Mijn Fiat Multipla 1.6 van 2002 heeft het volgende:
Eigenlijk al bij een koude motor maar nog erger bij een motor op bedrijfstemperatuur, is het toerental gemiddeld 600-700 rpm, soms als ik bijvoorbeeld 2-3 min. moet wachten in de file of voor een stoplicht lijkt het net of de motor 1 sec. wil uitvallen maar hij blijft wel lopen (je ziet het toerental dan 1 sec. wegvallen) dit heb ik ook als ik een stukje achteruit rij en de koppeling een beetje laat opkomen en daarna weer indruk dan krijgt de motor ook zo'n schokje, verder met gewoon rijden en optrekken geen problemen, ben al naar de dealer geweest waar ik hem gekocht heb, die zeggen dat dit hoort? jawel... zowel de chef-monteur als de directeur zeggen dit: het is een euro 3 motor die mag 700 rpm lopen met een afwijking van 50 dus tot 650 rpm, nou hij loopt echt 600, terwijl ze keken en het verhaal vertelde zette ze de airco aan, om te laten zien dat het toerental dan omhoog gaat, daar mee willen ze zeggen dat de regelunit op zich goed is, maar ze willen ( heb nog garantie, maar er is al veel vervangen bij de koop zelf ) er volgens mij gewoon niks meer aan doen, kost hun geld uiteraard, maar mijn vraag is of dit toerental normaal is, en of dit úberhaupt een euro 3 motor is en of het toerental dan max. 700 rpm bij stationair is, ik heb altijd geleert en gehoord dat een motor 900rpm moet lopen? of niet? en wat zou ik er zelf aan kunnen doen?
mvgr Klaas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toerental is niet altijd 900 rpm. Dat licht totaal aan de bouw van de motor en de gebruikte nokkenas.
Een beetje extreem, maar een F1 loopt minimaal 4000 rpm. Bmw 6-cylinders draaien ook 600 rpm stationair zonder probleem.
Je kunt proberen om de stationair regelaar schoon te maken, voor de rest kun je weinig doen.
en de gasklep reinigen..
hallo,
ik heb ook problemen met mijn panda die niet stationair wil blijven lopen bij een koude motor en maar net aan bij een warme motor. Waar zit die stationair regelaar?
alvast bedankt,
richard
15 jaar
Cepterbi, zou een eigen topic starten. Een Panda is iets heel anders dan een Multipla.
ja idd, had gezocht op fiat verder niet bij nagedacht.
bedankt
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar