Fiat Ducato: Foutcode P0101 Flink roken bij gas geven

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 PUMA

Wij hebben een Fiat Ducato 2.2 staan (laatste model (X250)). Bij acceleratie gaat bij 100 km/h na enkele km's het MIL lampje branden en trekt dan niet meer door boven de 3000tpm.
Tijdens optrekken rookt de auto als een debiel. Aswolken waar de luchtvaart benauwd van wordt.
Met de uitleescomputer komt alleen P0101 Luchtmassameter Luchtexces te voorschijn.
Zover te zien is de intercooler goed, de inlaatlucht slangen in orde.
We hebben ondertussen de Luchtmassameter, de EGR klep, en de turbodruksensor vervangen.
Wie kent het probleem. Of liever nog de oplossing.

mkampstra

Geplaatst door mkampstra (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Oliepeil is dus goed lijkt mij. Zou me niks verbazen dat de turbo stuk is.

mkampstra (0) PRO, 13 jaar geleden

Dan zou ik ook een storing P023* verwachten. En zodra je de fout wist. en gaat rijden kun je echt lekker gas geven, weliswaar met veel rook, maar je hoort de turbo flink meejoelen. Ik begin nu ook aan mezelf te twijfelen, of ik toch niet ergens een luchtlekkage heb gemist.

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Kun je de druk onder het rijden meten?

mkampstra (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja komt tot 1.7 bar

T.P. (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik weet de waarde niet uit mn hoofd maar 1.7 lijkt me te weinig...

hansprofile (0) PRO, 13 jaar geleden

heeft de turbo niet teveel speling, of is er geen probleem met de brandstofpomp

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik dacht dat 0,7 overdruk niet verkeerd was. Is het blauwe of witte rook?

rick559 (0) PRO, 13 jaar geleden

bekijk je schoepenwieltjes van turbo eens

abdel23 (0) PRO, 13 jaar geleden

met fiattester (examiner) een recordfunctie uivoeren parameters lmm en turbodruk.

Gewib (0), 13 jaar geleden

Injectoren al getest? Heb er pas bij Ducato 2.8JTD met 110.000 km op de teller nog een vervangen, die lekte als een zeef. Krijg je ook een mooie rookwolk van vooral als de auto een kwartiertje heeft gestaan na een rit en de diesel door de druk in het systeem in de motor is gedrukt. Ook tijdens het rijden rookt de wagen dat het niet meer leuk is.
Niet doortrekken in hogere toeren komt denk ik omdat de computer de veilige modus inschakelt omdat de druk in het commonrailsysteem te laag is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.