close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat PUNTO CABRIO S: Koelstof spuit eruit

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 176A7.000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 43

Hallo allemaal,

Ik heb koelvloeistof problemen.Ik hoop dat iemand wat meer duidelijkheid kan geven.Ik zal alles ff goed omschrijven wat er nu aan de hand is.

Na de reparatie van de waterpomp en verloopstukje had ik geen lekkage meer.Het probleem met de zoetige lucht met de kachel op warm nog wel,bij koude lucht niet.Ik weet dat het probleem kan zijn met een lek in de kachelradiateur omdat bij de kachel op warm er toch wat koelstof verlies is.Maar ik heb nu echt problemen met een te hoge temperatuur van de motor!

Ik heb zo juist 20 min gereden en ging wat drinken halen bij het pompstation en bij stilstand van de auto en de motor uit spuit er koelvloeistof uit de expansievat.

Ik heb hem af laten koelen en bijgevuld en weer ff een test gedaan.Ik heb de dop eraf gehaald en de motor laten lopen in bij ongeveer 10 min gaat het borrelen en kookt hij over.Bij een warme motor is de bovenste slang hard ik kan er nog licht in knijpen maar is loei heet.De onderste slang is gewoon warm maar niet heel heet.Er staat gewoon zo veel druk op de bovenste slang niet normaal.De koelvin doet gewoon goed zijn werk.

De bougies heb ik ook nagekeken en die zijn gewoon wit! En niet mooi van koffie kleur.

Ik heb helaas geen temperatuur dat geeft dit model niet.

Ik heb laatst ook al na het rijden en dat hij overkookt als ik de auto stil zet.

Ik heb zojuist terug gereden met de kachel op hoogste stand en nu kookte hij niet over bij thuiskomst.

Kan het ook de thermostaat zijn die niet goed open gaat?want ik wil dat dan eerst laten doen voordat het mischien de kopakking is.

Bij koude motor hoor ik ook een knarsend geluidje en ik hoor wat stromen.Ik zet het er maar bij ik weet niet of dat normaal is.

Groetjes ramon

Geplaatst door

Strandbarman (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Fiat moet ontlucht worden , als je dit niet gedaan hebt gaat hij gegarandeerd aan de kook , op je kachelslang achter de motor zit een ontluchtingsnippel deze moet je voorzichtig los draaien tot er koelvloeistof uit komt , voor het thermostaathuis en de radiateur geld het zelfde , deze nippels zitten niet op alle type fiat s.
Thermostaat zit er wel goed in , als dit allemaal in orde is kan je waterpomp defect zijn , knarsend geluid , als de motor koud is en je laat hem stationair lopen met de dop van de tank er af , kijk dan eens of er steeds een luchtbel met enige regelmaat in je tank komt , zo ja dan vrees ik voor de koppakking.

De nippel links van de radiateur had ik al gevonden en daar komt niks uit.Ik heb bij koude motor geen luchtbellen..het blijft netjes stilstaan tot ongeveer 10 min dan gaat het koken en spuit alles eruit.Ik ga ff op zoek naar de andere nippeltjes en anders laat ik het wel ontluchten.

Moet ik ontluchten met de motor aan of uit?

Motor eerst uit , dan net zolang vullen tot er uit je ontluchtingsnippels koelvloeistof komt , dan de nippels dicht , tankje afvullen tussen min en max , dop er op , motor starten en dan de nippels los draaien als er iets druk op het systeem komt voor de laatste lucht , pas wel op wordt wel warm .

Ik heb de nippel links op de radiateur gevonden en achter de motor op de slang zit een klein verloopstukje met een plastic wieltje erop.Is dat ook ontluchting? Voor de rest kan ik niks vinden.

Ja dat wieltje is je ontluchtingsnippel , deze voorzichtig los draaien , is a kwetsbaar en b koelwater is daar behoorlijk warm als de motor even loopt.

Ok dank je.Ik begrijp alleen niet wat je zei in deze zin : Motor eerst uit , dan net zolang vullen tot er uit je ontluchtingsnippels koelvloeistof komt’

Dus de motor uit nippels open draaien en tankje vullen todat het uit de nippels loopt.Nippels dichtdraaien en dan tankje vullen tussen de min en max.Dop erop en motor aanzetten en dan nog ff nippels openzetten tot het eruit komt.(pas op is heet)

Ps dat wieltje achter de motor zit trouwens wel muur vast😌

Motor koud , nippels los draaien en koelvloeistof vullen in de tank tot er uit de nippels koelvloeistof komt.
Nippel kan inderdaad vast zitten , er zit een gleufje in waar een platje schroevendraaier in past , wel goed passende pakken .

Als ik het reservoir ga bijvullen met motor aan op het laatst moet ik dan ook de kachel op de hoogste stand zetten?


- Als ik dat allemaal gedaan heb en het niveau is goed mag ik dan gewoon weer een test uitvoeren met de dop eraf en kijken of hij weer overkookt?

groetjes Ramon

Nou het heeft allemaal niet geholpen helaas.Na een stuk gereden te hebben en bij stilstand weer een warmloper..spoot er weer uit.

Ik ben na de garage gegaan en de de koelvin getest maar die deed het gewoon goed.Morgen komt er een nieuwe thermostaat in en switch sensor.Ik heb ook een co test gedaan met vloeistof en bleef gewoon blauw.Wel smeer in de koelreservoir als je vinger doorheen haalt.Olie achtig😌.Hij gaat het systeem ook doorspoelen en dan zien we wel verder.

Auto is gemaakt.Thermostaat vervangen met thermo switch.Hij kookt niet meer over en de vin slaat nu ook netjes aan als je stilstaat met motor aan.Dat wat eerst ook nooit het geval.

De zoetige geur heb ik nog wel met kachel aan dat laat ik nog wel ff onderzoeken binnenkort.

Bedankt Kaleido voor je hulp.

Thermostaat vervangen met thermo switch/geen warmloper meer en geen koelvloeistof verlies.

Let op: Koppakking kan altijd nog eraan komen dus mocht je ook dit probleem hebben laat het nog anders verder onderzoeken.

Zie boven.

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.