close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Multipla: JTD start niet bij vorst

Bouwjaar: 1999

Multipla JTD 275000Km, nu voor het 4e jaar jaar in de winter startproblemen bij vorst. Eerste 2 jaar geen problemen.
Aanvankelijk alleen bij zeer strenge vorst (-10), thans al rond het vriespunt. Garage weet geen oplossing. Diverse zaken geprobeert:
- nieuwe startmotor, leek eerst beter te zijn (ging sneller rond)maar na enkele weken hetzelfde weer
- nieuwe accu, geen resultaat
Diagnose apparatuur geeft geen fouten Druk = ok (>300Bar) inspuiting is ok en voorgloeien is ok.

Als een 2e accu aangesloten wordt of acculader en spanning blijft bij voorgloeien > 12,5V dan start motor direct.
Daaronder gaat start motor goed rond maar slaat niet aan.
Als motor aanslaat loopt deze direct goed.

Wie heeft sugesties, mijn garage weet het niet meer.

Geplaatst door

JohanWinkel (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toch maar een paar nieuwe gloeipitten monteren en bedrading doormeten.

nouky 0

19 jaar

bedrading is doorgemeten. De stroom die de gloeibogies trekken lijkt goed te zijn. Is het dan nog mogelijk dat de gloeibogies niet goed hun werk doen?

JohanWinkel 0

19 jaar

gloeibougies demonteren, draad (met zekering) eraan, gloeibougie tegen de massa en de draad op +; de gloeibougies moeten in ongeveer dezelfde tijd rood/oranje worden.
Gloeibougies met tang vasthouden (om de zeskant) ivm de hitte.

Kan misschien ook zijn dat er een temp sensor niet goed is zodat er te kort gegloeid wordt. Spanning op de gloeibougies lijkt me aan de hoge kant, ergens anders op de site geleze rond de 10.5 volt.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Nieuwe gloeibougies hebben geen effect.
Met een andere accu doet het probleem doet zich ook voor, mar bij lagere temperaturen. Het lijkt wel een spanningsprobleem, alleen onder een bepaalde drempelwaarde van de spanning doet zich het probleem voor. Alle sensoren lijken goed te werken, er staat spanning op de gloeibougies bij het starten en volgens de computer wordt er brandstof geinjecteerd. Startmoter gaat vlot rond en toch niet starten!!

Wie heeft nog suggesties?

JohanWinkel 0

19 jaar

Als de compressie te laag is kun je van alles vernieuwen maar dat heeft geen zin.
Misschien een idee om een compressiet test te laten uitvoeren.

Hans.

Hans4037 0
badge

19 jaar

Vaak helpt het als je bij die lage temperatuur meer keren voorgloeit.

fcms 0

19 jaar

Bij Kou meestal extra voorgloeien, alle stroom verbruikers uitschakelen en dan bij 2e of derde keer starten pakt hij aan. Loopt dan direct goed. Nagemeten controle van de spanning op de gloeibougie, die is goed. Garage heeft ook de pulse op de inspuiting gecontroleerd, is ook goed.

JohanWinkel 0

19 jaar

als startmotor teveel stroom neemt (omdat accu te zwak is b.v.) heb je kans dat de regelunit te weinig spanning krijgt en ndan niet werkt.

sjaak10918 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.