Fiat Stilo: Fiat Stilo stottert tijdens optrekken

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1. 16V

We hebben 2 jaar terug een Fiat Stilo MW gekocht bij de Fiat Dealer. Deze auto geef vanaf dag 1 al problemen, er zijn o.a. twee kleppen vervangen en twee bobines vervangen. Sinds enige weken stottert de auto bij het optrekken en met name bij het optrekken als je eerst een stuk "constant" hebt gereden. Bijvoorbeeld als je net van de snelweg afkomt.

Er verschijnt dan een melding "ENGINE FAILURE" en er gaat een lampje branden op het dashboard.

Het stotteren gebeurd niet bij iedere keer optrekken, maar wel dagelijks. We zijn naar de dealer terug geweest (we zijn hier zo onderhand kind aan huis). Bij het uitlezen bleek dat er geen ontsteking op cilinder 3 was. Er is een bougie vervangen en een speciaal goedje in de benzinetank gegooid. Dit heeft niet geholpen.

Ik heb het gevoel dat de dealer niet weet wat hij moet doen om het op te lossen. Hebben jullie enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

nick84

Geplaatst door nick84 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Stilo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

misfire (geen ontsteking) op cilinder 3 KAN een bobine/bougie zijn,maar ook een injector die het niet (goed) doet. of een mechanische probleem...

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ecu's hebben tegenwooridg een zelf-lerend systeem.
Aan de hand van dat systeem kun je zien of het verwacht mengsel overeenkomt met het gewenste mengsel.
Aangezien het mengsel rechtstreeks af hangt van de lucht hoeveelheid zie je ook of daar een afwijking in zit.

De stand van het zelf-lerend systeem is uit te lezen. Desnoods met EOBD/OBD2 dan staat in live data de zogenaamde "Long Term Fuel Trims".
Wijken deze veel van 0% af dan is er een probleem. Valse lucht, verouderde sensor, benzinedruk of injector probleem, zo iets.

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

injector probleem oke,maar valse lucht e.d. zal het wel op meer cilinders stroringen geven denk ik...

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Valse lucht levert niet altijd problemen op bij alle cylinders. Er reageert er altijd eentje als eerste.
En dan maakt het ook nog uit waar het lek zit. Als dat op de overgang van spruitstuk naar kop zit, kan het slecht 1 cylinder beinvloeden.
Er zijn ook legio voorbeelden op de site van verouderde luchtmassa meters die niet op alle cylinders een misfire veroorzaken.

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

lmm geloof ik zeker. Maar wat ik ben tegengekomen aan valse lucht,was het altijd op meerdere cilinders. Wel daarbij zeggend is dat het over langere tijd ging.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat is het verschil tussen een lmm en een scheurtje in de slang net na de lmm?
In beide gevallen is de lucht massa te laag en de basis inspuiting te kort.

Bij een nieuwe auto met alles nieuw zou je gelijk kunnen hebben. Maar na verloop van tijd gaan er dingen afwijken.
Injectors hebben meestal niet meer een gelijke opbrengst na 8 jaar.
Ik heb ze vaak laten testen en reinigen en voor de reiniging zat er altijd wel wat tot een aanzienlijk verschil in de opbrengst.
Zo'n storing is dan vaak een optelsom. 1 injector die iets minder opbrengst heeft, een luchtmassameter die al wat ouder is en dan nog wat valse lucht erbij. Elk van de afwijkingen op zich is dan te klein om een probleem/misfire te veroorzaken, gecombineerd lukt het wel.

Je gaat er ook van uit dat de luchthoeveelheid die elke cylinder krijgt gelijk is.
Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Bij sommige auto's is het verschil zelfs te meten.
Het verschil is dan te klein om in de standaard uitvoering er rekening mee te houden, maar in wedstrijduitvoering wordt dat dan wel gedaan.
Lancia Delta is zo'n voorbeeld, helemaal met een turbo. Lucht vliegt de 1e opening naar de cylinder voorbij en overschot gaat het laatste gat in.

maarten4874 (0) PRO, 12 jaar geleden

als laatste reactie hierop want onbedoeld lopen we op het topic uit.
Ik ga er niet van uit dat alle cilinders evenveel lucht krijgen. Juist daardoor heb ik vaker gezien dat er op meerdere cilinders misfire gemeld werd. Terug naar de Stilo.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.