Ik heb een Fiat coupe van 1995 2000 16V non turbo die geen ontsteking heeft.
Wagens is tijdens het rijden plotseling stilgevallen en ik krijg hem niet meer aan de praat.
Motor krijgt benzine maar geen vonk aan de bougies.
Enig idee wat dit kan zijn ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
BDP-sensor aan de krukas poelie defect? Of de bedrading er van.
Nokkenas sensor? Maar ik weet niet tot hoever die effect zou kunnen hebben.
Zou mogelijk kunnen zijn. Hoe kan ik die nachecken ? Visueel zal er niets aan te zien zijn.
De bedrading ga ik checken.
10 jaar
Er zou een afstand van 0,5 tot 1,5 mm tussen de BDP-sensor en de krukaspoelie moeten zitten.
De weerstandswaarde weet ik niet. Maar als je die opmeet en hier vermeld, kunnen mss anderen wel zeggen of die goed is of niet.
Is de stekkerverbinding van de BDP-sensor met de kabelboom nog goed. Stekker niet kapot, of vuil aan de binnenkant?
10 jaar
Eindelijk de BDP sensor gevonden en gedemonteerd. Het is een type met 2 aansluitingen. Weet iemand hoe ik kan weten als die stuk is ?
10 jaar
Ik heb hier een PDF met wat basisgegevens van de Coupé.
Hier staat de BDP sensor voor de 2.0 16V in als:
TDC and RPM sensor.
Merk en type: Magneti Marelli SEN 81
Weerstand bij 20°C: 578 - 782 Ohm
Afstand tussen sensor en krukaspoelietanden: 0,4 - 1 mm
Dus even de afstand controleren en de weerstand met een multimeter.
(Ik weet niet of je ervaring hebt met het meten met een multimeter, maar je mag de metalen delen van de meetpennen niet aanraken tijdens het meten. Dat beïnvloed de meting.)
10 jaar
Sensor krukas en sensor nokkenas zijn in orde, maar nog steeds geen ontsteking.
Enig idee wat de oorzaak nog kan zijn ?
10 jaar
Bobine zelf nog goed? Het is zo'n dubbele bobine als het goed is waar de 4 bougies rechtstreeks op aangesloten zijn.
Op de bobine zit een stekker met 3 aansluitingen. Eén is de plus en de 2 andere zijn de door de ECU geschakelde massa's. Als je hem op contact zet moet er spanning staan op de bobine.
Als je hem op contact zet zou je ook de benzinepomp even moeten horen draaien om die op druk te zetten. Bobine en benzinepomp worden geregeld door het systeemrelais van het injectiesysteem. Staat daar spanning op?
Alle zekeringen onder het dashboard en in de motorruimte al nagekeken?
Ik heb helaas geen elektrisch schema van de Coupé. Misschien dat iemand anders je daar aan kan helpen.
10 jaar
Distributie kapot?
Het is een type bobine waarbij er 1 kabel vertrekt naar de delco.
Aan die aansluiting van 3 Kabels krijg ik aan kabel 12 V Pos. De overige kabels geven niets door.
Onder aan de bobine is nog een aansluiting van 6 kabels, op kabel nr 4 krijg ik ook 12 V.
Ik weet niet hoe je een dergelijke bobine moet doormeten, alle suggesties zijn welkom.
10 jaar
Controleer via je olievuldop eens of je nokkenassen mee draaien als je start, anders krijg je bij dit type onsteking ook geen vonk. Als ze niet mee draaien = distributie kapot.
Nokkenassen draaien mee.
10 jaar
Het was de transistor van de bobine.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Coupe of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar