Fiat Punto: fiat punto 1.1 koppeling???

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100cc

ik heb even een klien en simpel vraagje over mijn fiat puntotje??
mijn koppeling grijpt nog al laat aan en heb het idee dat hij een beetje begint door te slippen.
nu is mijn vraag ook moet het druk lager bij deze auto los zijn van de drukgroep of draait deze gewoon mee??
zo als bij somige autos??
zo ja hoe kan ik dat het makijkst kontroleren zonder alles uitelkaar te trekken??

groetjes martin oosterloo

Geplaatst door

beunhaas1992 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koppelingpendaal mag max 2 cm boven het rempendaal staan,moet je hem hoger of lager afstellen dan is er "iets"niet goed en moet je gaan zoeken wat het is.

thei11316 0

12 jaar

oke bedankt ik zal eens even een kijkje nemen deze week.

groetjes

beunhaas1992 0

12 jaar

hoeveel heeft de punto gelopen: 140.000-160.000 km
dan is vaak de koppeling op.

peter55 0

12 jaar

Die km standen die je opgeeft kan ook eerder of later,afhankelijk van rijstijl en stad of veel autoweg gebruik.

thei11316 0

12 jaar

mijn autotje heeft 196000 KM gereden heb hem nog maar een paar maanden.
en weet dus nie hoe de vorege iegenaar heeft gereden??
en weet mischien iemand het aantal mm de plaatdikte moet zijn??
en anders maar een nieuwe plaat en al er tussen denk ik??

groetjes

beunhaas1992 0

12 jaar

Plaatdikte kun je pas meten als je alles hebt uitgebouwd.
Maar als je koppelingpendaal 2cm boven het rempendaal staat en de koppeling slipt dan vervang de hele koppelingsset maar,is voor een Punto niet zo gek duur.
Kijk dan ook meteen of de asrubbers van de aandrijfassen niet lekken,die moet je toch losmaken om de versnellingsbak uit te bouwen en kun je dan meteen mee vervangen,kosten iets van 25 euro per stuk,denk ook aan nieuwe versnellingsbak olie.

thei11316 0

12 jaar

mijn pedaal staat nog onder het rem pedaal dus denk nie dat de koppeling versleten is??
en heb de aut laast nog op de bokken en die hoesen zien er nog goed uit.
dus denk dat ik even de kabel wat ontspan hoopen dat het helpt??

grotjes

beunhaas1992 0

12 jaar

Dat is niet af te lezen aan de stand van het koppelingspedaal.
Een onbediend pedaal staat gewoon in de ruststand tegen een aanslag.
Een koppeling gaat op een gegeven moment slippen endat is het moment om de boel te vervangen.
En bij de ene is dat na 150.000km en een ander doet er 300.000 km mee.
Het traject van aangrijpen word steeds langer en uiteindelijk gaat tie slippen.
Maar dat is niet aan de stand van het koppelingspedaal af te lezen.

primera p11 0

12 jaar

Zet nu eerst je kabel strakker zodat je koppelingspendaal 2cm boven het rempendaal uitkomt,daarna blijkt wel of er iets of niets versleten is.

thei11316 0

12 jaar

Met als gevolg dat tie te strak staat en dan zeker gaat slippen.
Als tie slipt zou ik eerder de kabel losser zetten om te kijken of tie dan ook nog slipt.
Ik snap werkelijk waar niet wat de stand van het koppelingspedaal met de koppeling te maken heeft.
Bij koppeling los moet er vrije slag op het pedaal zitten teneinde er zeker van te zijn dat de koppeling helemaal aangrijpt.
De stand van het koppelingspedaal kun je met de aanslag bij het pedaal zelf veranderen,deze moet op gelijke hoogte met het rempedaal staan.
Daarna zul je de vrije slag opnieuw moeten contoleren en eventueel de kabel losser of strakker stellen om de vrije slag te waarborgen.

primera p11 0

12 jaar

primera p11,het is een Fiat en dat werkt net iets anders.

Het koppelingspendaal staat nu onder het rempendaal en de koppeling pakt laat op zoals beunhaas 1992 in zijn bericht 1 en 8 schrijft,stelt hij het koppelingspendaal nu die door Fiat aanbevolen 2cm boven het rempendaal af dan wordt de kabel iets gespannen,slipt hij dan ja dan zal de koppelingset vervangen moeten worden en dat was toch ook het vraagstuk ,maar laat hem eerst zelf eens vertellen wat hij ondertussen ondernomen heeft.

thei11316 0

12 jaar

Thei,misschien zit ik er helemaal naast,maar het koppelingspedaal of de kabel afstellen zijn twee verschillende zaken.
En het is logisch dat als je het koppelingspedaal boven het rempedaal afstelt dat de kabel ook strakker komt te staan.
Begint tie dan te slippen,dan moet je de kabel losser zetten teneinde de 2 cm spelijg weer terug te krijgen.
Als de koppeling dan nog slipt dan is tie versleten.

primera p11 0

12 jaar

Bij Fiat stel je het koppelingspendaal met de kabel af....2cm boven het rempendaal....pakt hij dan onderin...een cm boven de bodem,dan is de plaat ver versleten en binnenkort aan vervanging toe.....gaat de koppeling zwaar dan moet je ook binnenkort de hele groep vervangen......je merkt na vervanging dan ook dat het koppelingpendaal een heel stuk lichter moet worden ingetrapt en dat hij een een cm of 5 vanaf de bodem oppakt.

Ja is zo een beetje lastig uitleggen,maar heb jaren lang Fiat gereden en nu nog als boodschappen/honden auto een Tipo en ook diverse malen de koppelingsgroep vervangen

thei11316 0

12 jaar

Bij onze Punto slipt de koppeling niet mar gaat heel zwaar en heb dus gewoon even een nieuwe kabel gestoken. Spijtig genoeg was aan de oude niks te zien en is met de nieuwe kabel het resutaat juist hetzelfde!
Ik vermoed dus dat ik na de winter toch best even de volledige koppeling zal vervangen want de auto is van 1998 dus zal zeker de laatste keer zijn dat ik dit moet doen.

ovi 0

12 jaar

noumensen was deze topich helemaal vergeten heb het autotje nog steets en heb eerlijk gezecht niks gedaan veder alleen een slip test maar dat ging goed dus laat de plaat nu nog lekker zitten.

sorry voor het late bericht groetjes

beunhaas1992 0

12 jaar

Pedaal, niet peNdaal !

Hendrik4290 0
badge

12 jaar

jaja nou en hij rijd goed xD

haha

beunhaas1992 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.