Fiat Punto: Motor temperatuur loopt te snel op/ verwarming doet nauwelijks

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hoi allemaal,

2 Maanden geleden, heb ik met enige spoed en misschien te snel mijn huidige auto, Fiat Punto 1.1 SS uit 1998 met 159.000 op de teller aangeschaft. Ik heb voor woon werk/stage verkeer een klein maar zuinig auto'tje nodig en ik vond mijn huidige Punto op Marktplaats voor een mooi prijsje. De auto zag er goed uit, zwarte lak, dakraam, elektrische ramen, toerenteller dus een best luxe ding aangezien de vele 'kale' Punto's die rondrijden. Daarnaast was de auto goed onderhouden, de boekjes waren aanwezig met stempels van de dealer. Ook de motor zag er van 'buiten'verzorgd uit met stickers met datum van laatste onderhoudsbeurt enz.. Dus, proefritje gemaakt, alles leek in orde en de deal was snel gemaakt, voor €700 had ik hem gekocht. Achteraf dom vind ik, nu ik het internet af ga, zie ik alleen maar negatieve berichten over de Punto. En bij mij is het helaas nu al raak...

2 weken na aanschaf, viel het me op dat de motortemperatuur snel opliep. Vooral bij stoplichten stijgt hij enorm. Wat ik ook raar vind is dat ik de radiator niet hoor, normaal gesproken zou hij toch moeten bijspringen om de motor te koelen bij stationaire stand? Bij mijn vorige auto was dit nooit een probleem..

De temperatuur loopt dus vooral op, als de auto stationair draait, ook beslaan de ramen altijd als ik rij en de verwarming doet het niet goed (terwijl ik de voorruit verwarming of blazer altijd aanzet). Als ik gewoon aan het rijden ben, boven de 60 km/h zakt de temperatuur en blijft hij redelijk stabiel, tot ik weer moet stilstaan. Daarnaast blaast hij niet snel warme lucht, of het duurt soms een kwartier tot 20 min, waardoor ik als een gek de ramen met een sponsje moet ontdoen van condens...

Ik heb natuurlijk verder gekeken op deze flora bij vergelijkbare gevallen, daar wordt vooral verwezen naar de thermometer, waterpomp en luchtbel in koelsysteem. In het ergste geval wordt er vermeld dat de koppakking ook vervangen moet worden. Ik moet zeggen dat ik bij koude motor wel eens witte rook zie, maar niet erg veel, je ziet het ook vaak bij andere auto's. Verder aan de rij eigenschappen merk ik ook niet veel bijzonders, de motor doet het gewoon goed behalve de temperatuur en verwarming dan.

Kunnen jullie mij hierover misschien advies geven? Zou het ook echt aan de koppakking kunnen liggen? Want dan denk ik eraan om de auto gelijk weg te doen, de kosten worden mij dan denk ik te hoog...

Wallace89

Geplaatst door Wallace89 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

sjaak321 (0), 12 jaar geleden

Beslaan van de ramen wijst bijna altijd naar kapotte kachelradiateur en zoals jezelf al zegt , witte rook, dus waarschijnlijk ook koppakking.
Deze beide zaken gebeuren vaak achter elkaar of allebei tegelijk. De reparatie gaat een heel eind in de richting van de aanschafprijs, maar je kan er dan weer jaren tegen, wat dit betreft.
Hou er rekening mee, het is een oude auto, vandaag is er dit, morgen dat.

Wallace89 (0), 12 jaar geleden

Heb vanmorgen gekeken naar de motor, de ventilator doet het niet terwijl de motortemperatuur bij 3/4 was. Verder kwam er geen witte rook uit de uitlaat gelukkig, en ik rook ook geen zoete geur van verdampte koelvloeistof..

Maargoed ik ben geen deskundige op dit gebied, ik laat vanmiddag even een monteur kijken dan weet ik hopelijk meer.

Wallace89 (0), 12 jaar geleden

De ventilator weer aan de praat gekregen. Hij springt nu weer bij wanneer de motor te warm wordt. Alleen de leidingen lijken verstopt, denk dat het systeem ontlucht moet worden of doorgespoten ofso zei de monteur.

De koppakking lijkt in orde. Hopen dat na het ontluchten, dit kwaaltje opgelost is

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.