Fiat Punto: Geen spanning op achterruitenwissermotor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 16v

Beste lezers,

Ik heb sinds kort een leuke Fiat Punto 85 1.2 16v ELX (uitvoering met veel opties) en deze heeft een achterruitwisser. Helaas doet die niets.

Ik heb de motor vervangen (omdat de originele echt kapot was / mechanisch) maar ik heb geen spanning op de draad naar de motor. Ik bedoel de draad met 3 aansluitingen en een 'klikvast stekker'. Als ik de stekker uit de motor trek heb ik ook geen spanning (wanneer ik de achterruitenwisswer aan zet rechts onder het stuur). Ook niet als ik massa van de auto zelf pak. Alle zekeringen in de zekeringhouder (links onder het stuur) zijn goed.

Zelf denk ik aan draadbreuk in de voedende draad (de spanning voor de motor dus), maar er lopen meer draden naar achteren door de auto.

Ook heeft een beunhaas onder de vorige eigenaar 2 relais en een extra massadraad bij het linkerachterlicht bij gezet (ik denk omdat de richtingaanwijzer steeds uitviel, een bekend kwaaltje bij meerdere automerken, massa tekort). Kent iemand deze aanpassing en / of kan iemand hier meer over vertellen?

Omdat ik geen bedradingsschema van deze auto heb kan ik niet verder zoeken, tenzij ik er een paar maanden voor uit trek en het risico wil lopen sluiting in de auto te veroorzaken. Dat wil ik dus niet...

Heeft iemand een (paar) goede tip(s)?

Bedankt!

Arno Streekvos

Geplaatst door Arno Streekvos (5) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Arno Streekvos (5), 11 jaar geleden

** Dit topic mag gesloten worden **

Vraag mij niet waarom, maar vanmiddag start ik de auto en gaat opeens de achterruitenwisser werken.
Ik heb hem meteen diverse keren aan en uit gezet, auto ook, maar blijft werken... Heel apart! :-)

OPGELOST!

Arno Streekvos (5), 6 jaar geleden

Oplossing heb ik achteraf toch nog gevonden. Het bleek dat een massadraadje van de motor naar de carrosserie (dus aan de motor onder de achterruit) een roestig uiteinde had.

Ik heb dit schoon geschuurd en er een beetje vaseline op gedaan. Met een nieuw boutje vast gezet en daarmee was het probleem echt opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.