auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: kachel motor slaat niet aan.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

De kachel slaat niet aan.
Opeens deed stand 1 2 en 3 niet. Bij stand 4 deed die het nog wel. Nu is het helemaal dood.
Ik las ergens dat het aan de weerstand kan liggen. 1tje besteld bij onderdelenlijn en geplaatst.
De weerstand werdt wel heet maar de ventilator sloeg niet aan.
De weerstand losgekoppeld en nu doet niks het meer. Weerstand wordt niet meer heet.
Er is nergens een zekering geklapt.
Heeft iemand enig idee?
Is de ventilator overleden?

Geplaatst door

Izie (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Daar lijkt het wel op , bouw de ventilator eens uit en kijk of hij wel wil draaien.
Kachelweerstand lijkt me wederom overleden.
Bij los gekoppelde weerstand werkt er zo wie zo niks natuurlijk.
Zekering even goed controleren , lijkt soms op het oog heel , maar is toch dan stuk.

Ik voel wel een tik in de ventilator maar het slaat niet aan.
Zou het zijn dat de weerstand eentje is van een airco?
Ik heb namelijk geen airco.

Izie 0

9 jaar

Als het weerstandblokje kapot is moet de fan gewoon op de hoogste snelheid draaien; de hoogste stand gaat buiten de weerstand om.
Het relais kan defect zijn, de zekeringen F22 30A, F25 7,5A of de schakelaar...

Hans4040 1435
badge vip badge

9 jaar

Dan moet je ze even vergelijke qua nummer en qua hoeveelheid pennetjes.
Maar meestal past een verkeerde weerstand niet qua stekker.
Meten is weten , kijk eens wat er gebeurt op de weerstand uitgang qua voeding op de verschillende standen van de schakelaar.

De stekkers en pennen zijn de zelfde en ook het blokje.
Ik kan in het boekje niks van een relais vinden van de kachel.
Standje 4 werkt niet zoals je zei Hans.
Ik zal morgen es verder onderzoeken.
Helaas is de weerstand alleen op onderdelenlijn te verkrijgen en op geen sloperij uit de buurt van Zoetermeer.

Izie 0

9 jaar

De weerstand gaat niet zo maar stuk,hier aan vooraf gaand,draait meestal de ventilator te zwaar en dat ligt weer aan of versleten lagers of een slechte lager smering.
kachel ventilator uitbouwen en voelen of deze een radiale speling heeft,ja.....dan de ventilator vervangen,nee..... dan de lagers goed smeren.

thei11316 0

9 jaar

ik heb hier een schema van Autodata en daarop staat een relais en op het schema is te zien dat stand 4 buiten de weerstand om gaat...dat is ook logisch want het is de hoogste stand.

Hans4040 1435
badge vip badge

9 jaar

Even een update.
Ik heb de ventilator uitgebouwd en op stand 4 gezet. Na een paar x een zetje te hebben gegeven ging die wel draaien maar heel zachtjes. Na een paar keer is die mee uitgescheten. Smeren lijkt mij echt lastig Thei. Je kan nergens bij in de buurt van de lagers.
Alles is zo vastgeplakt/vastgezet. Het liep wel allemaal stroef. Ik denk dus een andere halen bij de sloop.
Wat de weerstand betreft, het spul werkte wel op stand 4. Weliswaar heel zachtjes.

Izie 0

9 jaar

Hier een kort filmpje.

https://youtu.be/N39lXXgey-8

Izie 0

9 jaar

Heb een gelijkwaardig probleem met kachel van fiat Doblo 1.6 /2002. In eerste instantie werkte een van de kachelaanjager standen niet (2). Op een gegeven moment brand geur. Kachel schakelaar compleet doorgebrand incl. een voedigingsdraad. Schakelaar (met veel moeite) achter bedienings paneel vervangen met andere (onderdeel via sloop gekocht compl. Unit). Alles weer ingebouwd en werkt........echter snel daarna zekering stuk ? Vervangen ,alles werkte weer. Nu na ongeveer 2 maanden weer brand lucht in auto .Kachel schakelaar op 0 gezet. Deze werkte echter gelijk niet meer na weer aanzetten. Ga zekering nazien en bouw bediening eerst weer uit om schakelaar en bedrading achter op bedienings unit te controleren. Zal bevindingen update.
Nu echter mijn vraag. Ik lees ook over kachel weerstand vervangen en mogelijk niet geheel soepel draaien van kachel fan. Dat dan de spanning op de schakelaar sluiting veroorzaakt met alle gevolgen vandien. Voor dat ik weer een deel ga vervangen ,is er een advies in deze casus. Schakelaar . Schakelaar en weerstand ,of kan kachel in deze ook de oorzaak zijn (slecht lager) draaiweerstand. Uw.hartstichting.nl/aneurysmaw advies zie ik met belangstelling tegemoet.

Dacapo1955 0

9 jaar

De weerstand was bij mij uiteindelijk kapot en later ook nog es de kachelmotor.
Beide vervangen en het werkt nu perfect.
Wel veel zoekwerk gekost omdat het een tussenmodel is.

Izie 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.