👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Een multipla 2000 1.9 JTD heeft als klacht een groot turbogat. Dit probleem is al sinds de aankoop (137000km). Nu staat de teller op 157000km.
Dit wordt door metingen bevestigd. We hebben de turbodruk gemeten bij vol accelereren in de 3e versnelling. Bij 1800rpm 1200mbar, bij 2000rpm 1400mbar. Pas bij 2750rpm is de volle turbodruk van 2000mbar beschikbaar. Deze blijft netjes tot de rode streep op 2000mbar staan. Vermogen boven de 2750rpm is prima. Topsnelheid is prima. Geen olie of water verbruik. Niet roken (sinds de EGR dicht staat).
Het volgende is al gedaan: EGR dichtgemaakt dmv plaatje, chiptuning, LMM vervangen, MAP sensor vervangen, roetfilter verwijderd (als test), turbo vervangen, luchtfilter vervangen, inlaattraject vanaf luchtfilter afgeperst op 2.2 bar (geen lekkages), inlaatspruitstuk schoongemaakt (sludge), overdruk klep gecontroleerd (gaat pas bij 2 bar open; dat klopt dus wel).
In de tussentijd wegens ongerelateerde storingen is de koppeling vervangen wegens slappe drukgroep (noodzakelijk na chiptuning) en de krukassensor vanwege uitvallen bij warme motor.
Niks hielp. Door de chiptuning kwam er meer vermogen; maar pas vanaf 2750 rpm. Door de turbo te vervangen zakte de maximale turbodruk van 2050mbar iets naar 2000mbar (slappere veer overdruk klep). Maar nog steeds pas bij 2750rpm is die beschikbaar.
In nederland is er best mee te rijden; maar in de bergen is het ronduit gevaarlijk. Er moet voortdurend worden geschakeld om het toerental boven de 2750rpm te houden.
De computer geeft 2 foutcodes. Eentje voor de EGR (dat klopt want die zit dicht) en eentje voor een niet werkende gloeibougie (dat zal ook wel kloppen).
Historie van voor 137000km is geheel onbekend; maar de EGR zat bij aankoop al dicht met een plaatje.
Suggesties?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
probeer de luchtmassa meter is te wisselen in de inlaat buis deze gaan bij alle merken veel stuk van bosch
de meest voorkomendeklacht is dan geen vermogen omdat hij te weinig lucht meet
deze past om te probeeren ook van een opel alfa etc
We hebben de LMM als eerste vervangen. Dat maakte geen enkel verschil. Met een losgekoppelde LMM is er minder vermogen over het hele toerenbereik; maar het probleem van de turbodruk pas bij 2750rpm blijft ook dan bestaan. Het ligt helaas niet aan de LMM.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar