Hallo, wij hebben een reparatie aan onze camper laten doen waarbij als ik het goed begrijp de multiriemen (keilrippenriemen; we wonen in Oostenrijk, dus hopelijk heb ik de termen goed vertaald) vervangen zijn. Na 20km (na de reparatie) rijden horen we een luide knal bij de motor kunnen we niet meer verder rijden. Lijkt erop dat er een spanner losgeschoten is. Volgens de garage heeft dit echter niets te maken met de reparatie, omdat wat losgeschoten is, niet bij de 2 multiriemen hoort die vervangen zijn, maar bij de distributieriem (zahnrieme) hoort die onder de kap zit, waar ze niet bij geweest zijn. Ons lijkt dit een erg groot toeval dat dit los springt zo net na de reparatie. Daarom de vraag zou dit kunnen? Of houdt dit met elkaar verband? Moet men bv. De spanner vd distributieriem verwijderen om goed bij de multiriemen te kunnen? Hopelijk geven de foto’s wat meer duidelijkheid! Hartelijk dank voor wat input, weten helaas niet goed wat we moeten geloven.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
alles wat buiten je zwarte kap erafspringt of kapotloop hoort niet bij je distributie, multieriem en distributie zijn twee afzonderlijke zaken
deze looprol(spanrol) zie jij die zo te zitten zonder verwijderen van die zwarte kap? als dat zo is dan hoort hij bij je multieriemen ,of loopt je motor nu nog gewoon?
Nee motor maakt verschrikkelijk geluid, meteen uitgezet, maar wrs Motorschade. De spanrol ligt los, zoals te zien is op de foto. Volgens de garage is deze losgeschoten en door het plastic vd kap gegaan. Volgens de garage komt die van onder de kap vandaan en is losgeschoten. De distributieriem zelf is nog intakt. Op de foto is ook een losse schroefdraad te zien. Hoort dit zo of kan dit er ook doorheen geschoten zijn? De garage heeft nu de kap geopend en zegt dat de spanner en bout is afgebroken. Zie foto’s. Wij vragen ons nog steeds af of dit toeval zijn kan of verband kan houden met de reparatie (en het op spanning zetten van) de multiriemen. Bedankt weer!
1 jaar
De moer van deze spanrol voor de distributie zit aan de buitenkant van de zwarte kap. ik hoop niet dat ze deze per ongeluk losgedraaid hebben bij het vervangen van de multiriemen en deze niet hebben vastgezet. Maarja, dat zal wel een ja/nee spelletje worden. Naar mijn mening zijn die distributies normaal gesproken ijzersterk, vind t ook wel erg toevallig als ik eerlijk mag zijn.
Ik gok op foutje van monteur , maar dat wordt waarschijnlijk een juridisch steekspel
Wel meegemaakt dst als multiriem knapt hij tussen de distributie kan komen maar dat is hier niet aan de orde.
Is het de spanner van de distributieriem die naar buiten is gekomen zo ja dan heeft hoogstwaarschijnlijk de monteur toch een verkeerd boutje/ moertje los gedraaid , anders wel heel toevallig.
Als je moer van de spanner van de distributie los maakt zit daar een paar speciale tinten achter, deze moet je zo monteren dat je de kunstof kap er niet bij schroeft
Doe je dit verkeerd dat schiet de spanner na een paar kilometer los en is de boel kapot ...echter voor de multiriem te vervangen hoef je dit niet te demonteren...
Dank je, kan dit ook uit zichzelf gebeuren dat de spanner losschiet? Of is dit niet erg waarschijnlijk en is het dan eerder de riem die knapt?
1 jaar
Spanner en distributieriem zijn met 80.000 vervangen nu staat er 130.000 op de teller. Vervanging was in 2006. hij heeft net z’n apk gehad
1 jaar
Er zou ook een schoefdraad afgebroken zijn
1 jaar
Speciale tinten moeten ringen zijn
Vervangings termijn van de riem ken ik zo niet uit m'n hoofd , maar 2006 de laatste keer is best lang geleden wat de tijd betreft...schroefdraad afbreken ,kan metaal moeheid zijn en of van te vast aangedraaid in het verleden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar