Hallo,
Ik ben afgelopen week bij de apk geweest.
Op de terugweg naar huis begon de auto te haperen en de motor sloeg af.
Nu heb ik obd2 aangesloten en foutcode P0340 gekregen.
Nokkeassensor vervangen en nog niet starten.
nu was mijn accu leeg na het vele starten en deze weer opgeladen.
De auto start nu meteen maar ik kwam erachter dat ik het stekkertje van de nokkenassensor eraf heb gehaald tijdens het laden.
Deze heb ik weer terug aangesloten en de auto start opnieuw niet.
Ik heb dus de sensor vervangen voor een nieuwe maar als ik deze dus niet aansluit start de ducato sluit ik hem aan dan start de ducato dus niet?
iemand enig idee wat er loos is?
Geplaatst door Bas de jong , lid sinds 1 maand geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
15 Reacties
harry4203 PRO, 1 maand geleden
Lijkt me een probleem met de distributietiming. eerst dat maar eens checken.
Bas de jong, 1 maand geleden
daar dacht ik ook aan maar kunt u mij uitleggen waarom de auto wel start zonder de sensor en niet start met de sensor.
misschien rare vraag ik ben geen monteur maar sleutel wel graag (simpele dingen)
als de distrubutieriem versprongen is zouden dan de kleppen niet krom zijn of zit daar speling op bv 1 tand versprongen kan nog net.
Ehombie PRO, 1 maand geleden
zijn de sensors identiek qua dikte/hoogte? hier kunnen aftermarkt merken wel eens de mist in gaan...
je hebt een circuit code...
heb je 5v en massa (als het 2polige stekker is) bij de connector?
liefst zie ik stroomschema..
Ehombie PRO, 1 maand geleden
zijn de sensors identiek qua dikte/hoogte? hier kunnen aftermarkt merken wel eens de mist in gaan...
je hebt een circuit code...
heb je 5v en massa (als het 2polige stekker is) bij de connector?
liefst zie ik stroomschema..
Bas de jong, 1 maand geleden
de sensor is exact hetzelfde qua afmeting.
het is een 3 polige stekker.
ik ben niet heel technisch en heb met een multi meter op 2 draden 5v stroom gevonden.
helaas heb ik geen schema.
het enigste wat ik heb aan code is P0340 op de obd.
maar hoe kan het dat de auto wel loopt zonder de sensor maar als ik deze aansluit de auto niet meer start?
Ehombie PRO, 1 maand geleden
3 kan ook.... (abs sensors zijn soms 2polig)
voeding, signaal en massa.
waarom start die met zonder kabel? hangt beetje af hoe ecm is geprogrammeerd...(ecm wil bijv geen continu 5v signaal zien met sensor aan gesloten) of kan geen signaal/timing maken van sensor signaal.
maar als je geen massa hebt blijft die op 5v staan...(als ik me niet vergis)
vandaar circuit code...
a hoe timing is
b kabel integriteit sensor (gezien circuit code..je hebt geen timing code)
maar eigenlijk moeten we de code kriterea weten... - Ehombie PRO, 1 maand geleden
Highway PRO, 1 maand geleden
OP AMT reparatie wijzer staat een oplossing. Ik ben daar geen lid van anders had ik het geplaatst
.
memos PRO, 1 maand geleden
Als je de sensor niet aansluit checkt de ECU de timing niet (want die vergelijkt de timing middels de krukassensor en de nokkenassensor en als die niet is aangesloten kan hij dat niet checken). Als de timing niet goed is start de motor niet uit veiligheid.
Dus zou ik eerst beginnen met de timing te checken zoals Harry ook aangeeft.
Highway PRO, 1 maand geleden
geloof niet direct in de timing. Zou hij ook slechter lopen heb wel eens het nokkenas tandwiel verkeerd gemonteerd zit op een conus maar, nog nooit de riem. ik denk dat de kleppen meteen geraakt worden bij een tandje verkeerd.
je moet natuurlijk wel met de basis beginnen.
STIP911 PRO, 1 maand geleden
heb zoiets met een Peugeot meegemaakt, is dan wel een andere motor, deze sensor moest met een voelermaat afgesteld worden en je moest in de tester aangeven dat je de nokkenas vervangen hebt,
jokertje PRO, 1 maand geleden
Zie dat het een 2.3 fpt motor is ...met de stekker los starten ze meestal wel alleen duurt t dan iets langer...
De riem kan 1 tand verspringen zonder dat er schade aan de motor ontstaat... de riem ligt dan te los
Met de scoop testen gaat 't snelste
De timing mechanische controleren is ook zo gebeurd... als je verder goede raildruk hebt ben je er zo achter
jokertje PRO, 1 maand geleden
Je kunt de sensor elektrische vervangen maar dat merk je niet met aanslaan
Bas de jong, 1 maand geleden
ik heb een nieuwe distrubutie riem en pomp besteld/
Volgend weekend ga ik deze vervangen.
De bus heeft 228.000 km gelopen en ik heb geen idee wanner en/of deze vervangen is.
wil deze dus vervangen of het de oorzaak is of niet,
ik kom hier nog op terug.
ik laat in iedergeval weten of dat de oorzaak was of niet.
De bus staat zo ie zo stil ook al start deze zonder sensor.
Bas de jong, 1 maand geleden
Het was idd de distributie riem.
Bij het verwijderen van de kap kwamen er een stuk of 10 tanden van de riem uitgevallen.
Wonderbaarlijk is de tijd niet versprongen.
Ook geeft de obd2 geen foutcodes meer aan..
Auto loopt weer als van ouds.
Bedankt iedereen voor de antwoorden.
harry4203 PRO, 1 maand geleden
Kijk, mooi dat het net op tijd is opgelost. dank voor de terugkoppeling.