van deze auto zijn waarschijnlijk de gloeier;s stuk want na het starten gaat het gloeilampje branden ( niet altijd ) we zouden de gloeibougie's vervangen maar hoe kom je daar nu eigelijk bij wie heeft dit vaker gedaan HELP
groetjes harrie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
weet je zeker dat ze stuk zijn want volgens mij is het redelijk normaal ze na het starten af en toe nog even gloeien, dit heeft te maken met een koude start
Heeft de auto een slecht koude start en draait deze onregelmatig en rookt ie tijdens de koude start.
Zo niet dan is er niks aan de hand met de gloeibougies
groeten jim
na het starten gloeien de bougie's altijd nog even na maar het lampje op het daschbord is dan wel uit . Maar deze gaat na het starten weer aan , volgens mij zijn er dan 1 of meer gloeibougie's stuk .
Check ook je voorgloeirelais kan ook stuk zijn.
18 jaar
ff stroomafname meten +/- 10A per bougie.
Om ze te vervangen moet je het kunstof spruitstuk er af halen. Is wel ff werk
jongen's is het niet simpeller om de ohms'e weerstand van de gloeibougies te meten
dan weet je of de bougies goed of slecht zijn
je kan deze allemaal afzonderlijk meten aan de stekker van de voorgloeicentrale , deze hebben tussen de 0,6 en, de 0,9 ohm
Ja, dat is inderdaat simpelder, dan moet je wel eerst de kabels loshalen. Bij sommige auto's is dit al een hele klus. Maar iedereen moet het gewoon op zijn eigen manier doen.
Nee, Ohmse weerstand meten heeft niet zoveel zin. De weerstand is erg laag. Met een gewone multimeter kun je die niet betrouwbaar meten. Met een multimeter kun je alleen vaststellen of de bougie echt helemaal kapot is of misschien goed.
Bovendien hebben de bougies een sterk PTC effect waardoor de weerstand verandert als de temperatuur verandert.
De stroomopname meten is veel betrouwbaarder. Dan meet je de stroom bij een hete bougie en kun je een halfzachte bougie er zo uithalen. De stroom ligt meestal tussen 8 en 12A per gloeibougie.
Succes,
Paul
daar hebje gelijk in paul ,
en als je vie de negatieve aan de batterij meet heb je tussen de 70 en de 80 ohm.
maar bij deze temperaturen is het beter om de Ohmse weerstand afzondrlijk te meten?daar deze op de moment miniem werkt.
zo ben je altijd zeker van de afzonderlijke weerstand.
er moest maar één stuk zijn
De beste manier blijft om te meten tijdens "bedrijf". Dus, spanning zetten op de gloeibougies en dan de opgenomen stroom meten.
Als je de weerstand gaat meten moeten de aansluitingen toch los, dus een kabeltje met twee krokodillenklemmen tussen de plus van de accu en de gloeibougie is dan heel makkelijk. Vervolgens de stroom meten met een stroomtang.
Gr.
Paul
Bij een multipla kan je via 1 stekker alle gloeibougies afzonderlijk testen. Dus hoe je helemaal niet veel kabeltjes los te doen...
Jeroen,
Reeds in 2006 gaf je aan dat en ik citeer:
".....Bij een multipla kan je via 1 stekker alle gloeibougies afzonderlijk testen. Dus hoe je helemaal niet veel kabeltjes los te doen..."
Zou je kunnen aangeven hoe dat precies in zijn werk gaat en welke waarden er dan precies gemeten moeten worden? Ik zit namelijk ook met een gloeilampje die bij het starten zoals te doen gebruikelijk aan gaat, vervolgens na het voorgloeien uit en daarna weer eventjes een poosje gaat branden....
Bij voorbaat dank voor de moeite
14 jaar
Bij het gloeirelais kun je de stekker loshalen en dan met een ohm meter de gloeibougies doormeten. Gloeirelais zit volgens mij tegen het schutbord (weet het niet helemaal zeker)
veel suc6
40 min hoogstens en je heb alle4 de gloeiers vervangen, er moet niets speciaal weggenomen worden.
met standaard garage materiaal is deze klus zo gepiept.
Groeten Raf
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar