Hallo,
Vandaag bemerkte ik ineens dat het koelwater van mijn Marea kookte; de meter stond in het het rood. Wegenwacht gebeld die e.e.a gecontroleerd heeft met als conclusie dat er waarschijnlijk lucht in de leidingen zat. Hij heeft water bijgevuld en toen hebben we de motor laten draaien. Het duurde wel 20 minuten voordat de meter weer bij het rood kwam. Pas toen ging de radiator draaien, terwijl ik weet van "vroeger" dat dat altijd al eerder gebeurde. De wagenwachter merkte wel op dat de slang naar de radiator erg lang koel bleef terwijl de rest al heet was. Maar de temperatuur liep in ieder geval niet verder op en de meter bleef tegen het rode aanstaan dus ik kon rijden. De auto laten staan en boodschappen gaan doen en na ongeveer één uur weer gaan rijden. De temperatuur liep onzettend snel op. Binnen 5 minuten was het alweer raak. Wat mij opviel was dat als ik stil stond bij het stoplicht de temperatuur niet op leek te lopen, maar zodra ik ging rijden wel weer!. Ik heb ook nog de binnen ventilatie aangezet op z'n heetst maar hier kwam hele koele lucht uit! Wat kan dit zijn??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Termostaat vervangen,deze gaat te laat open waardoor je temperatuur oploopt.
koppakking stuk vermoed ik
QUOTE
Termostaat vervangen,deze gaat te laat open waardoor je temperatuur oploopt.
End Quote
NEEN thermostaat is niet stuk want dan moet de kachel heet worden!!!!!
Bij koelsysteemstoringen schematisch denken, heetlopen icm koele kachel = gebrek aan circulatie door lucht in het systeem, ernstige verstopping of gammele waterpomp. (of uiteraard te weinig koelvloeistof)
schroefje van de waterpomp zitlos op de as
op ralanti draait het mee ,maar op toeren slipt het
d riem eraf en controleren
18 jaar
controleer eens of er ergens een koelvloeistoflek is. Anders waarschijnlijk lekke koppakking!
[quote=zwartepiet]schroefje van de waterpomp zitlos op de as
op ralanti draait het mee ,maar op toeren slipt het
d riem eraf en controleren[/quote]
Waar zit dat schroeftje op de waterpomp van een TD 75??? Ik ben het nog nooit tegengekomen. en de waterpomp zit op de distributieriem.
Maar wat ik zo vreemd vind is dat de koelvloeistof als de wagen stilstaat en stationair loopt normaal warm wordt en als ik ga rijden plotseling heet wordt!
En de koppakking....... is dit een dure reparatie?
18 jaar
sorry, 2 x gepost :S
lijkt toch op een slechte circulatie in je koelsysteem, door verstopping of een slecht werkende waterpomp. Koppakking is meestal een dure reparatie. Maar dan zou er ook koelvloeistof moeten verdwijnen of er zou veel druk in het koelsysteem moeten komen.
als het koelwater gekookt heeft is er normaal al veel weg. Bij het koken is er gasvorming in het circuit waardoor het water er via het expansievat uit wordt geduwd.
Ik heb de auto een nachtje rust gegeven..... Vanmorgen auto gestart, niets aan de hand. Gewoon stationair laten draaien en er gebeurde weinig. Ik moest echt lang wachten voordat er leven kwam in de wijzer van de koelvloeistoftemperatuurmeter. Na een kwartier was de wijzer nog maar net over de "startstreep" heen. Ik besloot een stukje te gaan rijden en het was meteen weer raak. Ik zag de meter echt oplopen en binnen 500 meter/2 minuten was de wijzer al weer dik over de helft. De "kachel" in de auto gaf hele koele lucht!
18 jaar
Als de motor dus rustig draait gaat het "goed" en als er meer toeren gedraaid wordt en de motor warmer wordt omdat ie moet werken loopt de temperatuur dus veel te snel op. Blijf het op een slechte circulatie houden. Blijft de waterpomp wel meedraaien als de motor snel draait? Sjaak
indien de radiator en de kachel niet warm worden betekent dit dat er geen geforceerde circulatie is van het koelwater. Mogelijke oorzaken: veel te weinig koelwater (ctrl niveau in expansievat), waterpomp draait los op haar asje dus de poulie draait maar inwendig slipt de pomp.
18 jaar
OK. De waterpomp dus. Lijkt mij nu ook het meest logisch. Weet iemand wat me dit gaat kosten? Ook gelijk maar m'n riem laten vervangen? Moet nu (240.000 km) toch weer eens gebeuren.
18 jaar
Ben geen fiat deskundige. Bij de meeste motoren zit de waterpomp op een multiriem (en kun je hem vrij makkelijk vervangen), bij sommige motoren wordt de waterpomp aangedreven door de distributieriem, en wordt deze ook vaak meevervangen bij vernieuwen van de distributieriem. Gewoon ff bij de Fiat dealer informeren en je weet meer. Sjaak
[quote=sjaak10918]Ben geen fiat deskundige. Bij de meeste motoren zit de waterpomp op een multiriem (en kun je hem vrij makkelijk vervangen), bij sommige motoren wordt de waterpomp aangedreven door de distributieriem, en wordt deze ook vaak meevervangen bij vernieuwen van de distributieriem.[/quote]
Bij de TD75 zit die dus wel 100% zeker op de distributieriem. En ik zal erbij zeggen dat het mij heel heel heel sterk zou verwonderen dat daar het probleem zit.
Jeroen: Begrijp ik het goed: het probleem is dus niet de waterpomp?
18 jaar
Dat kan natuurlijk altijd, maar volgens mij is de kans klein. Steek hem even binnen bij een Fiat dealer, zo zal je het rap weten.
neem nu maar van mij aan het is de koppakking
gr jan
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar