Fiat Punto: Fiat Punto 99/00

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: Sporting

Beste,

Zit al een paar dagen te speuren tussen alle antwoorden en kennis op deze site.
Ben erg onder de indruk van de hoeveelheid aanwezigen en ook goede antwoorden.

Daarvoor wil ik ook een poging wagen mijn probleem opgelost te krijgen door het aan jullie voor te leggen.

Het betreft een Punto Sporting uit 99 of 2000. (weet ik even niet precies).

Al 2 keer de bougie kabels vervangen. Laatste keer was al na 1 maand, maar lijkt nu in orde.
Nu bij het ontkoppelen (alleen bij het terug schakelen) springt het olie lampje aan, vervolgens accu lampje en is de motor afgeslagen.
Als je vaart hebt en je laat de koppeling opkomen, slaat hij wel weer aan.
Lambda sonde vervangen, probleem niet opgelost.
Luchtdruksensor vervangen, probleem niet opgelost.
Massa punten gecontroleerd, op zich geen probleem.

Heb zelf het idee dat het nauw samen hangt met het ontkoppelen. De koplampen gaan ook minder hard/fel branden bij het ontkoppelen.
Met een beetje gas (dubbel clutchen) bij het terug schakelen en bij de verkeerslichten blijft er leven in de motor. Anders slaat hij onherroepelijk af.

Iemand een idee, zaken die ik nog kan controleren of laten na kijken door experts?

De stuurbekrachtiging springt er ook nog wel een af, maar dat zie ik los en vermoedelijk de elec motortje vervangen.

Ik hoor het graag van jullie.

thanx
Dennis

DengKao

Geplaatst door DengKao (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jaboV (0), 16 jaar geleden

Stappenmotor reinigen of vervangen vermoed ik.
Deze vangt de toerenval op bij het loslaten van het gas. Weet niet precies waar ie zit bij een Punto maar de'r zijn hier zat Fiat kenners.
Gasklephuis heeft waarschijnlijk 2 sensoren de ene is de Gaskleppositie sensor en meet hoever je gasklep open staat en zit dus vast aan of op het asje van je gasklep meestal. De andere waar een kabeltje vanaf komt zal dan je stappenmotortje zijn. Zo kun je ook zoeken, als je je luchtfilter er even afhaalt vindt je het al snel denk ik.

Gr Jaap
NB ik heb een schemaatje uit een manual naar je e mail adres gestuurd ter beeldvorming

DengKao (0), 16 jaar geleden

Jaap,

Klinkt aannemelijk (zeg ik als leek ;-) )
Ik zal er zeker eens naar kijken. Lijkt als iets wat je nog goed zelf kan doen...

Mochten er nog meer ideeën zijn, dan houd ik me aanbevolen.

Grtn
DengKao

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

meet de dynamo spanning bij 2000 rpm
moet 13,8 volt zijn
anders minpool los en volt meter rtussen
moet 0 zijn zoniet dynamo defect
als de spanning te llaag is11 volt of minder krijg je dit soort reeacties ok
het stuur apparaat(ecu/of computer ) valt dan uit

DengKao (0), 16 jaar geleden

Okay,

Mijn fout. Fiat punto sporting (16v) 2000.

Geen stappen motor. Electronische gasklep..... :-s
Dussss no option.

De electronica expert had vakantie en is er pas "volgend"jaar weer. En laat ik nou net 2 weken vrij hebben en de auto kunnen missen...

Het storingslampje, met het icoontje van het motorblokje brandt ook trouwens...Soms niet (na het herstarten) maar meestal wel.

Het opvallendste vind ik toch dat het vermogen van het licht ook afneemt bij het intrappen van de koppeling...
@ Cars&Motors: Ik zal het zeker meenemen en tegen de technisch expert aanhouden.

Die arme monteur heeft nu zowel de oude lambdasonde als de luchtmassasensor weer terug geplaatst en wist zich geen raad meer...

Mijn hoop voor de aankomende 2 weken is op jullie ;-)

p.s. ik had de titel willen aanpassen maar helaas.

thnx
DengKao

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

lambda
lucht massa meter
dus
stappen motor/gasklep positie sensor
spannings probleem
begin maar eens met de massa vd accu naar de auto en vd motor naar de accu schoon te maken en de dynamo

jaboV (0), 16 jaar geleden

Ik zie dat je de massapunten hebt gecontroleerd maar net als Jeery zegt Fiatjes zijn hierom berucht dus misschien toch nog ff alles loshalen lekker opschuren en eens kijken. Kleine moeite en misschien een groot plezier haha. De combinatie van symptomen lijkt wel een massaprobleem.

GR Jaap

razorblade (0) PRO, 16 jaar geleden

Ben je al eens langs een dealer gereden met je auto? Bijvoorbeeld om te laten uitlezen dan kom je al een stuk verder en met foutcodes kunnen wij ook wat meer. En wat voor motor zit er precies in....cilinder inhoud.

Bovendien het volgende:
-Het komt nog wel eens voor dat ze raar reageren als het verkeerde type bougies is gemonteerd.
-De dealer kan beschikbare software updates uitvoeren voor het motormanagement en die zijn er voor deze types punto.
-De dealer kan de basis afstellingen van het MM opnieuw inleren.
-Gasklephuis niet zelf aan zitten.
-Dat de koplampen minder fel gaan branden (of knipperen, dus zwakker en feller branden) is logisch. Bij stationair levert de dynamo nog voldoende stroom maar jouw wagen heeft de neiging af te slaan en dan draait ie zo onregelmatig en weinig toeren dat de dynamo stroom/spanning ook zakt en dan gaan je koplampen bijvoorbeeld doen zoals jij omschrijft....dus is gevolg van.

Vraag hoe is het als je de auto start, loopt ie dan wel mooi stationair of heb je de indruk dat ie op 3 cilinders loopt ofzo? En bijvoorbeeld de koude start gaat dat goed, slaat de motor meteen aan en loopt ie meteen netjes?

Is de distributie riem al eens vervangen, of onlangs vervangen en dat hij het sindsdien heeft. Misschien is de riem versprongen/staat ie niet op tijd


Voor wat betreft de stuurbekrachtiging. Dit is opzich nog wel een apart iets hoor. Niet zonder meer de servo vervangen (motor dus) hoor. Deze gaan zelden kapot en zijn eigenlijk niet vaak de oorzaak van het wegvallen van de stuurbekrachtiging. Zou ik zeker even goed diagnose aan laten stellen en ook deze met de diagnose apparatuur laten uitlezen.

Nou ik hoop dat ik je hiermee wat aanknopingspunten heb kunnen geven maar als ik je een advies mag geven zou ik zeker de motor en de stuurbekrachtiging eens even door een fiat dealer laten uitlezen en dan een uitdraai met de foutcodes vragen om mee te nemen. Dit hoeft niet veel te kosten hoor, meestal 25 euro ofzo.

Succes ermee en fijne feestdagen

DengKao (0), 16 jaar geleden

Nou het heeft even geduurt maar het lijkt erop dat we erachter zijn.

Het beestje heeft 247.645 gereden...Niet slecht met bijna geen problemen.

Nieuwe lambda...geen resultaat
Nieuwe luchtmassa meter....geen resultaat.
Alle originele (als in eigen lambda en meter er terug in) en de storing leek weg te zijn.
Af en toe nog wel afslaan en lampje branden, maar niet meer inhouden e.d.

Kon hem inruilen en heb hem gewassen. Ook het blokje een beetje schoon gemaakt.
Nou toen hinkelde die nog maar op 2 cilinders...weinig inruilen....
Dus opnieuw naar de dealer. Doorgemeten...Bougies weer na gelopen.

Tot we de bobine zagen....scheurtje in de plastic om huizing....
Hmmm
Los gehaald, oxidatie aan de binnen kant, en achter de bobine zit een ruimte op het blok, waar wat gruis in lag.
Dus nieuwe bobine erop, de plek van montage schoon geschuurd, de moertje even schoon geschuurd. Gemonteerd..En voila
Probleemloos.
Wel even de meldingen in de gaten houden. Als het motor blokje knippert tot 3 keer toe tot 6000 toeren laten opkomen...gas los en zodra stationair weer op tot 6000 toeren. (dit dus 3 keer)
Omdat hij blijkbaar de 2 cilinders weer even moet zien/voelen.

Thanx allen voor het meedenken en ik hoop met deze post ook een steentje bij te kunnen dragen.

Grtn
DengKao

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.