Fiat Multipla: koelwater lekkage

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 182a4000 16oo

Ik ben in het bezit van een fiat mulitpla en kreeg kort geleden het probleem dat de motor warm liep (olie lampje ging knipperen tijdens rijden ) overbelasting motor.
na stoppen begon het koelwater te koken in expansievat.
motor heeft 130.000 km gelopen

motor bleek koelwater te verspelen maar geen witte rook o.i.d.
-thermostaat vervangen
-waterpomp vervangen
geen verbetering vervolg conclusie toch een lekke kop.

alle vervangen onderdelen vertoonde overigens al geen zichtbare slijtage.

toch maar de kop vervangen. Deze laten vlakken. en gemonteerd met nieuwe koppakking.
tot mijn grote teleurstelling bleek al deze inspanning totaal niet te werken sterker nog de motor produceerd nu wel witte rook.
compressie in alle 4 de cylinders goed ook via bougies 9 atm op de cylinder gezet zonder terug val in druk op de cylinders

motor start koud normaal en loopt de 1e 10 tot 15 minuten probleem loos voordat hij witte rook gaat produceren.

weet iemand wat mogelijk de oorzaak kan zijn , wat ik eventueel nog kan testen om het probleem vast te stellen en eventueel een oplossing.
Als ik dit niet verholpen krijgt is het einde oefening multipla vrees ik.

ranger

Geplaatst door ranger (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Multipla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

je hebt de kop laten vlakken,maar heb je hem ook laten afpersen ?

Die witte rook duid toch op inwendig koelvloeistofverlies,je hebt de kop laten vlakken en een nieuwe pakking gemonteerd.

Worden de koelvloeistofslangen ook hard van de druk ?

Ik lees ook dat je olie lampje ging branden ? is dit inmiddels verholpen dan ? ik weet niet welk lampje er ging branden maar normaal gesproken is die rode ( met het kannetje ) voor de oliedruk,dus als deze te laag is gaat het lampje branden.

Gr Stefan

ranger (0), 14 jaar geleden

Ik heb de kop niet laten afpersen wel een nieuwe pakking gemonteerd
De koelslangen worden niet merkbaar harder, vertilater slaat netjes aan en brengt dan de druk netjes onder het max terug. Maar interval wordt vervolgens snel korter en dit is dan alleen bij stationair draaiende motor.

Het olie lampje ging knipperen, dit is volgens het instructie boekje een teken dat de motor een zware inspanning heeft geleverd en dat zou na wat gas geven uit moeten gaan. Daar reageerde het lampje dan ook netjes op. ingebouwde temperatuur meter zat toen ook dicht tegen de 100 c aan.

het lampje heeft na de vervanging niet meer gebrand maar de motor heeft ook nog niet langer dan 25 minuten gelopen dankzij de huidige problemen dus weet niet zeker of dit dan ook daadwerkelijk is verholpen.

Het toeval dat de kop die ik vernieuwd hebt exact de zelfde lekkage problemen zou hebben als de vorige lijkt me wel zeer toevalig. Kop wel gecontroleerd op zichtbare schade maar was zeer netjes. probleem is wel erger geworden natuurlijk door het nu hebben van zichtbare witte rook.
Ook bij het opdruk zetten van de cylinders is er geen opmerkelijk druk verloop en er onstonden geen luchtbellen in het resorvoir.

is het op deze manier onderdruk zetten niet een afdoende test om lekkage via de kop - koppakking te controleren ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.