Fiat Punto: Verwarming

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Beste lezers,

Ik heb jullie hulp nodig! Ik heb sinds een maand een Fiat Punto 1,2 uit 2002. Tijdens rijden 's nachts merkte ik dat de verwarming niet in staat is de auto snel warm te krijgen (ondanks goede temperatuur motor) Nu denk ik zelf dat het probleem in de thermostaat zit maar ik ben niet echt een autokenner:)
Volgende kenmerken had ik zelf opgemerkt:
Temperatuur motor goed: wijzer staat na enkele minuten rijden halverwege en blijft daar.
Kleppendeksel is net vervangen en motor lekt geen olie. Ook geen rook dus koppakking is volgens mij goed.
Er lekt geen koelvloeistof. Volgens mij is de verwarmingsradiateur dan goed.
Blowers werken allemaal goed. Indien ik lucht instroom op koud zet is de lucht ook echt koud. Als ik op warm zet en niet hoger dan stand 2 (van de 4) met interne ventilatie komt er wel warme lucht uit de blowers maar niet warm genoeg om de auto goed op temperatuur te krijgen met koude omgevingstemperatuur.

Aangezien de zomer ons een beetje in de steek heeft gelaten en de winter voor de deur staat hoop ik het probleem snel op te kunnen lossen. Wie kan mij helpen door te zeggen wat ik kan doen om dit probleem te verhelpen?

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten,
Tim

Tim W

Geplaatst door Tim W (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

thei11316 (0), 12 jaar geleden

thermostaat vervangen,deze blijft nu open staan zodat de koelvloeistof te koud blijft.

bieuwke (0) PRO, 12 jaar geleden

thermostaat is in orde,anders zou de motor niet zo snel op temperatuur zijn.Controleer de 2 slangen van de kachelradiateur eens.Worden ze goed warm?De slangen lopen van de motor naar het schutbord.Succes!

thei11316 (0), 12 jaar geleden

Temperatuurmeter moet naar de 90gr gaan dus op ongeveer 3/4 van het totale meetbereik,dus blijft toch je thermostaat(gedeeltelijk)open staan,komt veel voor bij Fiat.

bieuwke (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je goed leest schrijft Tim dat zijn motor goed op temperatuur komt,en dan is het dus niet de thermostaat,en verder bestrijdt ik dat dit veel bij Fiat voorkomt.En als zou zijn motortemperatuur maar 75 i.p.v. 90 worden dan nog zou zijn kachel warm moeten worden,zij het niet bloedheet.Dus kachelslangen in en uit controleren op temperatuur.Succes!

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij een telaag vloeistof niveau komt er lucht in de kachel en wordt deze niet meer warm. Koelvloeistof op peil brengen, kachel ontluchten en voelen of de kachelslangen warm worden. Zowel de in als uit gaande slang moet heet worden.

ovi (0), 12 jaar geleden

Zakt je temperatuur niet tijdens het rijden?
Bij onze Punto heb ik de eerste winter ook een nieuwe thermostaat gestoken omdat bij lange ritten de hete lucht gewoon als maar kouder werd en uiteindelijk gewoon bevroren voeten in dat ding!!!
Nu steek ik iedere winter een plastieke plaat gedeeltelijk voor de radiator en dat werkt al 7 jaar prima. Als het binnenkort dus begint te vriezen hoor ik het wel van mijn vrouwke wanner het de moment is om dat te doen!(lol)
Wij hebben geen temperatuurmeter in onze Punto dus kan ook niet zeggen tot hoeveel hij zakt maar dit helpt bij ons in ieder geval.

Dit tussen haakjes voor als het echt koud wordt maar met het geen ik nu lees denk ik eerder ook aan een luchtbel waardoor er geen warm water door je binnenradiatortje gaat of een kraan die niet goed opengaat dus dat moet je eerst wel oplossen.

Tim W (0), 12 jaar geleden

Dank voor jullie vele en snelle reacties! Ik had gister inderdaad alle slangen al gecontroleerd. De 2 slangen naar de verwarmingsradiateur (in/uitgaand) worden goed warm na 10 minuten stationair draaien evenals de slangen naar de gewone radiateur. Ook de radiateur ribben worden warm. De koelvloeistof is bij aanschaf ververst en tot de max aangevuld. Zit nu nog steeds op het maximale niveau. Ontluchten heb ik nog niet gedaan. Hoe zou ik dit moeten doen? Zijn er nog andere suggesties waardoor hij niet goed werkt?

ovi (0), 12 jaar geleden

Nogmaals: zakt de temperatuur als je lange stukken rijdt? Dus bv. op de autostrade. Als dat het geval is zal waarschijnlijk je thermostaat stuk zijn!
Als je wil ontluchten zeker niet vergeten je verwarming op de heetste stand te zetten! Hiermee bedoel ik niet uw ventilator om max. maar uw warm koud keuzeknop op de heeste stand. Auto starten met koude motor met het dopje van het koelvloeistof bakje eraf en laten warm draaien door af en toe wat gas te geven. Als er luchtbellen inzitten gaan die er normaal gezien zo uit gaan.
Terwijl je dit doet kan je ook voelen dat de radiator ook onmiddelik mee warm wordt of niet. Als deze van in het begin mee opwarmt kan je zeker zijn dat uw thermostaat blijft open staan en dus moet vervangen worden.

Ruud10657 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als bij koude motor na het starten en ca 10 min stationair draaien je radiateur al (in het midden) net zo heet wordt als je kachel slangen, kun je er donder op zeggen dat je thermostaat blijft open staan. Thermostaat vervangen dus.

Tim W (0), 12 jaar geleden

De temperatuur blijft ook bij lange stukken rijden constant halverwege de meter. Fluctueert verder niet. De radiateur werd alleen bij de randen warm. Fan heb ik niet aan zien gaan na circa 15 minuten stationair draaien en een beetje gas geven.

ovi (0), 12 jaar geleden

Uw fan gaat ook zo vlug niet aanslaan maar aangezien uw radiator dus wel degelijk warm werd is het uw thermostaat die je zal moeten vervangen.

Frank3158 (0), 12 jaar geleden

Als de temperatuurmeter klopt dan zal die bij een kapotte thermostaat toch moeten aangeven dat de motor pas na langere tijd op temperatuur komt.
Aangezien dit niet zo is denk ik toch aan een luchtbel, ook omdat TS aangeeft dat de koelvloeistof vervangen is.

Iets dat heel simpel is en bij mij ooit de oplossing was voor een hardnekkige luchtbel: bij warme motor een paar keer onbelast goed gasgeven tot meer dan 4000 toeren pakweg 10 seconden lang per keer.
Zo bouwt de waterpomp snel druk op en met wat mazzel druk je de lucht eruit.

Als je de thermostaat toch wilt vervangen ik heb er nog wel een liggen die je mag hebben, moet je zelf wel een nieuwe pakking regelen, (stuur maar een email, hij ligt in A'dam)

Tim W (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de tips, heb hem ontlucht en hij lijkt nu beter te werken. Ik wacht de echt koude dagen nog even af voordat ik juich;)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.