Eigenlijk heb ik geen probleem, maar om dat te voorkomen vraag ik om hulp.
Wij kijken om ons heen voor een Multipla. Alleen is dat voor ons een vrij onbekende auto.
Kan iemand ons vertellen waar je op moet letten bij deze auto en wat daarbij de evt mankementen zijn?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
voor grote gezinnen is de multipla een zeer geschikte auto. de een houd er idd van en de ander niet wat betreft uiterlijk. in principe geldt voor alle auto's let op als je hem via een particulier of sorry dat ik het zeg "louche"bedrijf koopt. ik heb een hoop nieuwe collega's zien komen bij ons bedrijf die zeiden niet in een multipla te gaan rijden. als ze dan na onderhoud of reparatie terugkwamen van de proefrit waren ze laaiend enthousiast. niet omdat ik bij fiat werk maar de multipla rijd comfortabel en heeft een hele goede wegligging.
de multipla is voorzien van een beproefde 1.6 16v motor van fiat die nog steeds word gebruikt in bijv. de stilo en doblo. opzich een vrij probleemloze motor. de enigste dure delen die wel eens stuk gaan zijn injectors of bobines maar dat was vooral in het begin. en na 150.000km kan de koppeling/drukgroep versleten zijn. verder is de multipla qua techniek redelijk simpel en gaat er weinig aan stuk en de techniek die er in zit is beproefde techniek. onderhouds technisch valt het ook mee tenzij je (en dat zei ik eigenlijk al) een slecht onderhouden exemplaar of kat in de zak koopt. dan is de vorige eigenaar blij dat ie er vanaf is en jij zit met de gebakken peren. koop je echter waar dan ook een goed onderhouden multipla dan zal je er weinig problemen mee hebben. let wel, onderhoudstechnisch kan ik vanaf hier niet zien natuurlijk. als jij een auto koopt die net aan vervanging van de distributieriem toe is of remmen of 4 banden of en grote beurt tja dan kost het je wat geld. maar technisch gezien kun je er best een kopen. en advies is koop hem dan bij een dealer of een goed/gerenommeerd occasion dealer waar je er ook garantie op krijgt.
voor elke auto geld hoge km.stand of goedkoop is meestal duurkoop zo ook voor de multipla. mensen verkopen hun auto niet voor niks voor weinig geld
Vergeet ook niet dat het behoorlijk gebruikte autos zijn.
Immers er worden vaak behoorlijke gezinnen mee verplaatst en dito caravans.
Kortom de meeste hebben een zwaar leven achter de rug.
Het is geen lifestyle auto, maar eentje die functioneel gebruikt is.
Kijk er niet van op dat je uitgewoonde exemplaren tegenkomt.
Koop ze idd bij een bovagbedrijf of fiatdealer, laat de handelaren maar zitten.
Zitten er vaak behoorlijke onderhoudskosten aan.
17 jaar
[quote=razorblade]ik heb een hoop nieuwe collega's zien komen bij ons bedrijf die zeiden niet in een multipla te gaan rijden. als ze dan na onderhoud of reparatie terugkwamen van de proefrit waren ze laaiend enthousiast. niet omdat ik bij fiat werk maar de multipla rijd comfortabel en heeft een hele goede wegligging.[/quote]
Laaiend enthousiast worden na een ritje in een Multipla...??
Omdat een Multipla "comfortabel rijdt en een hele goede wegligging heeft".......??
Dus andere Fiats niet?
DAAR hoef je namelijk geen Multipla voor te kopen!
En die "laaiend enthousiaste "nieuwe collega's"" bereden Gazelle''s en Batavussen.....??
Sorry hoor maar zover steekt een Multipla nou ook weer niet boven de massa uit.
Ik blijf erbij dat men zo'n ding koopt voor 2 redenen: OF je vindt hem mooi OF je hebt medelijden met hem......
NO OFFENSE....
17 jaar
Het blijft idd wel een italiaan met dito kwaaltjes.
Daar moet je als koper wel rekening mee houden.
Als je de auto functioneel koopt heb je er een prima auto aan.
Maar mooi is anders.
17 jaar
En als je functionele ruimte zoekt, koop je toch een busje........?
17 jaar
[quote=Santa]En als je functionele ruimte zoekt, koop je toch een busje........?[/quote]
Maar mevrouw kan veel beter parkeren met die multipla....
Ik kocht voor mij en m'n vrouw ook een multipla. Bij een handelaar. Ik dacht, ik kan er toch zelf aan werken. De wagen zag er eigenlijk meer dan behoorlijk uit. Er zat er andere motor in. Geen probleem, als je er voor zorgt gaan die 1.6 16V toch niet stuk. Eerst werk eraan, nieuwe distributieriem, om zeker te zijn. Gelukkig, van het gene dat er op lag was de spanner maximaal gespannen! Ze lag een tand verkeerd... Blijk dat de motor die ze erin bouwden een fase 2 was en in die multipla hoort een fase 3. Er zat dus geen nokkenas sensor op.... Ik had de oude motor erbij gevraagd, dus met over te bouwen was ik er. Oliepeilstok was afgebroken, geen probleem dacht ik, nieuwe erin. Na 1 rit was die ook al geplooid, dus carter eraf. De buis waar die peilstok in schuift is anders van een fase 2 en een fase 3... Dus andere oliepeilstokbuis erin.
Niet super veel kosten aan onderdelen dus, maar wel heel veel werk. Voor mij kosten die niets, maar stel je voor dat je zoiets koopt als particulier...
Ik ben best tevreden over die multipla's, echt een leuke gezinswagen. Maar ik zou zeker oppassen met handelaren. We zien er heel veel komen die serieus mishandeld geweest zijn (onder andere ook door garagisten zelf!). Dus, zorg ook dat je garantie hebt.
[quote=jeroenmonteyne]Maar mevrouw kan veel beter parkeren met die multipla....[/quote]
Dan wordt het eens tijd dat mevrouw leert autorijden.......??
17 jaar
[quote=Santa][quote=jeroenmonteyne]Maar mevrouw kan veel beter parkeren met die multipla....[/quote]
Dan wordt het eens tijd dat mevrouw leert autorijden.......??[/quote]
Ok, nog een poging: je hebt geen zo'n grote parkingplaats nodig als met een monovolume.
Dan koop je zo'n mini-busje....? Minder groot dan een normaal busje en TOCH een busje...... ;)
17 jaar
over smaak valt te twisten, en ook voor de multivla geldt dat daar ook rotte appels tussen kunnen zitten, er zit indd een berg ruimte in...en ook ik moet eerlijk bekennen...ze rijden beter dan menig (mini) busje..
als de koets een iets ander uiterlijk had gekregen , was het misschien wel een verkoop succes geweest..aan het rijcomfort en ruimte ligt het in ieder geval niet..
A6
ruim
comfort
goedewegligging
caravan no problem
en lastige kids
die prop je naast t reserve wiel
santa, ben je hier nou alleen om irritant te doen? er word naar gevraagd hoe de multipla technisch is. zoals bekend (in elk geval onder de professionals) geldt voor elke auto dat als je een slecht exemplaar koopt dat je dan de pineut bent. Laten we deze vraag nou serieus beantwoorden en niet gebruiken voor allerlei niets zeggende en uitdagende domme antwoorden van jou die weer een tegen reaktie uitlokken.
over smaak valt te twisten en mijn 1e keuze is het wat betreft uiterlijk ook en je kan inderdaad compleet uitgewoonde multipla's tegenkomen maar daar ben je zelf bij. maar je kan er wat betreft onderhoudskosten en aanschaf prijs gerust een knappe kopen bij de dealer of gerenommeerd bedrijf.
[quote=razorblade]santa, ben je hier nou alleen om irritant te doen? er word naar gevraagd hoe de multipla technisch is. zoals bekend (in elk geval onder de professionals) geldt voor elke auto dat als je een slecht exemplaar koopt dat je dan de pineut bent. Laten we deze vraag nou serieus beantwoorden en niet gebruiken voor allerlei niets zeggende en uitdagende domme antwoorden van jou die weer een tegen reaktie uitlokken.
over smaak valt te twisten en mijn 1e keuze is het wat betreft uiterlijk ook en je kan inderdaad compleet uitgewoonde multipla's tegenkomen maar daar ben je zelf bij. maar je kan er wat betreft onderhoudskosten en aanschaf prijs gerust een knappe kopen bij de dealer of gerenommeerd bedrijf.[/quote]
Zo is het , en niet anders!!!
17 jaar
En deze schuiven we onder de noemer: Bijzonder lief !!
17 jaar
[quote=razorblade]zoals bekend (in elk geval onder de professionals) geldt voor elke auto dat als je een slecht exemplaar koopt dat je dan de pineut bent. Laten we deze vraag nou serieus beantwoorden en niet gebruiken voor allerlei niets zeggende en uitdagende domme antwoorden van jou die weer een tegen reaktie uitlokken.[/quote]
Nou kan ik natuurlijk hier een heel dom antwoord op geven en opmerken dat ik als particulier nog niet in de gaten had dat wanneer je een slecht exemplaar van welk merk dan ook aanschaft, je dan de pineut bent en wanneer je een GOED exemplaar aanschaft, je dan kennelijk niet of minder de pineut bent....
Maar laat ik dat nu eens niet doen...
Kennelijk zijn domme antwoorden/opmerkingen slechts aan mij voorbehouden..
Mijn excuses voor hen die zich tegen de haren in gestreken voelen maar dat neemt NIET weg dat ik als particulier WEL ervaringen heb met NIEUWE Fiats (GEEN MULTIPLA) en dientengevolge OOK met Fiatdealer-onderhoud en die ervaringen waren overwegend niet-positief en die ervaring is NIET UITSLUITEND mijn ervaring.
Hopelijk snapt de auteur dat ik er niks van snap en maakt hij de juiste keuze door een "GOEDE" Multipla te kopen!
17 jaar
gewoon zorgen dat je een auto koopt met een nationale autopas
als je gaat rijden dat je geen lawaai van wielagers hoort
zo wie zo erin beddingen dat de distributie riem word vervangen niet aan toegeven dat een bedrijf zegt dat dit niet nodig is
je weet dan wat je heb en kan het in de gaten houden wanneer hij moet worden vervangen
vervangen bij 80000 km of 4jaar
garantie beddingen met een normale looptijd en niet af laten kopen voor goedkopere aanschaf
even aan de onderzijde kijken naar olie lekkage onder aan blok en bij de aandrijf as moffen versnellingsbak zijde
als dit alles ok is rijden maar!!!!!!!!!!!.
17 jaar
hhoelang???
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar