close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Knarsend geluid (af en toe) en ander koppelpunt

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 HGT

Beste,

zojuist naar huis gereden van het werk en toen de motor warm was eens goed gas gegeven (tot +-6000 toeren, vanaf 6500/7000 zou die pas overtoeren (begrenzing) moeten pakken maar dit was niet het geval) en ik schakelde hem in zijn volgende versnelling, in eerste instantie pakte hij de versnelling niet goed en in tweede instantie lukte het wel. Echter kwam er nu een knarsend geluid onder de auto uit na eventjes in de volgende versnelling te hebben gereden (geen idee van waar precies, maar het lijkt (vanuit de auto geluisterd dan) dat het ergens bij de tweede aansluiting/flens zit van uitlaat (dus Blok [aansluiting] Uitlaat [flens] rest vd uitlaat).. dat bevind zich ongeveer recht onder de voorruit.

Het vreemde is dat het lijkt alsof het geluid alleen in de tweede (en/of derde) versnelling komt. Wat me tevens opviel was, toen ik hem stil had gezet voor onder de auto te kijken (waar niks te zien was) en ik weer achteruit wilde rijden, was dat sowieso het ietsje meer moeite koste om hem in zijn achteruit te zetten, maar het koppelpunt ook opeens veel sneller was.. ik hoefde geeneens gas te geven en met een beetje koppeling reed hij al redelijk rap achteruit.. Na hem weer in zijn 1 te hebben gezet, even gas gegeven en naar zn 2 schakelen (geen geluid dit keer) pakte de koppeling weer het normale koppelpunt (ook in zijn achteruit).

Echter na wederom teruggeschakeld te hebben kwam er weer een krarsend geluid.. het was welliswaar vlug weer weg, maar toen ik eenmaal thuis kwam had de auto in zn achteruit weer zo'n vroeg koppelpunt.

Ik heb werkelijk geen idee wat dit kan zijn, hoop niet dat het iets ernstigs is, heb de afgelopen tijd al genoeg pech gehad wat me genoeg geld heeft gekost en nu ben ik echt zuinig op een auto en nu gebeurd me nog telkens wat ongelukigs. Iemand die me wellicht wat meer kan vertellen over de mogelijke oorzaak van het geluid?

Alvast bedankt..

Geplaatst door

Joshua de Gier (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het zou kunnen zijn dat je hulpkoppelingscilinder lek is, indien het een hydraulisch systeem is.
Als het een kabel is denk ik toch eerder aan de koppeling....

Alfamenke 0
badge

16 jaar

En wat zou dat inhouden kwa reparatie/kosten? Hoe erg is het (nog rijden of niet?)

Of het een hydraulisch systeem is weet ik niet en als het een kabel is, bedoel je dat met de koppeling gewoon het pedaal?

Ok, het is een hydraulisch systeem, dat weten we ondertussen ook weer. Net nog eens gaan rijden om de symptonen iets beter te kunnen verwoorden. In elk geval hetvolgende:

Hij knarst niet alleen in de 2e/3e versnelling maar ook in de 4e (heel eventjes en dan is het weg). Wanneer ik vanuit de 2e versnelling het geluid koppel, dan blijft het knarsen voortduren, het is dus niet weg wanneer ik hem koppel. Tevens gaat het koppelen vanuit zijn vrij (stationair) erg stroef, lijkt wel alsof de koppeling niet goed/ver genoeg koppelt.. echter tijdens het rijden gaat het wel erg goed en soepel. Daarnaast is het lastig om hem vanuit zijn vrij in de achteruit te krijgen, elke auto heeft wel een beetje zo'n 'stoot' als je hem in zn achteruit zet (hoorbaar dat de tandwielen in elkaar schuiven ofzo), maar bij mij is dat wel erg duidelijk hoorbaar. Ik weet niet of ik me nu dingen inbeeld, maar ik vertel alles maar even wat me opvalt. Het geluid is overigens het beste te beschrijven als het geluid wat je hebt als je door (heel) droge bladeren rijdt/geluid van twee stukken ijzer wat tegen elkaar schrapen..

Gisteren had ik tevens een verbrande lucht (iets van wrijving wat warm wordt) in de auto, maar ik weet niet of dit van de auto afkwam of van de omgeving, aangezien het na 100 meter weer weg was en ook toen de auto stil stond niet terug kwam.

Volgens wat vrienden zou het ook kunnen zijn dat een veertje van de koppelingsplaat is afgebroken, maar ik heb dus ook, zoals hierboven vermeld is, gehoord dat de hulpkoppelingscylinder niet meer pakt.. ik ben beetje ten einde raad, vooral gezien de klote situatie (27 Sept auto gekocht, 28 Sept carterpan gescheurd (eigen fout welliswaar) met het kostenplaatje van 340€ (gelukkig zelf kunnen monteren)), nu weer een weekje kunnen rijden en gisteren (10 Okt) weer dit voorval. Ik kan me niet indenken dat dit er al was en dat dit pas na 2 weken opvalt bij mij.. maargoed, je weet maar nooit met een 2e hands auto (particulier).. zwaar klote in elk geval!

Na nog eens gekeken te hebben met een vriend (monteur) denken we dat het de drukgroeplager is.. de koppeling pakt niet fatsoenlijk. Het enige rare is is dat het harde knarsen niet continue is maar af en toe. Zodra er gekoppeld wordt hoor je wel een soort van blazend/zacht fluitend geluid. Overigens pakt de koppeling wel na een paar keer pompen, dus ook de hulpkoppelingscilinder lijkt me nog niet geheel uitgesloten..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.