close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat 124: Hoog benzine verbruik

Bouwjaar: 1979, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Een paar weken geleden heb ik de ontsteking en de carburateur laten afstellen in de garage. Toen is ook de carburateur schoon gemaakt. Hier zat veel zand in.
De motor loopt nu weer redelijk tot goed. Alleen wisselt het stationair toerental nogal zo tussen de 850 rpm en de 1100 rpm. Ook vind ik het verbruik hoog 1 op 6.5 voor een auto van 1040 kg.
Er is een Weber 28-32 ADHA 8-179 BF carburateur gemonteerd. Een gecompliceerde carburateur
Wat heb ik reeds vernieuwd.
Bougie´s
Bougiekabels,
Verdelerkap
Rotor
Hallgever
Benzinefilter
Luchtfilter
Termostaat
Het probleem van het hoge verbruik, en onregelmatig stationair lopen zijn die terug te voeren op wellicht een versleten carburateur, of is dit een afstelling probleem.
Als er een nieuwe of andere carburateur moet komen welke type kan ik dan het beste monteren.
Het gaat om een Fiat 124 Sport Spider 2000 USA

Geplaatst door

Bulkje (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als hier een automatisch bediende chokeklep op zit, kijk dan of deze bij warme motor volledig opent. Ook bij een hand bediende choke kan de afstelling van de kabel niet goed zijn of los zitten. De Ritmo van dat bouwjaar was handbediend maar had een andere motor. 1 op 6,5 is onder normale rijomstandigheden te hoog, maar ja, wat is normaal ? Dat is voor iedereen anders , dus rekbaar. Wat dat onregelmatig lopen betreft denk ik toch dat de carburateur nog niet goed in orde is.

E.T.Wiersum 0

9 jaar

Laat eens een CO meting doen , als de boel verkeerd afgesteld staat is het daar ook te zien.
Zand ? is dan alles echt goed schoon , is het geen oxidatie door een lang droog staande carburateur ?
Vlotter niveau is ook goed ?
Een 2 liter is niet echt zuinig , dat hoefde toen zeker niet.
Valse lucht is ook een optie tav onregelmatig toerental , ontsteking staat goed en is ook op de juiste wijze afgesteld.

Bedankt voor de reacties.
Misschien een domme vraag maar hoe kan ik controleren of de chokeklep helemaal opent. Als de koude motor gestart wordt loopt de motor tegen het afslaan aan.
Ik ben een rustige rijder, voor snel rijden leent de Spider zich eigenlijk ook niet.

Toen ik deze auto kocht in augustus 2014 zat er geen luchtfilter in. Ik weet niet hoelang (hoeveel kilometers) er geen luchtfilter in gezeten heeft. Als er geen luchtfilter in zit krijg je vanzelf zand-stof in je carburateur. Dat zand-stof is slecht voor die carburateur de onderdelen slijten veel sneller.
En ik ben ook bang dat deze carburateur versleten is, alleen weet ik niet hoe ik dit moet controleren. En van de andere kant weet ik ook niet hoe ik moet controleren of een gebruikte carburateur nog goed is.
Eigenlijk wil ik van deze carburateur af en zoek ik een goede vervanger hiervoor, maar ik weet niet welke. Ik zit te denken aan een Weber 34 ADF. Maar of dit een juiste keuze is weet ik niet.

Bulkje 0

9 jaar

Oke , zat het zand ook in de vlotterkamer ?
Daar kan het vrij lastig komen via de aanzuig als zodanig.
Wat denk je , er zal meer zand de motor zelf in vliegen , met alle gevolgen van dien.
Meet eens compressie , hoe zit het met de klepspeling ?
Als de motor warm is , moet de chokeklep volledig verticaal staan .
Wat er nu op zit , is origineel ?

Pendelen van het toerental kan ook door een slechte vacuumslang komen.
Onsteking kun je het best op het gehoor afstellen, de ontsteking meedraaien met de draairichting van de rotor en net voor hij afslaat iets terugdraaien(ontsteking vroeger zetten)
De mengluchtschroef van de carburateur rechtsom vast draaien en dan 1,5 tot 2 omwentelingen weer los draaien.
Als de motor warm is zal hij stationair dan +/- 850 toeren draaien en na een minuut of 5 wordt de uitlaat grijs van binnen,het verbruik zal dan ook beter zijn,maar Fiat's van die tijd waren bekend dat ze wel wat benzine lusten,zeker de 2.0 motoren.

Weet het niet zeker of Lancia in die tijd ook de Fiat motoren gebruikte,anders zou je ook onder dat merk voor een caburateur kunnen zoeken.

thei11316 0

9 jaar

Grijs in de uitlaat worden ze niet meer tegenwoordig , er zit geen lood meer in de brandstof.
Zijn de aangedragen controlepunten al gedaan ?

In mijn openingsreactie van dit probleem heb ik reeds aangegeven dat de Spider door de garage opnieuw is afgesteld, zowel de ontsteking als de carburateur. Hier ben ik niet bij geweest. Men heeft mij bij het afrekenen gezegd dat er veel zand in zat, waar weet ik niet.
Het afstellen van een carburateur hoort tegenwoordig tot de oude ambachten, dus weet ik niet in hoe verre de garage hier (nog) verstand van heeft. En of deze werkzaamheden goed of niet zijn uitgevoerd.
Inmiddels heb ik ontdekt dat zo'n Amerikaanse uitvoering aanpassing heeft om aan de Amerikaanse emissie-eisen te voldoen. Deze zijn reeds verwijdert maar ondanks dat blijft het verbruik hoog. Blijkbaar zijn er nog meer aanpassingen nodig welke dat zijn probeer ik nog uit te vinden.

Bulkje 0

9 jaar

Inmiddels weer wat verder. Ik heb het inlaatspruitstuk vervangen door een spruitstuk dat op een Europese uitvoering toegepast wordt.
Vervolgens heb ik een Weber 32 ADF 7/250 op de kop getikt. Deze heb ik schoon gemaakt en gereviseerd, nieuwe pakkingen, O-ringetjes, nieuwe vlotternaald. Gemonteerd, en gestart dat ging afhankelijk goed.
Maar als ik gas geef spettert het en komen er vlammen uit de carburateur. Zo erg dat het filterelement op een geven moment in brand stond. De carburateur in van binnen aardig zwart geworden.
Wat is hier fout of heb ik verkeerd gedaan ?

Bulkje 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 124 of stel zelf een nieuwe vraag.