auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: Fiat Punto start soms niet.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine

Hallo allemaal,

Al sinds enkele maanden hebben wij het probleem dat onze Fiat Punto (85) soms niet wil starten. De startmotor slaat aan, maar de motor wil niet aanslaan. Soms doet de auto het wekenlang perfect voordat hij opeens niet meer wil starten (dit komt voor bij een koude of warme motor). Zodoende is dit probleem ook lastig op te lossen door bijvoorbeeld de Fiat garage waar de auto een paar weken heeft gestaan. Zij hebben wat onderdelen vervangen (waaronder de accu, een of ander groot/grijs relais en een module (die volgens mij vlak bij de bombie zit)), maar dit heeft uiteindelijk het probleem niet verholpen.
Men vertelde dat het probleem misschien aan de antennering van het contactslot ligt, maar de lampjes op het dashboard functioneren normaal (zowel bij de normale als de rode master sleutel). Ze vertelde ook dat wij misschien de computer moeten vervangen, maar een andere monteur spreekt dit weer tegen.

Graag hoor ik jullie advies en tips.

Alvast bedankt.

Groet,
Patrick

Geplaatst door

patrick380 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoe krijgt u hem weer aan de praat??

Toch weer ongelooflijk om te lezen dat de startmotor de motor perfect rondkrijgt en dat ze dan toch weer de batterij vervangen????
Waarom lees ik niet dat ze eens de bougies of de bougiekabels vervangen hebben of ten miste eens nagekeken?
Eens naar een deftige garage gaan zou ik zeggen of ze gaan u nog veel eurokes lichter maken.

ovi 60

13 jaar

[quote=cor van jaarsveld]hoe krijgt u hem weer aan de praat??[/quote]
We laten de auto een tijd staan en proberen dan nogmaals te starten, vaak met succes. Daarnaast halen we soms de klemmen van de accu om deze bij te laden (continu starten trekt natuurlijk uiteindelijk de accu leeg).

Het aanduwen van de auto heeft geen zin!

Groet,
Patrick

patrick380 0

13 jaar

[quote=ovi]Toch weer ongelooflijk om te lezen dat de startmotor de motor perfect rondkrijgt en dat ze dan toch weer de batterij vervangen????
Waarom lees ik niet dat ze eens de bougies of de bougiekabels vervangen hebben of ten miste eens nagekeken?
Eens naar een deftige garage gaan zou ik zeggen of ze gaan u nog veel eurokes lichter maken.[/quote]
Ik ben het grotendeels eens met jouw opmerking. Ik heb regelmatig van andere vernomen dat garages vaak onderdelen vervangen die nog goed functioneerde. Ik heb dit zelf ook veelvuldig meegemaakt en ken zelfs monteurs die ontslag hebben genomen bij hun werkgever omdat deze mensen niet wilde meewerken aan dit soort fratsen. Gelukkig zijn er ook genoeg gerenommeerde en betrouwbare bedrijven te vinden waar monteurs werkzaam zijn die echt weten waar ze over praten. Maar goed, dit is een andere discussie ;-)

In dit geval moest de oude accu vervangen worden omdat deze op was!

De bougies en de bougiekabels zijn bekeken door de garage, maar volgens mij niet op de momenten dat de auto niet wilde starten. De tijd dat de wagen bij deze Fiat-dealer/garage stond, leek het alsof het startprobleem niet bestond. Tijdens die weken heeft hij altijd gestart!

Groet,
Patrick

patrick380 0

13 jaar

Heb zelf ook een Punto waar ik al wel wat problemen mee gehad heb dus het eerste is toch altijd even kijken naar de bougies en zien wat je daar kan uit opmaken en dan verder zoeken. Misschien een onstekingsspoel? Krukaspositiesensor heb ik eens bij mijn Hyundai moeten vervangen die dezelfde verschijnselen had. Dagen aan een stuk probleemloos starten en dan inneens weer helemaal niet en als je het probleem dan wou gaan zoeken weer wel enz......
Laat die gasten zeker niet de computer vervangen en ga gewoon eens ergens anders te rade!

ovi 60

13 jaar

Er is verschil tussen starten en aanslaan... Niet Starten is dat je nagenoeg niets hoort als je de sleutel in de startpositie houdt. niet aanslaan is als je de motor normaal hoort starten en dat hij daarna niet uit zichzelf wilt blijven draaien. Ook als je een ander geluid hoort vooraf aan het normaal aanslaan van de motor valt onder slecht starten.. De accu zorgt voor het starten, de bougie kabels horen bij de ontsteking, die natuurlijk goed moet functioneren om de motor aan te kunnen laten slaan.

Ik begrijp dat het een aanslaan probleem betreft? Wat moeten ze dan met een nieuwe Accu? Of heb je het zolang geprobeerd, tot de accu leeg gestart was? Zelfs dan hoef je nog geen nieuwe te plaatsen, maar de ontladen accu opladen.. Daarnaast behoort men te onderzoeken of de Ontsteking en de Injectie functioneren.. Jammer, maar als hij daarna wel weer functioneert, heb je te maken met een af en toe storing. Die is natuurlijk lastiger te vinden dan op het moment dat de storing daadwerkelijk plaatsvindt..

Als de codesleutel niet goed werkt zal de auto in het geheel niet starten, zelfs de lampjes op het instrumentenpaneel gaan er niet flauwer van branden.

Ik hoop dat ze de Electronische Controle Unit (ECU) hebben uitgelezen op fouten welke die veelal in zijn geheugen opslaat? Als er geen foutmelding was? wat ik betwijfel, blijft er maar een onderdeel over wat grondig geinspecteerd dient te worden, nl de zg BDP sensor. Deze geeft aan de ECU door dat de motor draait en dus ontsteking en brandstof nodig heeft. Als men de ECU nog niet heeft uitgelezen dan doet men maar wat... Ik hoor nog wel?

Wederom bedankt voor uw reactie. De nieuwe accu heeft de oude accu vervangen omdat deze gewoonweg op was. Dit had verder weinig te maken met het huidige probleem.

De lampjes op het dashboard functioneren verder prime, zowel bij de normale als de master sleutel.

Voor zover ik weet hebben ze naar de ontsteking e.d. gekeken, maar was dit altijd toen de auto het normaal deed. Ik begreep dat de auto altijd heeft gestart toen hij wekenlang (op ons verzoek overigen, we wilde het probleem opgelost hebben) bij de garage stond.

Ik heb ook begrepen dat ze de Bovenste Dode Punt sensor hebben vervangen. Ik weet ook dat ze een of andere grijze insteekmodule hebben vervangen (heb daar helaas geen naam van). Bijna zeker weet ik dat ze de computer ook hebben uitgelezen en daar geen storing in hebben gevonden.

Ik besef dat dit een lastig probleem is.

Bedankt voor uw meedenken.

Groet,
Patrick

patrick380 0

13 jaar

Patric, Het wordt pas echt lastig als alles goed is en hij het nog niet doet!!! Daar weet ik nog steeds geen oplossing voor.. Gelukkig heeft dat zich nooit voorgedaan en kan dat ook niet. We gaan verder. Heb je het idee dat de hoeveelheid brandstof in de tank tijdens het starten er mee te maken kan hebben? Heb je geen factuur waarop staat wat er gedaan en vervangen is, mbt tot het probleem?

Ik ben er niet voor 100% zeker van. Maar volgens mij werkt de codesleutel op het startgedeelte en niet op de accesoires in de contact aan stand. wat staat erover in het instructieboekje?? Stel je voor dat een defecte codesleutel niet de startmotor maar de ECU blokkeert? dan wil de motor ook niet lopen terwijl hij wel start..

Maar blijft dan het gele sleuteltje niet branden Cor?
Mijn vader zijn Lancia Y heeft hier heel veel problemen mee maar hij weet ondertussen dat hij gewoon een paar keer zijn contact moet op en af zetten tot het sleuteltje uitgaat voor hij kan starten. Ook zoiets vervelend dat we niet vinden.

ovi 60

13 jaar

Ik kom van Alfa, naar mijn weten zat er daar in het begin geen indicatie lampje op het instrumentenpaneel..Wel weet ik dat de code deel uitmaakt van de ECU. Je kunt dus de ECU niet zomaar vervangen. Met de speciale sleutel en tester kun je die twee laten paren als je ook de code van de ECU kent. Ook in mijn tijd waren er problemen mee.. Die werden opgelost door de spoel welke om het cantactslot gemonteerd was te vervangen en dan de procedure met de tester uit te voeren.. Echter dan hadden de klanten veel meer last van startproblemen. Conclusie het kan in de code sleutel zitten, maar er kunnen ook andere zaken zijn die zorgen voor het euvel. Ik ga er ook van uit dat de ECU geen foutmeldingen heeft geregistreerd?? Uitlezen is hopelijk gedaan? Dan is de volgende conclusie er is een mechanische oorzaak... De meest voorkomende is de BDP sensor. Deze geeft aan de computer door dat de motor draait en dat het tijd wordt om voor de onsteking en de injectie te zorgen, Ook daar is naar gekeken? Viezigheid op die sensor of het loszitten ervan zou nog kunnen?? Omdat er heel veel andere oorzaken kunnen zijn wil ik je het volgende voorstellen..

Plaats een lampje van bv 1,2 wat op het dashbord. Het dubbeladerige draadje ervan laat je via de portierstijl onder de motorkap terecht komen. de draden sluit je aan op een Injecteur.. Niet op de ontsteking..Zolang de motor loopt zal het lampje flauw gaan branden of misschien knipperen.. Ook tijdens het starten moet hij knipperen.. En ga de auto gebruiken. Als na 1 week of wat dat lampje op dezelfde wijze knippert als de motor weigert aan te slaan zijn we een stuk verder.. We kunnen dan de codesleutel, De BDP sensor, en de ECU uitsluiten.. Blijft over een echt mechanisch gebrek of een niet door de ECU te constateren electrische fout.. En dat zou kunnen zijn de brandstofpomp, zijn bedrading, en zijn relais. Of het hoogspanningsgedeelte wat al door de Fiat garage gecontroleerd is?

Als de auto heeft geweigerd meld je dan maar weer. we gaan dan verder.. PS Maak je vrouw duidelijk waar het lampje voor is, dan kan ze helpen diagnose te stellen..

Met welke draden aan de injector moet je een verbinding maken voor dat lampje? En hoe ga je dat doen?

ovi 60

13 jaar

Ben je technisch? OK op elke cilinder zit een zg injecteur. Deze worden bij mijn weten in dit geval allemaal tegelijk bediend. Dus het maakt niet uit aan welke draad je het lampje vastmaakt. De stekker moet natuurlijk de injecteur blijven bedienen.. Maak een stekker los er zitten 2 klemmetjes in. Als je voor het lampje bv speakerdraad gebruikt hebt maak de uiteinden ervan blank over 1 cm. Steek in elk klemmetje een draad ervan en zorg ervoor dat er geen haartje van de een in de beurt van de andere komt. zorg ook dat je de draad tot de isolatie ierin steekt. Pak nu het geheel met een hand vast en let op of alles op zijn plaats blijft.. druk nu de stekker op de injecteur. ..

Bedankt voor de duidelijke uitleg Cor!
Goede tip om zoiets te testen.

ovi 60

13 jaar

Laat anders je ecu bij ac tronics testen.Kost een paar tientjes maar dan weet je het zeker.Ecu s bij deze auto s willen wel een problemen geven

grtn.

Garmick89 0

13 jaar

Laten testen? en dan opnieuw zoeken??

Aangezien ik ook een Punto heb zou ik wel willen weten hoe ver het nu staat met dit probleem?

ovi 60

13 jaar

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met onze punto.
Bij ons lag het aan de relais van brandstof pomp en ECU.
Eerst hadden we alleen die van de brandstof pomp vervangen maar later bleek ook die van de ecu slecht contact te maken.
Even loshalen en controleren op corrosie. maar ik heb gewoon 2 nieuwe gekocht. €12.- / st of zo ?

mvg Sjors

cinqrider 0

13 jaar

Bedankt Sjors want dat is wel degelijk een probleem dat ik nog niet kende!

ovi 60

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.