Mijn Fiat Multipla had vanaf het begin al problemen, het begon met foutmeldingen als: Alternate Faulty welke door de dealer werden veroorzaakt door een draadje dat tijdens het rijden het hitteschild raakte, de eerste keer dat ik dit hoorde vond ik het een bizar verhaal, maar je gelooft de merkdealer de eerste keren, maar helaas bleef dit gewoon terugkomen na de reparatie, de 2de keer hebben ze de software ge-update in de hoop dat dit zou helpen maar ook dit heeft niks geholpen, al moet ik zeggen dat het minder is geworden, de laatste week van 2009 reedt ik na een rit van ongeveer 2 uur ( op die zondag dat het hard sneeuwde en vroor ) terug naar huis toen ik plots helemaal geen reactie meer kreeg op het gaspedaal, ik kon drukken wat ik wou maar de motor gaf geen krimp, toen begon de motor en auto te schudden en de motor wou afslaan maar dat gebeurde niet, vanaf die zondag heb ik vaak de storing: Engine Cirl. Faulty gekregen met een brandend motormanegment lampje en een motor die geen vermogen meer had en behoorlijk inhield en schokte, de ANWB er bij gehad die stelden vast dat de lambdasonde slechte waardes doorkreeg van een sensor en dat daardoor de mengsterkte schommeld waardoor de lambdasonde zich telkens lager afstelde en uiteindelijk op een waarde van -100 kwam, na uitlezen van de Multipla reedt hij weer prima, ook ben ik bij een andere Fiat dealer hier in de buurt geweest die stelde hetzelfde vast, maar wisten eigenlijk ook niet precies, het zou de katalysator kunnen zijn i.c.m. de lambdasonde op de kat zelf of de eerste lambdasonde bij het spruitstuk, na lang vragen heeft de dealer waar ik de Multipla heb gekocht en nog garantie heb de Multipla opgehaald en na 3 weken stellen ze vast dat het WEER hetzelfde draadje is dt WEER kapot is gegaan?! dus helemaal niet hetzelfde als de ANWB en de andere Merk dealer vaststellen, is dit gewoon een manier om er goedkoop vanaf te komen of niet, ik vraag mij af hoe een draadje ( kabeltje ) na 1 maand van verniewing zo weer kapot gaat, dan moet je haast wel vaststellen dat ze er geen nieuw draadje in hebben gezet en niet zo nauwkeurig hebben bevestigd, maar hoe kan het dat de eerste keer dit draadje de oorzaak was van een foutmelding, en nu van een compleet verstoorde lambdasonde met alle gevolgen van dien, ( op de snelweg max. 40 kmu kunnen omdat je geen reactie krijgt van het gaspedaal is zeer vervelend ) nu wil de dealer de Multipla gewoon weer teruggeven en ze zijn ervan overtuigd dat ze alles goed hebben gedaan, dit verhaal hebben ze nu al 5 keer verteld, dus ik kan ze niet meer geloven, wat ik mij nu afvraag is of Fiat monteurs of kenners mij advies kunnen geven omtrend die storingen want ze blijven terugkomen en of het zin heeft om zelf de lambdasonde te vernieuwen.
mvgr. Klaas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Beste Klaas
Om een indicatie of goed antwoord te geven zou het handig zijn als je de exacte storingscode`s ( nummers ) hier kon plaatsen..
Ik weet ook niet over wat voor `draadje` we praten, maar dat lijkt me een verzonnen smoes, als er een kabelbreuk is en dat gerepareerd word moet het goed zijn..
En een lambdasonde de zich afsteld op -100 heb ik nog nooit van gehoord..?
Gr Stefan
Hierbij de storingscodes:
P0170 : MENGSTERKTE
P0130 : LAMBDASONDE / VOOR /
P0420 : KATALYSATOR 2
dit is wat er op het rapport staat van de Fiat dealer bij mij in de buurt.
wat ik mij afvraag is waarom de Multipla weer goed rijdt na het uitlezen van de storing om vervolgens na een paar dagen weer slechter te worden.
mvgr. Klaas
14 jaar
Tja, met een defecte lambdasonde kun je natuurlijk alles verwachten. Die storing moet eerst opgelost worden.
Dat wil overigens niet zeggen dat de sensor kapot is, kan ook aan de bedrading liggen.
P0170 Mengselsterkte kan een gevolg van de bovenstaande code zijn.
De katalysator is nu ook al overleden, misschien omdat je te lang met de storing bent door gereden. Mogelijk zijn hier brokken van het binnenwerk afgebroken die af en toe de uitlaat blokkeren, dat zou kunnen verklaren waarom je niet harder dan 40 kon. Uitlaat los maken en inspecteren. Losse delen verwijderen.
Nieuwe katalysator pas monteren als de overige storingen opgelost zijn.
Bij mijn Multipla 1.6 Novitec benzine had ik soms bij het starten ook foutmelding, control engine/check garage. De vorige eigenaar had hier blijkbaar bij tijd en wijle ook last van gehad maar had de gang naar de garage opgegeven......
Met name bij starten de ( in eerste instantie onverklaarbare en niet- reproduceerbare) foutcode. Dan weer wel, dan weer een paar dagen/weken niet etc etc
Van alles vervangen, bobines, bougies, luchtmassametertje, sensor/gasklephuis. Stekkers gechecked etc etc . Auto aan de diagnose apparatuur; waren de meldingen weer een paar daagjes weg en kwamen ze weer terug. Met name bij starten.
Inspectie door mijn zoon gaf de oplossing!: isolatie van 2 draadjes van de bedrading van de bovenste lambdasensor bleken een beetje beschadigd waardoor er soms, met name bij starten, de foutcode verscheen op mijn dash.
De isolatie van de draadjes was beschadigd, onduidelijk waarom, waardoor( Moeilijk Zichtbaar.....) enkele filamentjes soms tegen elkaar kwamen waardoor de foutcode verscheen!
De lambdasone zit dusdanig vast dat ik haar, ook niet met behulp van een speciale Midlock dopsleutel, nog niet heb kunnen vervangen.....
Ik heb, vanwege de resterende hittebestendige isolatie rondom de kabeltjes, besloten om met een zeer kleine scherpe Knipex zijsnijtangtje de uitstekende draadfilamentjes weg te knippen. De resterende, nog intact zijnde lambdakabel heb ik zodanig gefixeerd dat de draden vrij kunnen bewegen o.i.v. de motortrillingen maar dat de kabeltjes onderling geen contact meer kunnen maken...
Geen foutmeldingen meer gehad....
Grtn Sanniewannie
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar