close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Panda: Foutcode P0300; Multiple cylinder misfire detected

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Bij mijn Panda gaat regelmatig het motormanagement lampje aan. Er is echter geen verdere fout merkbaar. Motor houdt niet in, trekt gewoon enz.
De bobines zijn al eens vervangen maar dat heeft eigenlijk niet geholpen. Als ik de storing reset komt die na enkele weken tot ca. een maand weer terug. Het lijkt vooral terug te komen bij weinig toeren in hogere versnelling en veel toeren in een lage versnelling. iemand tips ?
Groeten, Hans

Geplaatst door

Hans3994 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Laat de (Long Term) fuel trim eens uitlezen. Deze moet rond de 0% zitten.
Is dat zo, dan sluit je een aantal problemen uit, zoals valse lucht of een verstopt brandstoffilter.
Wijkt de fuel trim af, dan heb je een mengsel probleem, wat verder onderzocht moet worden.

oldford 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb vandaag gekeken met de scanner en zie dat Longft1 (%) waardes heeft van ca. -10% bij stationair en ca. -18% bij een hoger toerental. Echter niet gereden!
Is dit inderdaad de long term fuel trim die jij bedoeld ? En wijzen deze waardes ergens op ?
Ik zag nu ook de meldingen staan: ''cyclinder 2 misfire detected'en ook çylinder 3 misfire detected'. Die kwamen er eerder nog niet uit.
Is er nog een advies of is het toch tijd om eens bij de specialist op bezoek te gaan ?

Groeten, Hans

Hans3994 0

13 jaar

Ja, dat is de fuel trim die ik bedoelde.
Waardes geven aan dat de lambdasonde een signaal verstuurd dat/alsof het mengsel veel te rijk is.
Bij stationair wordt het mengsel zo'n 10% verminderd, op toeren al bijna 20%.
Maar je houdt/krijgt misfires, wat zou kunnen komen door een te arm mengsel.
Gecombineerd kom je dan op een lambda signaal dat foutief en te hoog is of een lekkende injector.
Maar een andere sensor die defect is en de verrijking veroorzaakt kan niet worden uitgelsoten.
Temperaturen (koelvloeistof, inlaat lucht) kloppen?

Een en ander kan bevestigd/ontkend worden met een 4-gas meting.

oldford 0
badge

13 jaar

Ja, koelvloeistof ca. 80 graden C en inlaatlucht (IAT) ca. 21 graden C. Lijken me correcte waarden.
Kan het zijn dat de lambda sonde zelf een fout signaal geeft ?
Met deze Panda worden bijna altijd stukjes van minder dan 10 km gereden. Kan dat ook nog invloed hebben en/of ergens vervuiling van sensoren veroorzaken ?

Hans3994 0

13 jaar

Het probleem met elektronika is dat je heel veel (gekke) vragen kunt stellen en altijd maar weer hetzelfde antwoord krijgt: Ja, Kan.
Ofwel het mengsel is veel te rijk en de lambda is goed, dan wel de lambda geeft verkeerd aan, maar dat laat een 4-gas meting wel zien.

oldford 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.