De koelventilator slaat aan als het niet hoeft.
Daardoor komt de motor nooit op bedrijfstemperatuur.
Meestal komt de meter op het dashboard niet verder als 1/4.
Als ik de motor uit zet met contact op de middelste stand blijft hij blazen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Egberts,
ik denk dat de temp sensor defect is of dat de verbinding / kabel er naar toe niet goed is.
zodra de stekker op de sensor geen contact maakt dan gaat de koel fan aan.
Je hebt waarschijnlijk meerdere storingen , oa ook een defecte thermostaat , want ondanks dat de fan continue draaid moet hij toch minimaal de 80 graden halen.
Daarom denk ik dat ook je thermostaat defect is , want die gaat pas open bij 85 graden en het lijkt me dat hij open blijft staan.
Bedankt voor de adviezen. Ik ga het verder onderzoeken.
Nog een vraag:
De motor is nog koud. De fan slaat nog niet aan. Contact op middelste stand -> fan slaat aan.
10 jaar
Heeft de auto airco? Als daar een storing zit blijft de koelfan ook draaien.
De auto heeft airco. Onlangs pomp vervangen, oude was lek. Bij laten vullen. Airco werkt. Radiator is in matige staat, maar niet lek.
Waar kan de storing in de airco zitten?
10 jaar
In mijn geval was een Ducato de druk sensor. Ik had op een gegeven moment een keer geluk dat de koelfan niet ging draaien op contact, maar toen ik iets van de kachel bediende ging alles weer aan ook de stekker van de druk sensor ging het niet uit. Ik zou even langs een specialist rijden.
Ja, zou ook nog kunnen. Bedankt voor de tip. Ik ga kijken wat er gebeurt als ik de kachel aan zet.
Bij mij is het niet zo dat hij direct bij contact gaat loeien, maar als de temperatuurmeter naar 1/4 gaat.
Als ik dan de auto in stilstand op contact zet gaat hij ook loeien.
Overigens wordt de kachel binnen wel goed warm.
@ kaleido1: thermostaat blijft open staan zou wel eens kunnen. Gisteren ging de meter idd naar 80 graden met de koelvin continu aan.
Wordt de thermostaat aangestuurd door de temperatuursensor?
10 jaar
Waar vandaan komt het signaal voor de motortemperatuurmeter op het dashboard?
Die lijkt niet te kloppen. Het vermoeden had ik al, omdat de kachel gewoon goed warm wordt.
Eind gereden, temperatuur 1/4, niet hoger.
Gestopt, koelfan was uit.
Half contact, koelfan bleef uit.
Opnieuw gestart, stekker temperatuursensor los gehaald, fan slaat aan.
Stekker terug.
Half contact, fan slaat aan.
Opnieuw gestart, temperatuurmeter geeft plots 85 graden aan, fan slaat (langzaam) aan.
Ben gaan rijden, temperatuurmeter daalt vrijwel direct tot 1/4.
10 jaar
Temperatuursensor vervangen, helaas geen resultaat.
Waterpomp bestellen ...
10 jaar
Thermostaat vervangen maar helaas ...
Ontlucht, thermostaat werkt.
Alles lijkt dan goed te werken maar zodra ik ga rijden valt de temperatuur direct (te) ver terug.
Fan blijft draaien op half contact.
Ik heb de temperatuursensor op de thermostaat vervangen. Is dat correct?
Of zit er elders nog één, of heb ik de verkeerde sensor vervangen?
9 jaar
De 1.6 kan uitgevoerd zijn met 1 of 2 sensoren die beide op het thermostaathuis zitten.
De sensor die de fan aanstuurt zit op de koelradiator.
9 jaar
Er zit 1 sensor, had deze inderdaad al vervangen.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Palio of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar