Fiat Punto: Problemen koelwater, waterpomp of riem?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo,

Ik weet niet waar ik moet zoeken.
Volgende problemen doen zich voor:

- (1)Goed starten, maar als de motor nog koud is dan gaat de toerenteller tussen 1000-800 rpm (beweegt heen en weer) en auto loopt niet lekker. Als de auto warm is, dan is alles prima.

- (2)Tijdens gas geven (koud motor) hoor ik het koelwater stromen in de leidingen, links onder de dashbord/motorkap.

- (3)Tijdens gas geven/gas loslaten (koud motor en ook licht warm motor) hoor ik iets links voor, ergens bij waterpomp/rollen/riem een aanloop geluid.

- (4)Gisteren ongeveer 100 ml koelwater verloren aan de bovenkant van de reservoir (dop), omdat het water omhoog kwam. Reservoir was 2-3 cm gevuld. Dus niet teveel.

Wat gedaan is en waarschijnlijk daardoor veroorzaakt:

- 2 Maanden geleden riemen/rollen en waterpomp vervangen (probleem 2 was toen hoorbaar) en iets later kwam probleem (3).
- De bougiekabels zijn 2 weken geleden vervangen om probleem (1) op te lossen, maar hielp niet.


Waar moet ik nu nog naar zoeken?

blok5

Geplaatst door blok5 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

limbra (565), 12 jaar geleden

probleem 1: denk ik aan een vervuilde stationair regelaar (stappenmotor) of vervuild / ontregeld gasklephuis , vacuum lek .
Of er zit zoveel lucht in het systeem dat de koelvloeistof temperatuur sensor niet de juiste waarde doorgeeft aan de ecu.
en dus gaat pendelen tussen koude en warme motor.

2: zit dus denk ik nog een hoop lucht in het koelsysteem , mede daardoor probleem 4 , omdat de lucht er uit wil en daardoor
via de reservoirdop de koelvloeistof er uit gooit, zie je de koelvloeistof omhoog borrelen als hij warm is?
Het borrelen van de koelvloeistof onder je daschbord is dan waarschijnlijk lucht die door de interieurkachel radiateur gaat

3: het aanloop geluid wat je hoort , kun je dat niet precies lokaliseren ? ik neem aan dat je een nieuwe waterpomp er op gezet hebt.

Ik denk als je het systeem eerst goed ontlucht dit al veel op zal lossen.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Dit is even een gekopieerde tekst van een van mijn andere forums waar ik actief ben miss heb je er wat aan.



Het is bekend dat deze auto's zeer moeilijk te ontluchten zijn.

Ik doe het als volgt:

Koude motor:

Dopje boven in de radiateur eruit schroeven(rechts boven als je voor de auto staat dacht ik).

Systeem vullen totdat het hier uit spuit zonder lucht en dopje weer monteren.

Dopje in de kachelschlang los schroeven en vullen totdat het eruit spuit en dopje monteren.

Sommige systemen hebben 2 ontluchtingsdopje's op de bovenste en onderste slang. Dan eerst de onderste en dan de bovenste.

Als er geen vloeistof uit de kachelslangen komt zet ik mijn radiateurpers er op om wat druk te geven, dan lukt het altijd.

Als alle dopjes weer op hun plek zitten het systeem afvullen en met de kachel aan warm laten draaien. Af en toe beurtelings de genoemde dopjes wat los schroeven en controleren of er nog koelwater uitkomt desnoods een beetje gas geven.

Het dopje in de radiateur wordt vaak vergeten, waardoor er luchtproblemen ontstaan.

Koppakkingen komen wel regelmatig voor bij deze 8 kleppers en zou dat ook zeker controleren met een chemische koppakkingtest.

Waterpompen komen minder vaak voor, kun je simpel controleren, door als de motor draait met de dop er op de onderste radiateuirslang met je vingers dicht te knijpen en dan een dot gas geven, Je vingers moeten dan met kracht uit elkaar gedrukt worden, dan is de pomp goed, voel je weinig of niks ligt waarschijnlijk het schoepenwiel los. Maar nogmaals dit komt bijna nooit voor.

Als het nou echt niet lukt, wil het nog wel een helpen de auto voor op te krikken.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Het kan ook zijn dat er koelvloeistof in een cilinderruimte komt tijdens stilstand. Na het starten wordt de bougie nat en werkt even niet meer. als alles opgedroogd is werkt het weer normaal. Ik ken de punto niet. Maar, inwendige koelvloeistoflekkage kan komen door: lekkende cilinderkoppakking, scheurtje of gal in cilinderkop of via het inlaatspruitstuk en dan van uit het voor-verwarmings-systeem ervan. De lucht in het koelsysteem kan er tijdens het lopen via de lekke koppakking of het gaatje in de cilinderkop in komen. De druk in het expansievat zogt snachts voor de omgekeerde richting.

blok5 (0), 12 jaar geleden

Dit zijn zeer veel nuttige reacties!!!

Limbra:
Het zou kunnen kloppen dat het aan de stappenmotor ligt. Dat zei de monteur gisteren ook. Waarschijnlijk helpt een beetje kruipolie omdat het vast kan zitten (antwoord monteur).
Er is alles nieuw erin gekomen (waterpomp, rollen en riemen). Het zou ook kunnen zijn dat de riem te los of te strak zit.


C.Jonker:
Ik heb alleen aan de witte schroefdop (radiateur) ontlucht en zag ook dat een dop zit op de leidingen richting de radiateur.
Ik ga het weer proberen.
Wat de koppakking betreft, als dat zo slecht is als de kleppendeksel rubber/pakking dan is het aan vernieuwing toe! Heb de kleppendeksel pakking 3 maanden geleden vervangen.

Even nog een aanvullende opmerking over het koelwater:
- Er is geen verlies van koelwater.
- Als de motor gedraaid heeft, dan zakt iets koelwater niveau in de expansievat.
- Als ik dan de dop van de expansievat open doe dat stijgt het niveau van het kolewater omhoog. Dat hoort toch niet?
Na mijn vakantie breng ik die auto weer naar de monteur toe om riemen-pomp-stappenmotor-koppaking te controleren en dan laat ik jullie wel weten hoe het afgelopen is. Dat zal pas eind augustus zijn.

limbra (565), 12 jaar geleden

Ontluchten zou je eerste stap kunnen zijn , ik denk dan toch dat het veel oplost .

Zoals al eerder gezegd kan de Koppakking natuurlijk ook kapot zijn .

stappen motor reinigen en daarna inspuiten met WD40 kun je doen maar dat lost niet het koelvloeistof probleem op .

We horen het wel na je vakantie , fijne vakantie en neem de zon mee terug .

gr. limbra

blok5 (0), 12 jaar geleden

Probleem nog niet opgelost, wordt volgende week opgelost.

Blijkt lekke koppakking oorzaak te zijn.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Pas op... Een lekke koppakking is meestal geen oorzaak, maar een gevolg van een ander euvel... Dus zal er tijdens de reparatie gezocht moeten worden naar dat euvel. anders loop je het risico dat de koppakking opnieuw gaat lekken.

jeroenmonteyne (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij de 1.2 durf ik toch wel zeggen dat de koppakking bijna altijd wel de oorzaak is... Anders is het wel een goeie motor.

blok5 (0), 12 jaar geleden

Auto is gerepareerd.
Ik kon hem voor de reparatie niet meer starten, garage ook niet.
Kop vrezen was niet nodig.
Zuigers zaten vast in de cilinders!!! Zo erg was het. Koelwater en olie was gemengd.
Zelfs de as was aangekoekt, deze moest ook samen met de zuigers weken. (ongeveer 1 dag in oude diezel)
Heeft gelukkig een goede vriend van me gedaan, anders was ik vermogen kwijt.
Zie foto's.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/844...][img]http://img844.imageshack.us/img844/9557/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/844...][img]http://img844.imageshack.us/img844/51/im...[/img][/url]

Nog een aanvulling.

Twee dagen later moest weer een andere Punto "geopend" worden wegens zelfde problemen. Alleen deze had minder geluk: kromme kop, kapotte kleppen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.