Fiat Multipla: Koppelingsplaat na 40.000 km versleten

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 115JTD

Hallo,

Vorig jaar een JTD uit 2003 gekocht met 160dKM op de teller. Laten chiptunen voor extra koppel om relaxed te kunnen rijden. Ik ben rustige rijder; af en toe spreek ik het koppel wel aan (van 200nm naar 250 nm gegaan), maar nooit met slippende koppeling.
Na tunen slipte de koppelingsplaat door rond maximum koppel en heb ik meteen laten vervangen incl. drukgroep. Nu 1 jaar, en 40.000 km verder, en de plaat slipt weer door. Dit weekend gaat de boel los bij de garage maar ik zou graag input willen hebben wat er aan de hand zou kunnen zijn. Wie heeft tips? Wat moet ik wel en wat niet accepteren ?

bvd R. Mäkel

Jaro

Geplaatst door Jaro (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Multipla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

meer vermogen in de motor
koppeling die slipt
deze koppeling is hier niet op berekend je zal hier iets op moeten gaan verzinnen om niet over 40.000km voor hetzelfde dilemma te staan

Frank3158 (0), 16 jaar geleden

evt. naar een gespecialiseerd bedrijf en een sterkere koppeling halen.
of een baksteen onder je gaspedaal.

Jaro (0), 16 jaar geleden

Aanvulling op oorspronkelijk bericht:
Bak is los gehaald; koppelingsplaat blijkt amper versleten te zijn.; is samen met drukgroep opgestuurd naar leverancier voor beoordeling.

Wegens gebrek aan reactie van leverancier (?!) heeft dealer de boel terug gehaald en zelf rond geïnformeerd. Het euvel lijkt te zitten in het vliegwiel: onbalans en versleten demping in het vliegwiel.
Er wordt nu een ruil-vliegwiel opgezet; platen laat ik dan ook maar meteen vernieuwen nu het los ligt. Het vliegwiel van de Mutipla schijnt vaker defecten te vertonen, aldus de dealer.

Intussen ook de tuner gesproken. Hij had hog nooit klachten ontvangen bij getunede Mutipla diesels.
Bij gebrek aan expertise moet ik hem ook maar geloven, maar ik krijg wel de indruk dat iedereen voorzichtig is in het toegeven dat de fout ook bij hunzelf kan liggen. In ieder geval is de tuner wel bereid om gratis de instellingen te controleren en eventueel herzien.

Vooralsnog wacht ik tot de auto terug is en zelf kan vaststellen of het euvel verholpen is.

groet Ronald

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.