Hallo,
Ik heb hier een Fiat punto uit 1998 met een 1.2 benzine motor. Bij deze auto is de koppakking vervangen (niet door mij) en sinsdien loopt hij beroerd. Start wel vrij vlot maar je moet wel iets gas geven. Hij lijkt op drie cilinders te lopen. De punto heeft ook erg weinig vermogen en komt moeilijk op gang, verbruik ligt hoger en ruikt soms iets naar benzine. Nu heb ik hier de bougies van vervangen en die waren rood/bruin aangeslagen. Bij de luchtinlaat van de carburateur lijkt er ook iets olie naar buiten geduwd te worden(Niet veel).
Wat zijn de mogelijkheden die kan doorlopen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Carburateur? Je bedoelt waarschijnlijk monopoint injectie?
Correct!
Vergeet niet dat we hier bij de particulieren zitten en ik geen automonteur ben. Dat er bepaalde onderdelen onjuist benoemd worden zal vaker voorkomen.
14 jaar
Zeg er ook niets van. Wou alleen weten of het monopoint of multipoint injectie was.
Uitvallen van een cylinder bij een monopoint komt niet door de brandstof (uitzonderingen daar gelaten).
Is ofwel een kapotte bougie/bobine, valse lucht bij die ene cylinder of een mechanisch defect.
Kijk eens (in het donker) of de bougie op die cylinder wel een goede vonk heeft.
Je kunt ook een beetje water vernevelen met een plantenspuit over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels) bij draaiende motor.
Hoor of zie je vonken dan die onderdelen vervangen.
Spuit wat remmenreiniger op het inlaat spruitstuk, de pakking tussen inlaat spruitstuk en kop, en de voet van het monopoint huis.
Gaat de motor anders lopen of een ander geluid maken, dan heb je een lek gevonden.
[quote=Bart golf 1 cabrio]Ik heb hier een Fiat punto uit 1998 met een 1.2 benzine motor. Bij deze auto is de koppakking vervangen (niet door mij) en sinsdien loopt hij beroerd.[/quote]
Als ik dat lees denk ik eigenlijk direct dat de riem een tandje verkeerd zal liggen.
14 jaar
Daar zat ik ook aan te denken, maar hoe kom ik nu achter of de riem een tandje voor of achteruit moet?
14 jaar
Daar dienen de merktekens voor, is wel moeilijk te zien bij die motoren, vind ik.
Het is verdraaid lastig te zien of de boel echt goed staat ja, omdat je ook niet goed recht voor de merktekens kunt kijken.
Als je weet dat een riem goed staat kun je voor het verwijderen zelf merktekens maken op poelies en riem, die neem je over op de nieuwe riem en legt die er dan op.
Maar ja, daar is het nu te laat voor.
ALS het een 8 klepper is kun je rustig de riem wat verschuiven om te proberen of ie daarmee beter loopt, maar probeer dat niet bij een 16 klepper.
14 jaar
[quote=Frank3158]Het is verdraaid lastig te zien of de boel echt goed staat ja, omdat je ook niet goed recht voor de merktekens kunt kijken.
Als je weet dat een riem goed staat kun je voor het verwijderen zelf merktekens maken op poelies en riem, die neem je over op de nieuwe riem en legt die er dan op.
Maar ja, daar is het nu te laat voor.
ALS het een 8 klepper is kun je rustig de riem wat verschuiven om te proberen of ie daarmee beter loopt, maar probeer dat niet bij een 16 klepper.[/quote]
Is de riem een tandje verzetten goed te doen? Ik neem aan dat de spanrol ook los moet? Ik kan best wat aan auto sleutelen en repareren maar zodra ik in de buurt kom van de distributie word ik toch wat huiverig, misschien wel onterecht.
Duiden de rood/bruin aangeslagen bougies nog ergens op? Of is dat natte vinger werk?
14 jaar
De spanrol moet los.
Heb je geen foto van die bougie's? Als je wat zoekt op de site van NGK of bosch vindt je wel ergens een foto van hoe een goede bougie er uit kan zien.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar