Ben met m'n Punto Cabrio 85 (1999) naar de APK geweest en is afgekeurd vanwege te hoge CO waarde. Hij liep ook niet echt super, toerental schommelde bij stationair. Verder loopt ie prima, alleen blijkbaar niet echt zuinig..
Om erachter te komen wat het nu kan zijn heb ik hem daarna laten uitlezen met het volgende resultaat.
CO is 8,5% stationair
CO 7,0% op toeren
Lambdawaarde 0,800
Gemeten fouten (intermitterend);
-> Lambda-sonde
-> Stappenmotor
-> Toerental sensor (deze heb ik daarvoor nog vervangen, dus dit kan het niet zijn lijkt me)
Heb al een hoop opgezocht op internet om erachter te komen wat het kan zijn. Vooraf had ik al een aantal onderdelen vervangen omdat ik hoopte dat het euvel daarme verholpen zou zijn,...niet dus! (uitlaat op lekkage gechecked, midden tot eind vervangen, nieuwe bougies, bougiekabelset, oliedrukregelaar, BDP sensor, inlaat gechecked op lekkage/scheuren, Map sensor eruit gehaald en connectie bekeken)
Tot op heden heeft dit alles nog niks opgelvered helaas. Ben aan het overwegen de lambdasensor te vervangen, mapsensor, temp en koelwater sensor. Maar wat is wijsheid, kost me inmidels aardig wat geld, en om hem weg te brengen met een werkplaatstarief van 100/uur doe ik zelf liever een poging. Iemand tips voor goedkope adressen voor onderdelen.
Kent iemand een goede sloop in omgeving Utrecht/midden NL?
Alvast bedankt voor de tips!;)
-----
Overige gemeten waarden;
corretie lambdasonde -0,67%
Inlaatdruk 772.18 mmHg
Luchttemp. 29.93gr
Watertemp. 46.58gr
accuspanning 12.46V
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je naar de waarde kijkt van de watertemp. is die laag als de motor op temp. was, dus niet na een paar minuten lopen maar als bijvoorbeeld de koelfan in slaat. liep de waarde op of bleef hij op deze waarde staan of langzaam oplopen?
brandstofdruk te hoog? verstopte retour? Drukregelaar?
Hoe en waar is de inlaatdruk gemeten? Bij motor uit?
@ Highway
Was zelf niet bij het uitlezen, is bij de plaatselijke dealer gedaan en was puur even uitlezen, zal misschien een minuut of 5 gelopen hebben (weet niet hoelang uitlezen duurt, maar schat dat zo in). Temp meter in het dashboard doet het wel in iedergeval.
@ Cor
Dat zijn nuttige tips, heb daar nog niet in gezocht. Denk dat ik de druk zelf niet kan meten, zonden meetapparatuur..of wel? Zit in de buurt vd gasklep/inlaat neem ik aan.
@ Oldford
Zoals hierboven, denk dat die inlaatdruk uit de ECU is uitgelezen, bij draaiende motor.
13 jaar
[quote=cor van jaarsveld]brandstofdruk te hoog? verstopte retour? Drukregelaar?[/quote]
Dat zijn nuttige tips, heb daar nog niet in gezocht. Denk dat ik de druk zelf niet kan meten, zonden meetapparatuur..of wel? Zit in de buurt vd gasklep/inlaat neem ik aan.
13 jaar
Als de inlaatdruk bij draaiende motor is uitgelezen, dan is de map sensor kapot.
772 mmHg is evenveel als 1030 mbar - de buiten lucht druk dus. Logische veronderstelling is: dan zal het wel met motor uit zijn geweest.
Of de eenheid is geen mmHg, maar dan klopt er ook niet veel van.
Water temperatuur 46.58 gr.....ben bang dat je thermostaat open blijft staan en zo je CO te hoog is,thermostaat vervangen kun je zelf en is iets van 35 euro incl koelvloeistof,als het je thermokppel is(temperatuur sensor) dan geeft deze een te lage waarde aan en is ook de fout voor te hoge CO,kosten zensor +/- 35 euro en ook makkelijk zelf te doen.
Thermosensor kun je meten,eerst koud dan heeft hij een hoger Ohmse waarde dan wanneer de motor op temperatuur is,alleen weet ik beidde waardes niet
13 jaar
De metingen van de motortemperatuur van dashboard en ECU zijn gescheiden. Inlaatdruk met lopende motor zal bij de 0,5 bar zijn. Ofwel 375mm kwikkolom.! Die temperatuur weerstand voor de ECU zal koud (20 gr C) tussen 2 en 3 k .ohm zijn en Bij 80 en 90 gr C tussen 200 en 300 ohm . Meet of er op die stekker met contact aan 5 volt staat !!!! Succes.
Plaats een manometer tot 5 of 10 bar met een T stukje op de drukzijde van de brandstofslang. goed vastzetten met slangklemmen. Laat de motor nu lopen De brandstofdruk zal afhankelijk van merk en type ongeveer 2,5 bar zijn. Knijp met een niet scherpe tang de rwtourleiding dicht. De druk kan nu wel oplopen tot 7 tot 10 bar. Zover moet je het niet laten komen. tang loslaten als druk op gaat lopen. (met deze test controleer de kwaliteit van de benzinepomp. Trek het vacuum slangetje van de drukregelaar los en hou je duim erop om geen valse lucht binnen te krijgen. De druk zal nu ongeveer een half bar hoger worden. Terug geplaatsi zie je op toeren ook de manometer minder leveren. Alles werkt nu korrekt. Het enige wat je zelf moet doen is er achter zien te komen welke druk stationair voorgeschreven is door de fabrikant.
Bij een verstopte retour is de druk altijd te hoog.
De drukregelaar is gemonteerd om de drukverschillen in het inlaatspruitstuk en daarmee het verschil in zuigkracht op de geopende injecteur te compenseren.
Er zijn drukregelaars die bij te stellen zijn door de veerdruk boven de membraam ervan hoger of lager te maken. (reduceer ventiel)
@ cor van jaarsveld. Kan mij eens vertellen waar de benzinedruk regelaar alsook de benzineretourleiding zit bij deze auto?
Ik ken de Fiat niet, wel het systeem. Heb ervaring met Alfa. Ergens zitten de injecteurs netjes op een rij met stekkers erop. De injecteurs zitten op een z.g. brandstof galerij. op die galerij zit o.a. een brandstoftoevoerslang, meestal de dikste. aan de andere kant zit de retourslang op een apparaatje wat er uit ziet als 2 kleine schoteltjes tegen elkaar. dat is de drukregelaarl op de kop van een kant daarvan zit een dun vacuumslangetje dat naar het inkaatspruitstuk gaat.
Als het hier om een punto model 188 gaat dan zit er geen retourleiding op en de benzinedruk regelaar zit in de tank. Als het een model 176 is denk ik dat het net hetzelfde is, maar dat kan ik niet 100% vanbuiten zeggen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar