Fiat Panda 2004: Foutcode P0141

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 187A1000, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 40

Ik heb het motorblok afgespoten in een wasbox om te kijken, waar de olielekkage vandaan komt. Na afspuiten ging het motorstoringslampje branden na een paar kilometer. Ik heb de auto uitgelezen en vond P0141. Ik heb de storing gewist, maar het blijft terugkomen. Ik heb de bedrading gecontroleerd of het niet losgeschoten is met het spuiten onder de auto , maar dat is niet het geval. Is de lambdasonde na de katalysator kapot, zekering gesprongen of bedrading ergens gebroken. Weet jullie waar ik moet zoeken ?

Cuperus

Geplaatst door Cuperus , lid sinds 7 jaar geleden

19 Reacties

Hans4040 PRO, 5 maanden geleden

2e lambdasonde, dus na de kat;
bedrading los of beschadigd, water in de stekker?

oldford PRO, 5 maanden geleden

De storing betreft de verwarming van de lambdasonde na de kat.
Niet waarschijnlijk dat je kat is overleden.
Niet waarschijnlijk dat het een zekering is, anders zou je ook een foutcode krijgen op de verwarming van de voorste lambdasonde.
Volg de draad van de achterste lambdasonde. Ergens in de motorruimte zal wel een stekkerverbinding zijn met daarin water.

kaleido 1 PRO, 5 maanden geleden

Alles goed droog blazen , stekkers enz. Er zit ergens water waar het niet hoort , zou de stekkers meteen inspuiten met een conserveringsmiddel om vocht en oxidatie te voorkomen.

Cuperus, 5 maanden geleden

Ik heb de stekker losgemaakt (van de achterste)en opnieuw er ingestoken. Toen leek dat storing gisteren weg was. Vandaag kwam de storing terug en de meter gaf nog een storingscode aan: P0135. Dus nu twee storingscode P0135 en P0141. Ik heb hem weer gewist en het kwam na een 500 meter weer terug. Ik heb de stekker(achterse) in gespoten aan de buitenzijde met wd40. Ik kreeg de stekker niet meer los om aan de binnenzijde inspuiten.
Gisteren had ik ook de weerstand gemeten van de achterste sonde P0141 en die was 0.19 ohm. Dus niet kapot. Waar moet ik het nu zoeken ?

oldford PRO, 5 maanden geleden

P0135 is de verwarming van de Voorste sonde (sonde 1), niet van de achterste.
Dus nu geven beide lambdasondes dezelfde fout. Zekering nog heel? Komt er 12 V aan bij de sondes?

0,19 ohm is wat erg weinig voor een verwarming. Hella geeft 2 - 14 ohm op.
Zie: https://www.hella.com/techworld/nl/Techn...

Cuperus, 5 maanden geleden

De zekering F11 is goed, dit is een 15 ampere zekering. Het meten van de sonde heb ik nog niet gedaan.

Cuperus, 5 maanden geleden

De sonde heeft 3 kleuren. Zwart, 2 x wit en grijs. Wit is signaal van het verwarmingselement. Is zwart de plus of grijs ?

oldford PRO, 5 maanden geleden

Nee, de andere witte.

Cuperus, 5 maanden geleden

Ik heb vandaag met een elm237 en de app torque lite mijn draaiende motor afgelezen. O2 volt bank 1 sensor 1 gaf tussen de 0,1 en 0,2 volt aan als ik gaspedaal indrukte. O2 volt bank 1 sensor 2 gaf niets aan. Betekent dat de sensor na de katalysator kapot is ? Overigens heb de code P0141 en P0135 weer gewist.

oldford PRO, 5 maanden geleden

Voltage van sensor 1 is wel erg laag als je het gaspedaal indrukt.
Bleef deze zo laag of was dit alleen bij het bewegen van het gaspedaal? Of te wel werd de waarde hoger?

Wat bedoel je met "O2 volt bank 1 sensor 2 gaf niets aan"?
De sensor geeft altijd iets aan, al is het maar 0 volt.

Was de motor warm toen je deze metingen deed?

Cuperus, 5 maanden geleden

Bij het bewegen van het gaspedaal liep sensor 1 het op naar 0,2 volt. Sensor 2 gaf 0 volt aan. De motor was niet warm, wel kwartier gedraaid.

oldford PRO, 5 maanden geleden

Het lijkt erop dat sensor 2 geen signaal afgeeft (te koud, stekker los/geen verbinding, defect) of er is mogelijk een kortsluiting met massa.

Je zegt: "Bij het bewegen van het gaspedaal liep sensor 1 het op naar 0,2 volt".
Het gaat dan om het woordje OP. Begrijp ik dan goed dat ook sensor 1 0,0 volt afgaf?
En de vraag blijft: hoelang bleef dat signaal 0,1 of 0,2 volt? En waar ging het naartoe? Hoger of weer 0.0 V?

Kun je stekker van een lambdasonde loshalen? Maakt niet uit of het sensor 1 is of sensor 2.
Kijk daarna met contact aan, motor uit, naar het signaal van beide lambdasondes.
Hoeveel is dat signaal dan (even vermelden welke stekker je losgetrokken hebt).
Dit is om te kijken of er een zogenaamde voorspanning wordt gebruikt.
Bij Bosch is dat altijd 0,44-0,45 Volt. Bij deze Weber-Marelli systemen weet ik het niet zeker.

Cuperus, 5 maanden geleden

Ik heb de stekker losgemaakt van de lambdasensor voor de katalysator en het contact aan. Gaf allebei 0 volt. Stekker weer vastgemaakt en gereden met maximaal 50 kilometer per uur. O2 1x1 gaf maximaal 0,2 volt aan, als je het gas loslaat liep het terug. Deze sensor reageert direct. O2 1 x 2 gaf 0,1 volt aan na 750 meter. Deze reageert traag. Voor ik wegrijd had ik beide storingscode P0141 en P0135 gewist. Misschien is torque-app niet zo nauwkeurig om een voorspanning te meten

oldford PRO, 5 maanden geleden

De spanning wordt gemeten door de motor-computer en digitaal opgestuurd als de scanner (torque-app) daar om vraagt. Dat werkt prima. 0,44 volt is ongeveer 1/3 van het volle bereik dus nauwkeurig genoeg.

Er is dus geen voorspanning en de signalen van beide lambdasondes zijn veel en veel te laag.
Als een lambdasensor te koud is zal deze 0,0 volt aan geven zonder voorspanning.
Als de motor (en de uitlaat) warm is zou er rijdend een beter signaal moeten komen.
De 1e lambdasonde een pendelend signaal tussen 0,2 en 0,8 volt en de 2e lambdasonde een continue signaal van 06 - 0,8 volt.
Of je motor was nog koud (en dus ook de uitlaat) tijdens de proefrit of beide lambdasondes zijn defect.

Heb je nog gemeten of er 12 volt aankomt bij de verwarming van de lambdasondes?

Cuperus, 5 maanden geleden

Ik heb nog niet gemeten of er 12 volt aankomt bij de verwarming van de lambdasondes. Moet ik dan de plus van de multimeter op de witte draad van de sensor zetten en min van de multimeter op de min van de accu ?

De motor had 4 km gereden en daarna heb ik de meting gedaan ? Misschien moet ik een langere proefrit maken.

    Ja, zo kun je dat meten. Als de ene witte draad geen spanning heeft, dan de andere witte draad proberen. Je kunt dat het makkelijkste met een los genomen stekker proberen en dan meten in de stekker die naar de computer gaat. Motor moet wel draaien tijdens de meting. Wordt het niet eens tijd dat je professionele hulp zoekt? Want op deze manier kun je de motor en katalysator aardig beschadigen. En je brandstofverbruik kon ook wel eens flink hoger zijn met die lage waardes van de 1e lambdasonde. - oldford PRO, 5 maanden geleden

Cuperus, 5 maanden geleden

Het is inderdaad verstandig om professionele hulp te zoeken. Ik heb een rit gemaakt van 21 km. Aan het eind van deze rit had de eerste sensor een maximale waarde behaald van 0,5 volt. Sensor 2 een maximale waarde van 0,3 volt. Dit zijn waarden lager dan je opgeeft.

Cuperus, 5 maanden geleden

De spanning gemeten op beide sensoren. Gelijk aan de accuspanning.

Cuperus, 5 maanden geleden

14,1 volt om precies te zijn

Cuperus, 4 maanden geleden

Ik heb wel een afspraak gemaakt met de fiat-garage, maar duurt nog tijdje voor je aan de beurt bent. Dus ik heb wat geëxperimenteerd. Ik beide lambdasondes vervangen door exemplaren van de sloop. De eerste sensor loopt pendelt vanaf 0.1 tot 0.9 bij warme motor. Dit voldoet dus. De tweede sensor loopt op tot 0.4 volt bij 120 kilometer per uur. Dit voldoet denk ik niet. De foutcodes p0135 en p0141 komt terug. Ook als je deze wist. Kan het zijn doordat de tweede sensor niet goed functioneert je beide codes terug komen als storingscodes ?

    Nee, voor zover ik weet bij Fiat en niet met dit voltage van de 2e sensor. Bij Nissan kan het wel, maar dan geeft de 1e of 2e sensor een voltage van 1,2 volt af (kortsluiting naar +). - oldford PRO, 4 maanden geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.