Fiat Panda 2012: Foutcode P0300 Fiat Panda twinair 85 PK

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 312A2000, Motorinhoud (cc): 900, Vermogen (kw): 63

Ik heb een Fiat Panda 0,9 twinair 85 pk uit 2012.
Van de week is mijn vrouw er mee weg gereden en kreeg gelijk het motor management lampje te zien. De auto trok niet en de motor schudde. Zij heeft hem toen laten staan. Ik heb de auto een uur later opgehaald en de motor liep normaal en het motor management lampje was uit. Er brandde wel een lampje met een uitroepteken en op het display een tekst dat ik moest tanken en dat de start/stop functie niet werkte. De tank was echter een kwart vol. Tevens gaf de boordcomputer geen actieradius aan. Alle andere functies werkte wel.
Na enkele keren staren waren alle problemen verdwenen.

Ik heb enkele dagen later de auto uitgelezen en krijg de volgende foutcodes: P0301-98 Geen ontsteking cilinder 1 en P0300-98 Geen ontsteking algemeen.

Als ik de verklaring van code P0300 lees, zou het probleem kunnen liggen aan de bougie, bobine, brandstoftoevoer, injector of lambda sonde.

Bij het uitlezen viel mij ook op dat hij een accu spanning op de ECU van 0,51 volt had. Na een paar keer gas geven stond hij op normale waarden.

De auto rijdt momenteel weer helemaal normaal, maar waar moet ik nu de fout gaan zoeken? In de ontsteking, brandstoftoevoer (injector) of toch de lambda. Of zit het probleem toch in de accuspanning.

2cv6

Geplaatst door 2cv6 , lid sinds 10 jaar geleden

6 Reacties

oldford PRO, 4 weken geleden

De juiste omschrijving bij P0300 en P0301 is Misfire i.p.v. geen ontsteking.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.
Deze misfires kunnen de dure katalysator beschadigen en daarom wordt de betreffende cylinder uitgeschakeld wat het schudden veroorzaakt.
Officieel hoort het lampje te knipperen als er misfir4es zijn en daarna moet de lamp nog minstens 3 motorstarts blijven branden (wettelijk verplicht onder EOBD).

Er zijn nog meer redenen voor misfires zoals: defecte sensor (map-sensor of luchtmassa meter), valse lucht (zowel aan de inlaat- als uitlaat-kant) of een mechanisch probleem (compressieverlies).

Een voedingsspanning van 0,5 volt geloof ik niet. Onder een bepaald voltage (meestal 8 volt) werkt de motorcomputer niet meer en zal zich zelf uitschakelen. Onder de 5 volt werken veel chips niet meer, dus dan gaat de motorcomputer heel rare dingen doen.

Waarmee je moet beginnen is niet te zeggen. Dat ligt er ook maar net aan hoe handig je bent en welke hulpmiddelen je hebt (b.v. of je compressie kunt meten).
Je kunt in ieder geval wel uitlezen. Controleer eens de zogenaamde Fuel trims (Brandstofaanpassing) zowel bij stationair als rijdend. Ideaal zitten deze rond de 0%. Bij pieken boven de 10% (zowel positief als negatief) klopt er mogelijk iets niet met het mengsel.
Zijn de fuel trims normaal dan kun je een aantal zaken uitsluiten: brandstoftoevoer, injector, valse lucht, defecte lambda sonde, map-sensor of luchtmassameter.

2cv6, 4 weken geleden

@oldford, Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik sleutel normaal aan auto's met carburateur en contactpunten, maar zodra er elektronica in zit wordt het moeilijk. Ik heb voor deze auto wel de uitlees apparatuur aangeschaft, maar moet nog leren hoe er mee om te gaan.

Ik zal vandaag de Fuel trims gaan meten. Dat van de 0.5 volt vond ik ook al vreemd, maar hetzelfde heb ik ook gezien toen ik een (goedlopende) Panda 169 uit 2009 heb uitgelezen. Misschien foutje in het uitlees programma?

De compressie kan ik meten, maar heb daar een lange bougie sleutel voor nodig. Deze is inmiddels besteld. Ik zet er dan gelijk ook nieuwe bougies in. Kan ik tijdens de compressie meting de bobines gewoon laten hangen of moeten die van de stekkers worden los gekoppeld? Of moet er in de software nog iets gebeuren?

oldford PRO, 4 weken geleden

De voedingsspanning die verkeerd is, lijkt mij meer een fout van de motor-computer.
Ik heb wel meer gekke waardes bij Fiat gezien bij uitlezen met EOBD.

Om compressie te meten moet de gasklep vol open staan. Ik heb geen idee of bij Fiat de electronische gasklep ook volledig open gaat bij stilstaande motor. Zo niet, dan moet je dealer (of gelijkwaardige) uitleesapparatuur hebben. Bij Opel is dat b.v. het geval. Of je moet het gasklephuis los gaan halen, maar dan heb je wel een nieuwe pakking nodig.
Ik zou wel er voor zorgen dat er geen brandstof wordt ingespoten. Brandstofpomp los, injectors los, of brandstofpomp relais eruit (als daar de electronische gasklep voeding niet op zit). Zal je wel een aantal foutcodes krijgen die je na afloop moet wissen.
Ook de bobines zou ik volledig loshalen. Anders kan het daar gaan vonken.

2cv6, 3 weken geleden

Ik heb de fuel trims uit kunnen lezen. Zitten meestal tussen +5 en -5. Alleen bij gas geven komen ze hoger.
De Multicuscan software die ik gebruik (betaalde versie) kan dat vreemd genoeg niet. De app Torque voor op de telefoon kan dat wel. Om deze te kunnen gebruiken moest ik een Bluetooth OBD lezer gebruiken. Ik had deze al eerder gebruikt, en nooit problemen gehad, echter nu brandde het lampje van de stuurbekrachtiging en deze werkte ook niet meer.
Ik had de volgende fout codes: U1706-87; U1701-87 en U0001-87.
Ik kreeg het idee dat deze door de goedkope chineese OBD dongel kwamen.
Ik heb de codes gewist met de Multicuscan software (met een bekabelde dongel van een gerenommeerde leverancier) en ze zijn niet meer terug gekomen.
Toch nog een keer met de Bluetooth dongen geprobeerd en toen geen problemen meer gehad.
Zit nog te wachten op de bougies en de bougiesleutel.
Auto rijdt nu zonder problemen.

oldford PRO, 3 weken geleden

Fuel trims tussen +5 en -5 is goed. Zeker als dat de Short Term Fuel trim is, die moet continue op en neer gaan. Als ze bij gas geven hoger komen, dan komt de motor bij gas geven kennelijk brandstof te kort. Dat kan gevaarlijk worden bij vol gas. Hoeveel werden respectievelijk de Short Term Fuel trim en de Long Term Fuel trim tijdens gas geven?

Je Multiecuscan kan het waarschijnlijk ook wel, alleen zullen er wel geheel andere beschrijvingen gebruikt worden. Van oudsher gebruikt Fiat sowieso intern al aanpassingen voor 2 bedrijfstoestanden, namelijk stationair en deellast. Mogelijk worden de omschrijvingen Integrator (voor Short Term) en Adaptie (voor Long Term) gebruikt.

2cv6, 2 weken geleden

Ik heb vandaag de bougies vervangen. De bougie van cilinder 2 zag er als nieuw uit. De bougie van cilinder 1 was geoxideerd. Het deel dat in de cilinder steekt zag er nieuw uit. Het zeskant en de afdichtingsring waren bruin van de roest. Het porselein stuk zag er goed uit. De centrale elektrode waar de bobine op komt was groen geoxideerd. Waarschijnlijk is dit het probleem geweest.
Ik begrijp alleen niet waarom deze oxideert. Als ik ik het gat kijk (waar de bougie in komt) dan zie ik geen vuiligheid. Is even schoon als bij cilinder 2.

De bobine was ook wat groen aan de binnenzijde en deze heb ik schoon gemaakt zover als dat kan. Misschien beter een nieuwe te plaatsen.

Ik kijk het een paar weken aan en zal dan de bougie er eens uit draaien om te kijken of deze weer gaat oxideren.

Bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.