Fiat Punto: kachel blijft koud

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: Fiat punto 1.2 mot.188a4 1242cc 44kw 09-1999 t/m 0

Hallo heren,
ik heb het volgende probleem:

punto 1.2
km stand 44000 origineel
klant kwam verleden week met de auto en de klacht dat deze olie lekte.

na korte inspectie ``zeek`` de olie uit de kop vandaan, bakzijde aan de voorkant.
kop gedemonteerd en er bleek dus een gebroken kopbout op die plek te zitten.

auto was heet geweest, dus kop gevlakt, klepsteelseals vervangen, koppakking vervangen, nieuw boutensetje, verse distri erop, verse olie met filter en de auto loopt weer als een zonnetje.
systeem ontlucht, koelsysteem afgevuld en even gevoeld of de kachel warm werd. deze werd alleen voelbaar warmer bij licht verhoogd toerental.

auto toch meegegeven aan de klant, maar komt na 4 dagen toch weer terug met de klacht dat de kachel niet warm wordt, waarbij ik opmerk dat het koelvloeistofnivo niet is gedaald in die 4 dagen.
vandaag heb ik nogmaals een nieuwe thermostaat gemonteerd omdat de slang vanaf de thermostaat naar de radiateur vrij snel opwarmd na een koude start.

tot heden nog geen verbetering en begin nu te twijfelen aan de waterpomp (kachel wordt wel ietwat lauw bij iets verhoogd stationair, maar na 44000km schoepen al versleten? lijkt me sterk.
nog steeds lucht in het systeem? dan had het koelvloeistofnivo toch gedaald moeten zijn na 4 dagen rijden met de auto lijkt me.
volgens de klant werkte de kachel prima voorheen.

als iemand wat weet mag hij/zij het zeggen.

bij voorbaat bedankt, Paul

lihanboutje

Geplaatst door lihanboutje (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

mmcars (0) PRO, 15 jaar geleden

haal even je kachelslangen los en kijk of je genoeg doorstroming hebt door je kachel radiateur even met tuinslang erop is dit het geval ga dan toch maar aan je waterpomp denken zo niet dan je kachelkraan nakijken en met de hand bedienen bij de kraan zelf doet hij het dan wel zal het in je bedienings paneel zitten maar ik denk dat je waterpomp niet helemaal honderd is is niet voor niets heet gelopen toch koppakking stuk kan goed door kapotte waterpomp draaid het schoepenwiel over zijn asje s6

lihanboutje (0) PRO, 15 jaar geleden

ik begrijp je antwoord, maar kan het niet rijmen.
klant kwam met de klacht olielekkage, en er bleek een kopbout afgebroken te zijn.
dit was denk ik ook de reden waardoor de auto heet is gelopen, en niet dat de bout is gebroken door een te hete motor, want tot het moment van olielekkage deed de kachel het prima, en is de auto ook niet heet geweest.

en ook nu loopt de auto weer als een zonnetje en blijft de temperatuur keurig in het midden onder elke omstandigheid (file, snelweg, stadsverkeer)
morgen ga ik weer stoeien met de auto, nogmaals checken op doorstroming en lucht in het systeem.
als ik zeker weet dat er geen lucht in het systeem zit, dan vervang ik sowieso de waterpomp alsnog.

als het wat oplevert laat ik het hier weten, in ieder geval bedankt voor het meedenken,

groetjes paul

stefan84 (0), 15 jaar geleden

En Paul..

Is het probleem inmiddels gevonden ?

Gr Stefan

lihanboutje (0) PRO, 15 jaar geleden

hey stefan, klant heeft de reparatie even laten afweten om financieele redenen.
inmiddels wordt de temperatuur buiten beter, dus `` vergeten `` ze het probleem maar even voor het gemak.
Dus antwoord op je vraag is nee, het is nog niet opgelost.

inmiddels heb ik van een zelfde type fiat ook de koppakking vervangen en ben om en nabij de 2 uur bezig geweest om de auto te ontluchten, het zou dus kunnen dat het probleem bij de ander toch een kwestie van lucht zou kunnen zijn.

wordt vervolgd....

groeten paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.