close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Marea: inkomend abs bij door een kuil rijden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Ik heb een probleem met het abs denk ik, de auto voorzien van nieuwe schijven en blokken, remt goed en abs werkt , maar als ik door een kuil rij, of hard van een drempel dan voel ik het rem pedaal tillen net als bij remmen met abs. Wat kan dit nu zijn?????

Geplaatst door

Loz6641 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nou weet ik niet of ik het goed begrijp, maar als jij schrijft dat je iets in het rempedaal voelt bij het afrijden van een drempel, dan kan ik je aanraden om dat niet meer te doen. Vlakvoor een drempel moet je gewoon je rem loslaten. Hierdoor komt de auto weer uit zijn veren en wat hoger op de poten te staan. Kwestie van net ff anders kijken en vooral EERDER remmen!

Santa 0

18 jaar

Kan geen kwaad,dat komt dat het abs te snel ingrijpt de marea"s hebben geen remkrachtverdeling.

johnoo 0

18 jaar

Volgens mij hebben auto's met ABS GEEN remkrachtverdeling....??
DAAR heb je dan toch het anti BLOKKEER systeem voor....?

Santa 0

18 jaar

Wellicht dat Olielap nog een ter zake dienende oplossing heeft...?
Het BLIJVEN natuurlijk wel Fiat's............

Santa 0

18 jaar

[quote=Santa]Volgens mij hebben auto's met ABS GEEN remkrachtverdeling....??
DAAR heb je dan toch het anti BLOKKEER systeem voor....?[/quote]
Degelijk wel.

EBD ofwel Electronic Brake-force Distribution. Benaming voor elektronische remkrachtverdeling. Bij ieder wiel varieert de remkracht al naar gelang de ondergrond glad of stroef is. Normaal wordt de remkrachtverdeling voor/achter afgeregeld door een mechanisch werkende remdrukregelaar. EBD zorgt er elektronisch voor, dat bij elke remmanoeuvre de remkracht gelijk is voor iedere as.Dit systeem komt in de plaats van de remdrukregelaar.

www.fiatvandermeiden.nl/product.htm
Leest de onderste regel.

johnoo 0

18 jaar

John, ik heb ff gegoogeld maar kom eigenlijk niks verder dan dat men die term EBD hardnekkig blijft roemen en noemen, ZONDER duidelijk uit te leggen wat nou het voordeel is.
Zorgt EBD er dan bijvoorbeeld voor dat de twee linker wielen in een RECHTER bocht tijdens het remmen KRACHTIGER remmen dan de binnenste twee? Voor de rest zorgt het ABS namelijk wel....

Santa 0

18 jaar

EBD optimaliseert de prestaties van het ABS anti-blokkeersysteem. ABS voorkomt dat wielen individueel blokkeren d.m.v. het wegnemen van de remdruk zodra slippen wordt gesignaleerd. EBD geeft dit systeem een andere dimensie. Het kan bijvoorbeeld de remkracht verdelen tussen de voor- en achterwielen afhankelijk van het gewicht van de auto en de wegsituatie, of iets harder remmen aan de ene kant om de stabiliteit te bewaren in een bocht.

Snelheidssensors aan alle vier wielen signaleren wanneer een of meer wielen dreigen te blokkeren. Het systeem berekent direct welke wielen meer of minder remkracht nodig hebben. Deze informatie wordt doorgegeven aan de Brake Actuator die vervolgens de overeenkomstige remkracht over ieder wiel verdeelt. Resultaat: stabiel, veiliger remmen, zowel bij het rijden op een rechte weg als in een bocht.
Hierbij een link.
www.lexus.nl/technology_explorer/electronic_brakeforce_distribution_EBD.asp?model=1_IS

johnoo 0

18 jaar

Ik ben het niet helemaal met je eens v.w.b. het feit dat ABS blokkeren voorkomt ZODRA slippen wordt gesignaleerd.
De eerste ABS systemen deden dit wel en manifesteerden zich in een partij geklapper in het rempedaal (of remhendel bij motoren) waar je bang van werd. De huidige systemen laten het wiel niet meer daadwerkelijk blokkeren maar grijpen al in VOORDAT het wiel wielslip gaat vertonen.
Voor de rest lijkt het me dan een prettig systeem. Blijft voor de vraagsteller slechts over om zijn snelheid eerder te verminderen en zijn rempedaal eerder los te laten. Motorrijders weten wel waar ik op doel...

Santa 0

18 jaar

Hallo ik heb het gelezen de sugesties die jullie aangeven vast bedankt, maar ik wil even reageren op het remmen, ik rem niet als ik door de kuil of drempel rij. Dus als ik een bocht maak en daar zit een kuil in dan hoor ik de abs inkomen, en als ik de pedaal voel van het remmen dan trilt hij net zoals bij het remmen. maar een probleem heb ik er nietmee als het maar geen kwaat kan.

Loz6641 0

18 jaar

Dan komt het bij meer over dat je kromme remschijven hebt! Dan trilt het ook allemaal. Tenzij je altijd met geweld op je rempedaal stampt en zo elke keer het ABS in werking stelt...
Het ABS laten inschakelen door simpelweg een bocht te nemen of door een kuil te rijden...?
Da's mij nog nooit gelukt!

Santa 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.