wie weet de aantrek volgorde van de cilinder kop van en panda 1000 fire van 1992
en hoe vast moet ik de kopbouten aan trekken.
groetjes leon
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Fiat Panda 1991-1994 2. Benzinemotoren 2.4 Cilinderkoppakking vervangen
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Cilinderkopbouten:
fase 1 20 (2,0)
fase 2 20 (2,0)
fase 3 +90° (kwartslag)
fase 4 +90° (kwartslag)
Kleppendeksel 8 (0,8)
Uitlaatpijp aan flens uitlaatspruitstuk 18 (1,8)
Uitbouwen
Let op! De cilinderkop mag pas worden uitgebouwd, als de motor geheel is afgekoeld.
- Bouw de distributieriem uit, zoals beschreven in paragraaf 2.3.
- Verwijder het luchtfilterhuis.
- Maak de uitlaatpijp los bij de flens van het uitlaatspruitstuk.
- Maak de brandstoftoevoer- en retourslang los van de brandstofpomp.
- Maak de bougiekabels los.
- Maak de multistekker van de elektronische regeleenheid los.
- Tap het koelsysteem af door de slang tussen thermostaathuis en radiateur los te nemen (zie ook hoofdstuk 3).
an de rembekrachtiger los.
- Maak de toevoer- en retourslang van de kachelradiateur los.
- Maak de elektrische stekkerverbindingen los.
- Verwijder het kleppendeksel.
- Draai de tien cilinderkopbouten in de omgekeerde volgorde die staat aangegeven in figuur 2.3 los. Let op! Voorkom kromtrekken door de bouten steeds met 1/3-slag los te draaien.
- Verwijder de cilinderkop. Let op! Het gasklephuis en de bougies kunnen gemonteerd blijven.
Inbouwen
- Verwijder alle pakkingresten van het cilinderkoppasvlak van het motorblok en de cilinderkop.
- Controleer de hoogte en vlakheid van de cilinderkop (zie hoofdstuk 17 Revisiematen).
- Breng een nieuwe `ASTADUR'-koppakking met het opschrift `ALTO' naar boven gericht aan. Let op! Voorkom ieder contact met olie en/of vet.
- Breng de cilinderkop aan op het motorblok. Let op de paspennen.
- Draai de binnenste tien cilinderkopbouten in vier fasen in de juiste volgorde vast (zie figuur 2.3).
- Breng de overige onderdelen aan in de omgekeerde volgorde van uitbouwen.
Figuur 2.3: Aantrekvolgorde van de cilinderkopbouten
8 6 2 5 10
7 3 1 4 9
o dit is goed kees
maar weet je ook hoe ik de distributie moet vernieuwen
ik zie wel streepje op de tand wielen maar ik zie op het blok
geen streepjes want hij is ook van tijd af.
groetjes leo
19 jaar
Fiat Panda 1991-1994 2. Benzinemotoren 2.3 Distributieriem uit- en inbouwen
Technische gegevens
Distributieriem
controleren 60.000 km
vervangen 120.000 km
Speciaal gereedschap
Vliegwielblokkeerpal Fiat 1867029000
Distributieriemspanner Fiat 1860745100
bijbehorend hulpstuk Fiat 1860745200
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Krukaspoelie 28 (2,8)
Spanner 44 (4,4)
Uitbouwen
- Zet de auto op een hefbrug.
- Neem de massakabel van de accu los.
- Zet de zuiger van de eerste cilinder in het BDP aan het einde van de compressieslag. Het merkteken op het vliegwiel moet tegenover het merkteken op het koppelingshuis staan. Het merkteken op de krukaspoelie moet tegenover het merkteken op het distributiedeksel staan.
- Draai de drie bevestigingsbouten van het distributiedeksel los en verwijder het deksel.
- Breng de auto omhoog.
- Verwijder het rechtervoorwiel.
- Verwijder de binnenste rechter wielkuipbescherming (vier bevestigingen).
- Draai de dynamobevestigingsmoeren los en verwijder de V-snaar.
- Draai de twee bevestigingsbouten van de steun van het schakelmechanisme los en verwijder de daarachter geplaatste beschermplaat van het vliegwiel.
- Blokkeer het vliegwiel met de vliegwielblokkeerpal (Fiat speciaal gereedschap).
- Draai de drie bevestigingsbouten van de krukaspoelie los.
- Verwijder de krukaspoelie.
- Controleer de juiste positie van de distributiemerktekens: Het merkteken op het nokkenasriemwiel moet tegenover het merkteken op het huis staan (zie A in figuur 2.1).
Figuur 2.1: Distributiemerktekens
1 Distributieriem
2 Nokkenasriemwiel
3 Spanrol
4 Krukasriemwiel
5 Waterpomp
A Merkteken nokkenasriemwiel
B Merkteken krukasriemwiel
- Draai de spanrolmoer een weinig los, zodat de distributieriem wordt ontspannen.
- Verwijder de distributieriem. Noteer de draairichting op de distributieriem als deze niet wordt vervangen.
Inbouwen
- Controleer of de zuiger van de eerste cilinder nog steeds in het BDP van de compressieslag staat.
- Breng de distributieriem aan. Let op de draairichting als u de oude riem weer gebruikt.
- Monteer het speciaal gereedschap, de distributieriemspanner met het bijbehorende hulpstuk, echter zonder het schuifbare gewicht, op de spanrol. Plaats de stang zo verticaal mogelijk (zie figuur 2.2).
- Monteer nu pas het gewicht op de voorgeschreven afstand (A) en zet het gewicht in deze positie vast.
Figuur 2.2: Distributieriem spannen met speciaal gereedschap
A 80 mm
- Monteer de krukaspoelie en zet deze met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Verwijder de blokkeerpal van het vliegwiel.
- Draai de krukas twee omwentelingen in draairichting rond. Let op! Door deze handeling kan de stang van het spangereedschap uit de verticale stand zakken; zet in dat geval de stang weer zo verticaal mogelijk en herhaal het verdraaien van de krukas. Door de massa x arm van het speciaal gereedschap zal de riem de juiste spanning krijgen.
- Zet de spanrol met het voorgeschreven aanhaalmoment vast.
- Controleer ter afsluiting nogmaals de juiste positie van de distributiemerktekens.
Het inbouwen gaat verder in omgekeerde volgorde van het uitbouwen.
ok bedankt het is allemaal gelukt hij loopt weer
als een zonnetje
groetjes leon
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar