meer rendabel vond deze nog verder te onderzoeken en repareren.

Heel veel dank aan de mensen die hebben gereageerd en getracht mee te helpen tot de oplossing te komen!

Nog even een bevestiging voor Thei:

Er zat inderdaad ook olie aan het blok rond de peilstok en deze sloot inderdaad niet perfect af.
Die informatie klopte dus!

Bedankt Thei!

** Dit topic mag gesloten worden **

Auto is klaar voor afvoer naar de sloop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.